Elaka mobbare

D

Dressyrbrud

Skulle behöva lite tips.
Jag har tre hästar för tillfället, nu under sommaren har två fått gått i samma hage och en ensam men nu till vintern behöver vi släppa ihop alla tre. Tyvärr har vi inte så bra erfarenheter av att ha tre hästar i samma hage, förra sommaren när två av mina nuvarande hästar fick gå tillsammans med en annan valack (som båda kände väl och var väldigt snälla mot när dem gick två och två) blev dem riktigt elaka. Dem jagade och vallade runt den stackars valacken, trasade sönder täcket när dem bet honom, sparkade och högg.
Nu har vi då fått en ny valack (en bestämd och smågrinig shettisvalack) som redan har satt stoet på plats, men är grymt snäll och inställsam till den andra valacken, frågan är då alltså om ni tror att vi skulle våga släppa ihop dem här tre? :confused:

Sv: Elaka mobbare

det är väl bara att prova? hör många som säger att mer än två hästar ska vara problem, vi har alltid haft 5 hästar tillsammans, även om de känner varan eller ej och de har aldrig varit varken några problem eller skador. är hagen tillräckligt stor så de kan röra sig och komma undan? har de mat och förutsättningar så de ska slippa hålla på med annat trams?
men som sagt, prova, funkar de så funkar det...eller?

Det är jättesvårt att veta på förhand hur det ska gå, men som jag ser det är det ju bara testa...Bara för att det inte funkade med just 1 häst är det inte säkert att resultatet blir densamma med en annan....det handlar ju om personkemi....:DDärimot så vet man ju oftast hur man har det i en flock..dvs vem som är ranghög och vem som är ranglåg...då kan man ju få en liten vink om hur man kan sätta ihop en flock...:laugh: Lycka till iaf... du ska se att du reder detta:D

Något som brukar funka är att släppa ihop den "elaka" hästen med den nya och låta dem gå ihop ett tag. Sen, efter några dagar upp till en vecka släpper man ihop alla tre. Då har elakingen och nykomlingen hunnit etablera en vänskap och flockgemenskap och ihopsläppet med den tredje går rätt smärtfritt.

Så gjorde vi senast förra veckan. Min häst var elak mot en nykomling så vi satte dem ensamma i en hage över natten. Morgonen efter släppte vi ihop dem med övriga flocken och problemen var borta.

Något som brukar funka är att släppa ihop den "elaka" hästen med den nya och låta dem gå ihop ett tag. Sen, efter några dagar upp till en vecka släpper man ihop alla tre. Då har elakingen och nykomlingen hunnit etablera en vänskap och flockgemenskap och ihopsläppet med den tredje går rätt smärtfritt.

Så gjorde vi senast förra veckan. Min häst var elak mot en nykomling så vi satte dem ensamma i en hage över natten. Morgonen efter släppte vi ihop dem med övriga flocken och problemen var borta.
Så gör vi också. Funkar alltid för oss:) När det blir två mot en så hinner de ofta inte ens kolla läget innan kriget är igång. Släpper man in den elaka med den nya så har den elaka inte någon annan flockmedlem att skydda mot "inkräktaren" och då blir det tid att kolla läget. Efter någon vecka så har den elaka garanterat accepterat och nosat igenom nykomlingen och då brukar det inte vara något problem att släppa in den tredje hästen.

Håller med!:bump::D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 487
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar