Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Barn utvecklar förmåga till empati helt på egen hand men för att barnet skall kunna använda det så behöver den ha en miljö som tillåter den att växa.
Se det på samma sätt som att barn som får minimal kontakt och minimal stimulans med andra människor i unga år kan utveckla autism. Det är bristen på stimulansen som gör att barnet inte utvecklas rätt inte att oförmågan finns där från början. Sedan finns det autism som är medfödd där miljön inte är orsaken precis som det finns med empati.
Sedan så är det så att barnet mycket väl kan ha förmåga till att känna empati men samtidigt ha andra problem så att det ser ut som om dom inte hade den förmågan.
Det krävs att man är duktig på att läsa barn och förstå orsak och verkan.

Jag kanske är ute och cycklar... Men jag har under min skolgång lärt mig att barn inte utvecklar empati förrén runt 8-10 års åldern.. (hittade gammla anteckningar..) Att barn lär sig det av den miljö barnet vistas i men att det inte är helt utvecklat förrén då... Jag kanske har jätte fel.. Håller för övrigt med i teorin om arv och miljö...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Utvecklingpsykologi består av teorier och inget annat. En teori för inte så länge sedan var att spädbarn inte kunde känna smärta.
Det vet vi hur det ligger till.
Det är inte du som är ute och cycklar utan jag är väl medveten om att där finns läroböcker där det står att empati måste läras in och att dt utvecklas först vid 6 års ålder men bara för det står i böcker måste det inte betyda att det är rätt.
Barn i yngre åldrar kan inte läsa och därför vet inte om att dom inte skall utveckla empati på egen hand före 6 års ålder ;)

Barnen har lärt mig att det kommer automatiskt och att det finns där före 6 års ålder även om det inte kommer i uttryck på samma sätt som hos en vuxen.
Det bästa läromedel när det handlar om barn är barn själva för dom är inga teorier utan verklighet. Utvecklingpsykologi är som sagt var byggt på teorier och teorier stämmer inte alltid överens med verkligheten.
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Hur mkt ska man stå ut med? Inte kan de väl påstå att pojkar är pojkar här? Då är det väl ändå oproffsigt? Eller är jag en hönsmamma?

Det känns lite konstigt att personalen inte ger fler signaler om att de tycker att det är tokigt. En i personalen som har ett gravvik är väldigt proffsig och Up to date med förhållningssätt, olika pedagogiker osv, resten har jobbat där i 18 år och tycker att det gamla funkar alldeles utmärkt (vilket det har gjort till och från)

Tankar och funderingar? :confused:

Det är möjligt att pojkar är pojkar (eller snarare barn är barn) - men det är väl ingen ursäkt? Hänsyn och medmänsklighet är ju något vi måste lära oss - människor kan vara oerhört grymma mot varandra, men det gör ju inte att det är bra att de är det?

Barn är elaka mot varandra, slåss och mobbar, men det är ju för att de inte lärt sig bättre. Så vill man ju inte ha det, alltså är det upp till oss vuxna att lära barnen hur man ska vara mot varandra så att vi får ett samhälle som är trevligt att leva i.

Går det att prata med föräldrarna till pojken? Eller den i personalen ni pratade med sist? Mentalt rusta upp din son så att han orkar strunta i elakingarna och leka med de andra, snälla barnen istället?

Tycker för övrigt att idén med att ha ett rum där barnen får sätta upp sina egna (grymma) regler och härja bäst de vill bakom stängd dörr låter hemsk.:crazy:
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Barnen har lärt mig att det kommer automatiskt och att det finns där före 6 års ålder även om det inte kommer i uttryck på samma sätt som hos en vuxen.
Det bästa läromedel när det handlar om barn är barn själva för dom är inga teorier utan verklighet. Utvecklingpsykologi är som sagt var byggt på teorier och teorier stämmer inte alltid överens med verkligheten.

Men vad tror du teorierna kommer ifrån?:confused:

Teorierna, om de är något att ha, bygger ju på metodiska sammanställningar av verkligheten. Teorier gör man på basen av grundliga studier av verkligheten, inte genom att sitta på sin kammare och fundera, som du tycks tro.
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Många va dom teorier som lärs ut i skolan är gamla inte nya. Dom följer inte samhällets syn på barn idag.
Idag har man helt annan uppfattning om hur barn funkar och förstår barn då dom tolkar barn från ett barns perspektiv och inte en vuxens.
Titta bara tillbaka 50 år och se hur synen på barn och barns reaktioner tolkades och jämför idag så ser du att det är miltals skillnad.
Läs gärna nyare böcker idag (Jesper Juul, John Gottman, Lars H Gustavsson osv) så ser du hur synen har förändrats och då framförallt hur man tolkar barns beteenden.

Jag har sett små barn uppfatta att ett barn som blöder på knäet och gråter har slagit sig och att det gör ont. Detta utan att barnet själv känner att det gör ont i barnet.
Det är empati och det har jag sett i så små barn som 2-3 års ålder.
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Tack för bra svar Stollan:idea: ...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

*KL*
Empati lärs in redan från låg ålder. Får barn inget stöd eller hjälp med detta så är det svårt att lära in empati när barnen blivit äldre (och då blir det problem).
Jag skulle prata med föreståndaren för att få till stånd ett möte om hur det ser ut i barngruppen och hur personalen ska agera för att göra gruppen lugnare. En resursperson låter som en bra idé, kanske måste också förskolepersonalen få hjälp av en barnpsykolog eller likn. för att hitta nya former över hur de bör agera i olika situationer, de verkar ju tyvärr mer eller mindre ha gett upp!:cry:
Man måste kunna lita på att ens barn ska trivas på förskolan och inte behöva vara rädd för att bli slagna eller mobbade. Ser du sedan ingen bättring så skulle jag försöka få byta förskola med omedelbar verkan.
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

KL

Har läst allas svar och jag tackar för allas tankar och funderingar! :) :bow:

Det känns oerhört skönt att få lite stöd i det här. Så vad har hänt?

Int mkt är jag rädd. Den "elaka" killen har varit borta ett par dgr men igår var han tillbaks. Då hände ingenting. De hade stenkoll- sa de ialf. Sade att om jag hör ngt mer så vill jag ha en "behandlingsplan" eller ett åtgärdsprogram el liknande om vad de tänker göra åt det hela. De nickade och försäkrade att visst visst, men sååå farligt är det faktiskt inte osv. Jo, sade jag då :D det är visst farligt... (Hopplös känsla det där)

men jag tror budskapet gick fram, jag menar allvar och krav är ställda. Nu håller jag tummarna för att de agerar där efter och jag ska hålla er iformerade om ngt händer.

Tack så jättemkt för alla tankar!!! :) Det är oerhört skönt att få medhåll och mothugg och andra idéer så man kan få en så pass nyanserad bild det går att få ifrån ett subjektivt inlägg.
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Det är så frustrerande att bli "bortviftad" på det viset! Som fsklärare har man ett serviceyrke o då ska man kunna ge dig o ditt barn bästa service. Om du som kund inte är nöjd måste man åtgärda problemet eller hur?
Så ser jag på min yrkesroll utöver mitt pedagogiska ansvar!

Jag tycker du har haft mycket bra o vettiga åsikter. Bra med engagerade föräldrar, som själv kommer med förslag om förbättringar! :bump:
Har följt tråden o tycker att det kommit fram många bra synpunkter!

Uppdatera gärna! Ska bli intressant att följa!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

enligt lag så är förskolan tvungen att ha en likabehandlingsplan som ska innehålla metoder för att motarbeta mobbning och annan kränkande behandling.

Kolla så att din förskola har en sådan och om de har det så kan du ju kräva att de redovisar hur de faktiskt arbetar med den. Annars kan du ju ta det till rektor/förvaltningschef och kräva att de ska ta fram en sådan...
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Tack för dina ord! Jag ska hålla er uppdattade!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

enligt lag så är förskolan tvungen att ha en likabehandlingsplan som ska innehålla metoder för att motarbeta mobbning och annan kränkande behandling.

...

Där sa du nått! Det har jag inte tänkt på! Smart! :D Ska fråga om den nästa gång!
 
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!

Det är därför man ska minska ned på icke pedagogisk utbildad personal inom förskolan (enligt mig) Är sunt försnuft alltid det bästa? Att pojkar är pojkar är "sunt förnuft" och egentligen så rimmar det väldigt illa mot verkligheten, precis som ni säger. Pojkar har givetvis inte svårare för att lära sig saker. Men just för att de behandlas som "pojkar" så får de det utrymmet till att vara så och vem tar inte chansen?? *man är väl inte dum heller* ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 156
Senast: Zaria
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 648
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 993
Senast: Lupin
·
  • Låst
Övr. Barn Börjar bli lite bekymrad över mina barns dagis. Personalen gör väl vad de kan, antar jag, men det tycks inte bita särskilt hårt. Min...
Svar
16
· Visningar
1 344
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp