L
Loura
Sv: Elak kille på min son på dagis- igen!!!
Jag kanske är ute och cycklar... Men jag har under min skolgång lärt mig att barn inte utvecklar empati förrén runt 8-10 års åldern.. (hittade gammla anteckningar..) Att barn lär sig det av den miljö barnet vistas i men att det inte är helt utvecklat förrén då... Jag kanske har jätte fel.. Håller för övrigt med i teorin om arv och miljö...
Barn utvecklar förmåga till empati helt på egen hand men för att barnet skall kunna använda det så behöver den ha en miljö som tillåter den att växa.
Se det på samma sätt som att barn som får minimal kontakt och minimal stimulans med andra människor i unga år kan utveckla autism. Det är bristen på stimulansen som gör att barnet inte utvecklas rätt inte att oförmågan finns där från början. Sedan finns det autism som är medfödd där miljön inte är orsaken precis som det finns med empati.
Sedan så är det så att barnet mycket väl kan ha förmåga till att känna empati men samtidigt ha andra problem så att det ser ut som om dom inte hade den förmågan.
Det krävs att man är duktig på att läsa barn och förstå orsak och verkan.
Jag kanske är ute och cycklar... Men jag har under min skolgång lärt mig att barn inte utvecklar empati förrén runt 8-10 års åldern.. (hittade gammla anteckningar..) Att barn lär sig det av den miljö barnet vistas i men att det inte är helt utvecklat förrén då... Jag kanske har jätte fel.. Håller för övrigt med i teorin om arv och miljö...