Puttar upp tråden lite grann igen då det till vintern är dax att byta ut Volvon V6 twin engine som vi har som förmånsbil. Har varit super nöjd med den bilen, kanonbra att dra med och pigg och kul att köra så var inne på att ta en ny likadan. Men nu börjar dom ju prata om att straffbeskatta laddhybrider med stor motor.. Så nu lutar det åt att det blir en ren elbil iaf.
Har då kollat på marknaden och det vi får välja mellan och som har någon form av dragvikt samt inte är för tunga för mitt b96 är följande:
Kia EV6 dragvikt 1600
BMW i4 M50 dragvikt 1600
Volvo C40 dragvikt 1800
Kan verka lyxigt att ha två dragbilar men vi bor på landet och behöver fyrhjulsdrivet för att ta oss upp för närmaste backen ändå så då kan vi lika gärna ta en som får dra oxå.
Var helt inne på att ta Volvon iom mest dragvikt men den drar mycket el och har bara en räckvidd på ca 40 mil och ännu sämre på vintern. Så då fick sambon räckviddsångest så den är tyvärr avskriven.. Kvar blir då BMW och Kia som båda har räckvidd på ca 50 på sommaren. Tyvärr så tycker jag Kian är anskrämligt ful... Men vi får väl åka och provköra och se vad vi tycker irl. BMW verkar grymt kul och har dessutom automatiska luftdämpare bak så sjunker aldrig ihop som vissa bilar kan göra och det är ju ett stort plus. Kian har extremt långt axelavstånd och väldigt kort överhäng så den är nog då oxå ganska stabil att dra med. BMWn har mycket mer under huven och 0-100 går på 3.9 sek.. Efter att ha haft Volvon som gör 0-100 ca 5 sek så är man bortskämd med att kunna ta sig förbi eventuella moppebilar och A-traktorer som frodas på våra ganska kurviga vägar till tex stallet.
Körde Tiguanen för ngn vecka sedan (har den mest som extrabil då sambon mest jobbar hemifrån) och i jämförelse är den sjukt trött.. Vilket gör det obehagligt att ta sig om när man inte har så lång tid på sig..
Kian gör 0-100 på ca 5.7 sek så ganska mycket tröttare än BMWn men väldigt mycket piggare än Tiguanen som jag har för mig har siffror på typ 10-11 sek..
Dock är ju Tiguanen fortfarande en väldigt stabil bil att dra med så det kan jag inte ta ifrån den.
Provade att dra mitt släp tomt med min brors WV id4 och det gick ju lekande lätt, märktes inte att vi hade släp på men däremot så ökade ju förbrukningen med typ det dubbla från ca 18~30. Så det får man ju alltid räkna med. Bror är annars jätte nöjd med sin id4 förutom då att den har alldeles för klen dragvikt men för honom så fungerar det ändå. Han får helt enkelt låna föräldrarnas Skoda när familjen ska iväg på den årliga husvagnssemestern..
Har någon provat någon av bilarna vi funderar över eller något annat tips så är det jätte välkommet!