Elda gräs- parasitförebyggande?

Sv: Elda gräs- parasitförebyggande?

Jag vet inte hur det ligger till med regler runt EU och sånt där, men vi brukar elda ibland. Ingen som har klagat på oss. Vi eldar dels för parasiternas skull, och för att det ska växa upp bättre, det är ju inget gammalt gräs som ligger ivägen för det nya. Så jag har bara positiva erfarenheter om det.

Vad jag har läst så klarar parasiterna ner till 50 minus grader men dör ju i solen efter några veckor. Elden borde ju vara hetare än solen är?
Så jag är nog för ditt förslag att elda. Jag har inte hört något om eldningsförbud heller :)

"kl"

Igår skulle min granne bränna gräs och råkade få eld på hela ladugården med! Hans dräktiga får, lamm och en hund blev innebrända. Det tog ca 6 timmar innan elden var släckt. Så tänk er MYCKET noga för innan ni eldar. Det var fruktansvärt.:(

Usch vad hemskt, ja eld är inget att leka med men så länge det finns hälsosam respekt går det ofta bra. Jag skulle aldrig komma på tanken att elda i närheten av byggnader, ej heller om det blåser.
Vi gjorde faktiskt ett försök idag men det var för blött fortfarande, alla tuvor brann ja, men det blir många tuvor att tända på om det inte sprider sig det minsta själv... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 304
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 230
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka