Eländesponny!

Sv: Eländesponny!

Åhh nu vet jag att vi har världens snällaste shettis:angel: Men hon är tömkörd en hel del när hon var lite yngre. Sen blev hon riden en hel del ute i skogen för att hon skulle tycka att livet var roligt. Vi kör en del med henne också så hon blir ganska mycket hanterad av vuxna. hon har gått runt 10 år på vår lilla ridskola och är helt otroligt snäll:love:. Vi hade dock en privat liten shettis kille som dök under staketet när han kände att hans ryttare inte var med. Det blev en hel del tömkörning på honom också och en lite vanare ryttare ett tag. Kommer faktiskt inte ihåg hur det gick med den lilla shettiskillen sen. såld blev han.

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att rida shettisar som uppenbarligen inte alls uppskattar det, än mindre hoppa med dem... :smirk:

Använd den shettisen till det den är skapad för - Körning!
Det var det mest trångsynta jag hört. Jag har fött upp shettisar i många år och jag har kört in dem och mina barn har ridit in dem. Vi har haft ridlekis med dessa underbara små ponnier och de har glatt både löshoppat och hoppat under ryttare upp till 90 cm. Våra shettisar har utfört både rid- och körarbete med stor arbetsglädje om än med varierande förutsättningar. Alla har inte samma kvaliteter. Är så trött på att dessa hästar ska få skulden för att ryttare och övriga i deras omgivning inte har kompetens att klara av dem. Shettisar har en hjärna som de är fullt kapabla att använda och misslyckas man med att få dem till det som begärs så har man bara bevisat att hästen är smartare! Genom åren har vi haft ponnier på travet, galoppen, kvalitetstävlan, hoppning och utställning som har givit allt så jag har ingen annan förklaring på de beteenden som beskrivs här än att ponnierna är allmänt ouppfostrade och att hanteringen behöver förbättras, det är inga leksaker som ska fostras av barn. Oavsett vad så är det inte hästens fel mer med en shettis när det blir fel än med vilken annan häst som helst och de går att använda inom alla områden.

Det var det mest trångsynta jag hört. Jag har fött upp shettisar i många år och jag har kört in dem och mina barn har ridit in dem. Vi har haft ridlekis med dessa underbara små ponnier och de har glatt både löshoppat och hoppat under ryttare upp till 90 cm. Våra shettisar har utfört både rid- och körarbete med stor arbetsglädje om än med varierande förutsättningar. Alla har inte samma kvaliteter. Är så trött på att dessa hästar ska få skulden för att ryttare och övriga i deras omgivning inte har kompetens att klara av dem. Shettisar har en hjärna som de är fullt kapabla att använda och misslyckas man med att få dem till det som begärs så har man bara bevisat att hästen är smartare! Genom åren har vi haft ponnier på travet, galoppen, kvalitetstävlan, hoppning och utställning som har givit allt så jag har ingen annan förklaring på de beteenden som beskrivs här än att ponnierna är allmänt ouppfostrade och att hanteringen behöver förbättras, det är inga leksaker som ska fostras av barn. Oavsett vad så är det inte hästens fel mer med en shettis när det blir fel än med vilken annan häst som helst och de går att använda inom alla områden.

:bow::bow::bow:
kolla Fonzie! vet ni den där tricktränade shettisen som har varit på en massa shower. Han är tuff! (finns säkert fler, men inte som jag känner till)

Fick en funering när jag läste ditt inlägg!

ÄR det så att olika raser är mentalt olika eller är det enbart beroende på hanteringen??

Min islänning är nog lika envis... Hon testar en varje gång man är ute och rider. Om man sitter och funderar på annat testar hon om det är ok att vända om... Krypa under staket gör hon förstås inte, men att lasta henne är ett projekt! Hon har väldigt bestämda åsikter om det!

Familjen jag köpte henne av sålde henne för att hon struntade i barnen som red henne och gick hem, fast resten av gänget red iväg. :rofl:

Har tränat massor med ledarskapsövningar med henne, så nu lyder hon mej (och testar inte så mycket). Men om husse eller nån annan leder henne på promenad, då... ;)

Så det finns nog andra raser som "kan"...

:bow:
kan inte annat än att hålla med.
har också haft liten shettisuppfödning, men har nu bara gammelmärren kvar. hon (eller nån av våra) har ALDRIG betett sig så. man skulle kunna låta en 3åring leda ut henne i en havreåker, och hon (hästen) skulle inte tänka tanken att dra ner huvudet för att beta, så gör man inte har hon fått lära sig.

Vi har fostrat våra shettisar som om dom vore stora, det vi inte tillåter hos ett stort halvblod tillåter vi inte på shettisen heller.

,

Fick en funering när jag läste ditt inlägg!

ÄR det så att olika raser är mentalt olika eller är det enbart beroende på hanteringen??
Visst är det så att olika raser är olika i sitt sätt att vara men det handlar ju fortfarande om hästar, dvs flock-och flyktdjur som helt naturligt rättar sig i rangordning och flock om de tillrättavisas och hanteras på rätt sätt.

Min islänning är nog lika envis... Hon testar en varje gång man är ute och rider. Om man sitter och funderar på annat testar hon om det är ok att vända om... Krypa under staket gör hon förstås inte, men att lasta henne är ett projekt! Hon har väldigt bestämda åsikter om det!

Familjen jag köpte henne av sålde henne för att hon struntade i barnen som red henne och gick hem, fast resten av gänget red iväg. :rofl:

Har tränat massor med ledarskapsövningar med henne, så nu lyder hon mej (och testar inte så mycket). Men om husse eller nån annan leder henne på promenad, då... ;)

Så det finns nog andra raser som "kan"...
Absolut. De följer minsta motstsåndets väg och det handlar som du säger om ledarskap. Måste man inte lyda så struntar man i det. Det är hårda regler hästar emellan. En högrangig häst som frågar inte två gånger om en lägre stående tar sig ton och skulle den högre ge efter så har den lägre genast klättrat ett snäpp i hierarkin. Ingen skillnad mellan häst och människa.

:bow:
kan inte annat än att hålla med.
har också haft liten shettisuppfödning, men har nu bara gammelmärren kvar. hon (eller nån av våra) har ALDRIG betett sig så. man skulle kunna låta en 3åring leda ut henne i en havreåker, och hon (hästen) skulle inte tänka tanken att dra ner huvudet för att beta, så gör man inte har hon fått lära sig.

Vi har fostrat våra shettisar som om dom vore stora, det vi inte tillåter hos ett stort halvblod tillåter vi inte på shettisen heller.

,
Precis! Hästen ska inte komma undan med ett felaktigt beteende pga att den är liten och söt. Det är faktiskt så att inte ens en söt idiot har man så mycket glädje av!;)

Hur att göra nu? Någon ide? Vi ska ha en liten hopptävling för småryttarna i byn på onsdag, lyckat om ponnyn sticker ut... Vi ska stå utställda längs staketet. Men denna ponny skyr iiinga medel alls för att ta sig ut. Ett envist shettissto på 15 bast är rätt tuff!:devil:
Är enda lösningen att bräda in ridbanan, eller kanske leta rätt på en ny ena(som ryttaren sa idag: Jag vill ha en ny, snäll ponny, som grannens ponny!).
Jag vill gärna ha erfarenheter och liknande, vi har misströstat en del idag.

Har varit med om liknande med olika ponnyer. Speciellt en då.
Vi har ställt koner i vägen. Hängt mattor runt. Men jag tror nog att ett staket väl vore att fördra. Men om man nu inte har möjligheten till det så:crazy:
Måste det vara tråd runt alls då?

Tänker på en unge jag kände som kämpade på med sin ponny länge och väl. Tillslut lärde hon sig att använda benen ordentligt för att parera. Men när "ungen" var runt 6-7år funkade det bara med att hoppa av och rätta ponnyn från marken.

Måste bara berätta: Igår tog dottern och vår envisa shettis sin andra rosett efter en felfri runda :)

Då är det värt alla avramlingar och allt blod, svett och tårar.....

Kl

Visst stämmer det som ni alla skriver, hon är absolut ouppfostrad efter att (vad jag har fått höra) fått byta hem varje vinter och varit hos diverse människor med småbarn.
Idag lyckades de dock (båda flickorna!) ta sig igenom hoppbanan på 20 cm:banana::banana: I stort sett felfritt dessutom, förutom att en av dem missade ett hinder och var tvungen att lägga en volt;)

Då var det verkligen värt alla timmar med den eeeenvisa Nano! Hon var så söt sen med en rosett på vardera sida av tränset.

Taaack för alla tips! Ni är guld värda:love:

Jag förstår inte varför folk ska envisas med att rida shettisar som uppenbarligen inte alls uppskattar det, än mindre hoppa med dem... :smirk:

Använd den shettisen till det den är skapad för - Körning!

Shettisen är inte skapad för körning... den är skapad för gruvarbete! (Innebär iofs också en typ av körning...)

Shettisen är inte skapad för körning... den är skapad för gruvarbete! (Innebär iofs också en typ av körning...)
Shettisen är liksom alla andra raser inte överhuvudtaget skapad att tjäna människor på något sätt. Eftersom vi nu tagit dem i vår "tjänst" så vilar ansvaret på varje hästägare att använda sina hästar till ett lämpligt "arbete" oavsett inom vilket område. Dessutom måste inriktningen givetvis anpassas efter hästen, de har liksom vi olika förutsättningar även inom samma ras. De flesta hästmänniskor håller ju stenhårt på att deras eget sätt att hantera djuren är det bästa men det verkar ju vara litet si och så med det på många håll att döma av alla problem som dyker upp. Det finurliga med hästar är att resultatet oftast visar tydligt hur sund hantering hästen får.;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar