Eksem produkter

Sv: Eksem produkter

Ja det verkar som att olika medel och olika täcken passar för olika hästar. Man får nog prova sig fram helt enkelt, och jag tror på Lobelia om att kanske byta modell och märke då och då så minskar risken för skav.
 
Sv: Eksem produkter

Är det någon som vet något om "summer relief pharmaca" och "Equidoux tinktur mot svansklåda"? Fick bole katalogen idag och där fanns det med. Har provat typ allt som finns till min häst men inte hört talas om detta.

Mvh Maria
 
Sv: Eksem produkter

Ja det är möjligt, men ännu så har vår eksemhäst inte fått skav av andra täcken än just Boett täcket, och därför har vi valt bort den modellen.

Att byta täcke ofta är en förutsättning, även om täcket inte ens är trasigt eller smutsigt på utsidan. Däremot fastnar hår, och även dom kan förorsaka klåda om de får vara kvar.
 
Sv: Eksem produkter

Vad tycker ni om att jag vill försöka låta min isis få vara utan täcke mitt på dan när det är som varmast i sommar. Knotten är väl inte framme då? I skogen och i skuggan kommer dom säkert fram. Vår hage är rätt så luftig och ljus. Skugga finns men då under höga träd.

Skulle ni våga chansa eller har era isisar täcke hela dan ändå? Vi har huset bredvis hagen så jag kan lätt springa fram och tillbaka med täcket.

Överreagerar jag? Dom kanske inte alls lider lika mycket som jag tror med att ha täcke dygnet runt?

MVH
 
Sv: Eksem produkter

Att bryta en klåda kan vara oerhört svårt, klåda är rent lidande för hästen det är däremot inte ett täcke på samma sätt. Vi håller vår häst täckad dygnet runt förutom då han rids, han vill dessutom ha sitt täcke vilket han tycker är skönt och glömmer man det så ser han till att påminna om det.
 
Sv: Eksem produkter

Boett täcke, och installning vid de värsta tidpunkterna på dygnet. Jag tyckte också att börjes aloe vera på tub var det bästa som hjälpte mot själva klådan, samt kylbalsam från apoteket och vanlig after sun för människor, dels för att den hud som hästen kliade blev väldigt torr och känslig.
Emot flygfäna provade jag det mesta..i skapet fyra ess tjärsalva salva och för övrigt probe, och alla möjliga och omöjliga flugsprayer vilka oftast inte hade någon verkan..Blandade till slut egen smörja, med vitlök i och mynta.
Passa dej för olja, vilket kan bli stekande på hästen om det är varmt ute.
 
Sv: Eksem produkter

Vad tycker ni om att jag vill försöka låta min isis få vara utan täcke mitt på dan när det är som varmast i sommar. Knotten är väl inte framme då? I skogen och i skuggan kommer dom säkert fram. Vår hage är rätt så luftig och ljus. Skugga finns men då under höga träd.

Skulle ni våga chansa eller har era isisar täcke hela dan ändå? Vi har huset bredvis hagen så jag kan lätt springa fram och tillbaka med täcket.

Överreagerar jag? Dom kanske inte alls lider lika mycket som jag tror med att ha täcke dygnet runt?

MVH

Jag tog av min häst täcket någon enstaka dag då det öste ner, annars var det på. Hon vantrivdes inte alls, hon stod lugnt och betade medan icke eksempållaran slog efter flygfän. I ett stall hon stod häsde det att vi tog in dem mitt på dagen, det var svalt och skönt i stallet och hästarna uppskattade respiten från värmen. Knotten är framme dygnet runt även om de är lugnare på dagen.
 
Sv: Eksem produkter

Det är min första säsong med exem så jag vill nog vara så försiktig jag kan. Tack för hjälpen allihop!
Härlig sommar till er och sötnosarna!
 
Sv: Eksem produkter

Tydligen så var jag lite otydlig så att du skulle missförstå.
jag menade inte ras betingat men idivid betingat. Allt beror på olika hästar men 2 hästar ur samma raser(te.x 2 islänningar) har faktiskt mer lika behov än en islänning och en connemara .........:grin:
 
Sv: Eksem produkter

Eksem är eksem oavsett vilken ras den sitter på, orsaken till eksemet är också detsamma nämligen bitande insekter.

Soleksem som drabbar ljusa hästar, eller hästar med mycket ljusa partier ska inte jämställas. Den typen av eksem är brännskador, och ska hanteras som sådana också medan sommareksem handlar om att skydda mot bitande insekter.
 
Sv: Eksem produkter

Jag beställde kill-itch på nätet från England. "Guds"-gåva till kliande pållar. Inte billigt, men väl värt varenda krona!
 
Sv: Eksem produkter

Det finns en grym eksem salva som vi alltid använder på hästarna i stallet... AVS14 heter den ! Jag hade en häst stående hemma hos mig i 6 veckor förra sommaren, och det stoet hade ganska svår eksem. Sår på juvret, mellan frambenen, dåligt med man och svans, öron som var såriga och resten av huvudet lika så. Men i samma stall står en annan eksemhäst, som precis som Dama hade svår eksem, innan ägaren började använda AVS14. Salvan är verkligen grymt bra och man kan smörja på alla delar av kroppen på hästen ! Den funkade jättebra och Damas eksem blev så otroligt mycket bättre! Såren läkte ihop och hennes eksem blev mycket mer lätthanterligt !

Så köp gärna den salvan! Ofta betalar man ju en massa pengar på saker som inte fungerar. Jag är själv skeptisk till många salvor som kostar fruktansvärt mycket pengar som man inte ens vet fungerar. Men denhär funkar faktiskt !
Luktar gott gör den oxå !
AVS14, jag säger bara det .
 
Sv: Eksem produkter

Vad anger du för skäl till köpet av Benzyl benzoate när du beställer från Chemist Direct?

Jag beställde 2 flaskor för 3 veckor sedan och angav då att det ska användas på häst för behandling av "sweet itch", men fick svaret att det krävs recept från brittisk veterinär för att få beställa detta så min order togs bort.

Jag kanske borde ha skrivit att det skulle användas på mig själv? :o

Oj!
Jag köpte 2 flaskor Bezylbensoat från samma ställe som du och angav "Sweet itch on horse" som orsak och fick flaskorna en vecka senare.
Funkar hittills otroligt bra!
Boet-täcke och Benzylb. samt flugspray är det som används här. Samt en blåsig, trädfri hage.
Älskar Boet-huvan!

/Malin
 
Sv: Eksem produkter

Kan ha fastnat i tullen, då kommer det papper så småningom fast det kan dröja lång tid. Det är ju tydligen inte ok att ta in enskilda egna kemiska produkter för behandling på häst, om jag nu förstått det hela rätt.
 
Sv: Eksem produkter

Det finns en grym eksem salva som vi alltid använder på hästarna i stallet... AVS14 heter den ! J

---

Så köp gärna den salvan! Ofta betalar man ju en massa pengar på saker som inte fungerar. Jag är själv skeptisk till många salvor som kostar fruktansvärt mycket pengar som man inte ens vet fungerar. Men denhär funkar faktiskt !
Luktar gott gör den oxå !
AVS14, jag säger bara det .

Tar mig friheten att 'lägga mig i' fast jag inte har isis.

Men tyvärr är det som vanligt så att det är väldigt olika vad som fungerar. AVS14 fungerar inte alls på eksemherrn här tyvärr.

Jag lånar tråden lite. Eksemtäcken. Kraken har ju växt, och av mina TRE täcken passar - trumvirvel - INGET *arrgh* Har för stund sytt ihop en mismatch av dem, men jag måste ha nytt.

Men vilket?

Boett håller ju bäst, men passformen har inte varit bäst. Utan bäst har han passat i Busse:s eksemtäcken. De är i mer 'baddräktstyg'. Dvs de håller sämre. Men bättre passform. Jacson kan vi bara lämna därhän, jag vet inte om det är deras modellhäst eller min stackare som är vanskapt, men någotdera.

