Ja, närmre 3 ton i totalvikt. Så nu blir det att plugga b-körkortsteorin igen
Du skulle skippat lite inredning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, närmre 3 ton i totalvikt. Så nu blir det att plugga b-körkortsteorin igen
En pickup från Tesla, som ser ut ungefär som något en femåring ritat
En väldigt ful bil om de inte designar om den....vad är en cybertruck för nåt?
Den går nog att beställa i USA, men tror inte den är leveransklar än på långa vägar. Otroligt att den kommer att kunna bli godkänd i EU.Ah den. Finns den att beställa alltså?
Jag chattade med representant för Toyota för ett tag sedan just i den frågan. Han rekommenderade inte den som ren dragbil för hästtransportÄr det någon som testat Toyota Rav4 hybrid med släp? Såg att den får dra 1650 kg.
Ska tydligen komma som laddhybrid senare i år också..
Jag förstår inte fysiken bakom att dra ett tungt släp med en elbil.
Det är ju dömt att bli en kass kombination, om inte elbilen går på sladd. Och det är väl inte vad så många har tänkt sig..?
Jag förstår inte fysiken bakom att dra ett tungt släp med en elbil.
Det är ju dömt att bli en kass kombination, om inte elbilen går på sladd. Och det är väl inte vad så många har tänkt sig..?
Den stora grejen är väl att man (iaf jag) inte vill ha dubbla bilar. Jag skulle verkligen önska att jag kunde köra elbil till vardags för att minska mitt klimatavtryck, men det är helt orimligt i vår situation att ha två bilar. Nu har jag inte råd att köpa elbil som kan dra släp så får hålla tillgodo med min dieselbil..Nej, annat än för korta återkommande sträckor verkar det inte fiffigt. Samtidigt som jag förstår att man vill ha möjligheten att dra sin häst dessa korta sträckor och ha en elbil.
(Sedan finns det ganska många industriella applikationer där det är helsmart att dra tunga släp med elfordon, inomhus på lager och i miljöer där människor vistas - men då har man gott om fordon som antingen laddas eller helbatteribyten - så det är något helt annat.)
Jag tänker snarare att om vi elektrifierar de transporter som är effektiva att göra det med - så är det inget problem att de 5-10% transporter som återstår använder de mest effektiva fossila bränslen som finns.
Samtidigt så är det inte det klimatsmartaste att låta en privatperson behöva ha två bilar.Jag tänker snarare att om vi elektrifierar de transporter som är effektiva att göra det med - så är det inget problem att de 5-10% transporter som återstår använder de mest effektiva fossila bränslen som finns.
Har noterat att det är ett ökande antal tesla/husvagns-kombinationer på vägarna, så kanske är Teslan mer lämplig eftersom de varit med lite längre? Eller så är det bara den klassiska grejen att man börjat fundera över ngt och så ser man bara det (och kanske samma ekipage vi sett flera ggr också för allt jag vet).Nej, annat än för korta återkommande sträckor verkar det inte fiffigt. Samtidigt som jag förstår att man vill ha möjligheten att dra sin häst dessa korta sträckor och ha en elbil.
(Sedan finns det ganska många industriella applikationer där det är helsmart att dra tunga släp med elfordon, inomhus på lager och i miljöer där människor vistas - men då har man gott om fordon som antingen laddas eller helbatteribyten - så det är något helt annat.)
Jag tänker snarare att om vi elektrifierar de transporter som är effektiva att göra det med - så är det inget problem att de 5-10% transporter som återstår använder de mest effektiva fossila bränslen som finns.
Finns det ens så mycket alternativ till Tesla om man vill kunna dra vettigt?Har noterat att det är ett ökande antal tesla/husvagns-kombinationer på vägarna, så kanske är Teslan mer lämplig eftersom de varit med lite längre? Eller så är det bara den klassiska grejen att man börjat fundera över ngt och så ser man bara det (och kanske samma ekipage vi sett flera ggr också för allt jag vet).
Läste artikel om ngn som åkt Sverige runt med husvagn i sin Tesla och fått det att funka. Dock en mindre modell och inte två hästar i en stor och tung Thule-kärra precis.
Så är det nog, de ligger ju ett par år före i utvecklingen känns det som. Jag har precis skrivit in mig på körskola för att förhoppningsvis klara uppkörning i början av 2021 (första lediga tid för BE) så får avlägga rapport sedan om hur "min" Mercedes EQC funkar att dra med - och hur många km jag kommer innan elen är slut...Finns det ens så mycket alternativ till Tesla om man vill kunna dra vettigt?
Kanske har kommit något nytt, jag är inte helt uppdaterad, men det är väl få som både får dra tungt och som har tillräcklig räckvidd för att man ska slippa ladda konstant när man hänger på ett släp.
Jag är verkligen ingen naturvetare, så många poänger går mig nog förbi - men bortsett från att en diesel är mer effektiv och att energiåtgången blir hög i en elbil så att man måste ladda ofta - finns det något som är så olämpligt i att dra med en elbil att det påkallar köp av en separat dieselbil (eller att avstå elbil). Jag kan gott stå ut med att ladda dubbelt så ofta tänker jag, om jag måste dra med elbilen, för att slippa göra alla resor med dieselbil (men så drar jag släp max 500 mil om året kanske och kör i övrigt nästan 3000 mil), om det inte med de där fysik-redogörelserna framgår att t.ex. elbilen är dålig, osäker eller förstörs av att dra släp?Batteriteknologin är inte i närheten av att göra elbilar till bra dragbilar för att dra mer än korta sträckor.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a30121167/electric-car-towing-range/
Viktig aspekt när det gäller att ta med sig energi för att förbruka den på vägen (diesel är 27 gånger mer effektivt att ta med sig på färden än dagens batterier)
https://www.ckpower.com/battery-vs-diesel-why-we-need-both-as-we-move-into-a-greener-future/
Jag är verkligen ingen naturvetare, så många poänger går mig nog förbi - men bortsett från att en diesel är mer effektiv och att energiåtgången blir hög i en elbil så att man måste ladda ofta - finns det något som är så olämpligt i att dra med en elbil att det påkallar köp av en separat dieselbil (eller att avstå elbil). Jag kan gott stå ut med att ladda dubbelt så ofta tänker jag, om jag måste dra med elbilen, för att slippa göra alla resor med dieselbil (men så drar jag släp max 500 mil om året kanske och kör i övrigt nästan 3000 mil), om det inte med de där fysik-redogörelserna framgår att t.ex. elbilen är dålig, osäker eller förstörs av att dra släp?
Det får helt enkelt ta lite mer tid att komma fram då, tänker jag. I vart fall första startladdningen hemma och från jobbet är ju med "grön el", sedan finns det väl ännu inget alternativ eller utrymme att sortera efter den variabeln när man planerar sin rutt, så tänker ändå att även om jag måste ladda var 15:e mil så är klimatavtrycket för resan lägre än med ca 1 l diesel per mil som min dieselbil drar med tungt släp bakpå? Eller tänker jag helt galet?
5 timmars laddpauser?Nej, grundproblemet är att man inte får med sig tillräckligt med energi för att åka mer än ett lågt antal mil i stöten och att återladdningstiden är så stor. Så är man beredd att köra i tiomilsintervaller med 5 timmars laddpauser - är det inget fel
Körsträckan med en snål diesel brukar ligga kring 80 mil med släp och uppladdningstiden under 5 minuter.
Två bilar där en sällan används är inte särskilt klimatsmart, så det resonemanget är helt rätt.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt nu, men Sunfleet (heter väl något annat nu dock) har iaf ett gäng olika modeller. De har allt från små Zoe på el, volvos olika varianter och så någon skåpbil. Vissa har dragkrok.Finns det förresten bilpooler med ett smartare urval av fordon som kan bokas? Jag tycker mest det brukar förespråkas att det finns elbilar, ofta av identisk modell. (Finns såklart hyrbilar som är ett hyfsat effektivt sätt att ha bil om behovet är sällan).
Så att man kan boka bil för 1-2 pers (minsta möjliga), lillfamiljen på 4 pers, ta med sig mormor och morfar (större buss), bra snål dieseldragbil och flyttsläp, hästsläp - så att man kan anpassa sig och välja klimatsmartaste i varje transport?