Fel tråd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar en ellastbil som kan ersätta den dieseldrivna lastbil jag kör på jobbet i nuläget, som klarar att dra 34 ton och hålla igång en hel arbetsdags och köra runt 60 mil på en dag utan att behöva ladda om, just de bilarna tror jag ligger längre bort i tiden ja.
Volvo håller på att utveckla ja, men de är ej i mål än.
Nej, det finns inte redan en massa ellastbilar som rullar, annat än som ett fåtal konceptbilar och prototyper.Men dom finns ju redan?
Nej, det finns inte redan en massa ellastbilar som rullar, annat än som ett fåtal konceptbilar och prototyper.
Då räknar jag helt bort små lastbilar/lastvagnar/specialtruckar som kanske inte ens körs i vägtrafik, utan som kör inom distributionscentraler bl.a. inomhus. Alltså fordon som kan vara mindre än personbilar.
Och just Tesla verkar inte ha levererat några lastbilar eller "långtradare", utan har enbart prototyper som testkörts.
Volvo däremot har nyligen levererat två stycken, såvitt jag förstår en sopbil och en distributionsbil i Göteborg för ett fullskaligt försök att köra dessa i praktisk trafik.
Det är precis som @TheRedLightning säger, distributionsbilar, eller sopbilar det handlar om till att börja med. Det är också i stadstrafik där de största miljövinsterna finns att göra med eldriven trafik.
Men, det blir så konstigt, om man inte skiljer på fungerande produkter som är köpbara, och diverse prototyper, som kanske aldrig kommer att bli tillräckligt bra för att kunna serietillverkas för att säljas.Var har jag sagt att det finns en massa ellastbilar som rullar? Jag pratade helt enkelt om att ellastbilar existerar, att det inte är bara är en tanke om framtiden.
Teslas lastbilar går att beställa så det är inte i teststadie bara.
Men, det blir så konstigt, om man inte skiljer på fungerande produkter som är köpbara, och diverse prototyper, som kanske aldrig kommer att bli tillräckligt bra för att kunna serietillverkas för att säljas.
Och än så länge du inte kan gå till "lastbilsaffären", och beställa en standard "ellastbil", utan det handlar om prototyper, inte serietillverkning.
För varje företeelse som finns att köpa, så finns det också ett stort antal produkter, som det egentligen aldrig blev något av.
Inte sällan så marknadsförs produkter långt innan de är "färdiga", bl.a. för att få in kapital för utveckling av produkter.
Tesla, bolaget, är ordentligt skakigt ekonomiskt, vilket gör att Elon Musk (VD), håller på och brer på riktigt ordentligt om alla de fantastiska kommande produkter som Tesla "snart" ska leverera. Oljigt munläder på den där karln.
Huruvida Tesla någonsin kommer att få till fungerande tunga lastbilar, i serietillverkning, vet jag inte.
Har du en källa på att det går att beställa en definierad tung lastbil frånTesla? Alltså snarare än att göra en intresseanmälan för "om/när det finns en ellastbil så är jag intresserad"?
Vet inte varför du taggar mig då jag redan lagt ner det spåret.@skogaliten @Riru @TheRedLightning
Jag förstår att det är jätteintressant och viktigt att diskutera el-lastbilar men det kanske passar bättre i en annan eller en egen tråd? Kan vi ha fokus på personbilar och släp i den här tråden?
@skogaliten @Riru @TheRedLightning
Jag förstår att det är jätteintressant och viktigt att diskutera el-lastbilar men det kanske passar bättre i en annan eller en egen tråd? Kan vi ha fokus på personbilar och släp i den här tråden?
UrsäktaVet inte varför du taggar mig då jag redan lagt ner det spåret.
Lugnt.Ursäkta
Ja bra info! Vem som helst borde väl dock fatta att man bör tänka till om laddningen och inte bara hugga ett eluttag utan att kolla först..Räddningstjänsten i Värnamo delade en intressant text idag:
Har du en elbil eller låter du kanske vänner ladda bilen när de är på besök?
Räddningstjänstens Olycksutredare vill be alla som kör eller laddar en elbil att läsa igenom Elsäkerhetsverkets broschyr ”Ladda elbilen”. Där ges information om hur man undviker olyckor till följd av felaktig laddning.
Olyckor har inträffat inom Värnamo kommun! ⚠ Bland annat har nätkontakter bränts fast i uttag och bränder har varit på väg att uppstå.
ℹ
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf
Känns som det kan va bra å läsa för de som har elbilar eller låter andra ladda osv.
Idag skulle det tyvärr inte förvåna mig att någon skulle göra så. Känns nästan som sunt förnuft håller på att försvinna.Ja bra info! Vem som helst borde väl dock fatta att man bör tänka till om laddningen och inte bara hugga ett eluttag utan att kolla först..
Ja bra info! Vem som helst borde väl dock fatta att man bör tänka till om laddningen och inte bara hugga ett eluttag utan att kolla först..
Räddningstjänsten i Värnamo delade en intressant text idag:
Har du en elbil eller låter du kanske vänner ladda bilen när de är på besök?
Räddningstjänstens Olycksutredare vill be alla som kör eller laddar en elbil att läsa igenom Elsäkerhetsverkets broschyr ”Ladda elbilen”. Där ges information om hur man undviker olyckor till följd av felaktig laddning.
Olyckor har inträffat inom Värnamo kommun! ⚠ Bland annat har nätkontakter bränts fast i uttag och bränder har varit på väg att uppstå.
ℹ
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/ladda-elbilen.pdf
Känns som det kan va bra å läsa för de som har elbilar eller låter andra ladda osv.
Ah kul att höra om Tesla X! Om man bara hade sådana pengarDessutom när de som säljer bilarnas inte har koll på att man kan ställa A i laddning samt max % så de som köper inte kan få infon...
Åter till släp, Tesla X är många som är mycket nöjda med, klarar bra distans, drar fint i snö, modd och lera.
Ah kul att höra om Tesla X! Om man bara hade sådana pengar
Ja jag har läst att elbilarna på sikt är billigare än motsvarande bensin/dieselbil, men jag kör inte bil i den klassen idag så det blir definitivt dyrare. Allt beror ju på vilken typ av bil man jämför med. Den kostar ju ändå kring miljonen?De bekantingar jag har med tesla x hävdar att totalt sett är den billigare än deras gamla dragbil. Dessa har dock fri supercharge, och kör Sverige/norden runt.