Och, ni med störra hästar, vad har ni för strorlek på eksemtäcke och vanliga täcken? L har ju 130 cm i horseware normalt. Sitter som gjutna förutom lite stora i bogen. Men eksemtäcken...

Boett S4 (125 med stor bog) sitter som ett ålskinn all over. Jacson 135 är bra i längden, på TOK för kort på sidorna och tight i bogen. Busse i strl S ( ca 125) = ålskinn. Busse i strl M (134-145) sitter bäst, bra längd, aningens kort djup (när han rullat åker det upp på sidorna) och lite tight i bogen.

Så, frågan är om Boett M5 funkar? Jag vetefan.. Han är ca 145 cm och av lite stadigare modell (welshponny som blivit 'för stor')
 
Sv: Eksem produkter

Vad synd att det inte fungerade på din häst då :(. Den som har funkat så bra på hästarna här :(
 
Sv: Eksem produkter

Mm, men är ju det som är så frustrerande med eksem, vad som funkar på en funkar inte på en annan.

Dock fungerar bensylbensoat över förväntan här =)
 
Sv: Eksem produkter

Jaha, se där, då är det mig de har något emot! :D

Beställde ist Killitch som i stort sett är samma produkt, men betydligt dyrare. Det var i alla fall billigare än här i Sverige och huvudsaken är ju att det fungerar och att hästen mår bra.

Jag får göra ett nytt försök att beställa benzyl benzoate när flaskan börjar ta slut. Kanske går det bättre nästa gång!
 
Sv: Eksem produkter

*KL*

Apropå den lite tidigare diskussionen om att låta hästen 'slippa' täcket.

Så min uppskattar att få av det inne på dagen, så han kan bli av med lös päls osv. Men han är betydligt lyckligare ute med det på, även när knotten inte är vakna. Det hjälper ju mot övriga insekter med.

Igår hade jag täckesprovning (urväxta, 3 st..suck), det var första dagen knotten hade kommit, det hände ngt och det gick från 0 till hela svärmar, och jag missade. Hursom, tog in vid 15, sen på kvällen (20 typ) var jag ut och provade täcken. Inga insekter då inne som störde etc.

Han stoppade huvudet i täcket själv när jag höll upp det. Säger en del om hur 'hemskt' eller snarare ohemskt de tycker det är.

Imorse var första dagen med påklädning. Han stod lös som ett ljus medan jag klädde på, stoppade i huvudet etc. Jag glömde flugpannband (hittade inte huvan) och fick gå och hämta det inne. Han stod kvar lös och väntade. När jag 'klätt färdigt' pep den lilla rackaren ut i hagen och bockade och brallade. Han HADE kunnat göra det innan med, spec som de stod inne 'halva fm' och halva dagen igår, dvs betydligt längre än innan. Men han väntade 'frivilligt' tills han var påklädd. Dvs han har utmärkt väl fattat att täcket = skönare än utan.

(Vintertäcken däremot kan han tycka att 'men måste vi')

Så, jag törs tro att de flesta eksemhästar ser sina täcken som en befrielse snarare än en plåga.
Dock så iaf L får även med sommarpäls en hel del päls, barr osv som samlas i maglappen, och hillar att få lufta sig ibland inne. Oftast har jag haft det på inne med, då jag hitills alltid legat ett steg e fter, dvs han börjat klia, och då skyddar täcket mot kli inne.

Han går btw i skogshage, jag har aldrig tagit bort hans klimöjligheter. I år hoppas jag på att hunnit på det innan kliet satte igång dock.
 
Sv: Eksem produkter

Köpte en M5 när 4 var slut (specialpris under VM). Sydde bara in den över ryggen. Det var en kraftig häst som normalt har 135 i täcke, men med kort rygg. Han var stor, kring 142 och bred så M5 var perfekt på sidorna etc förutom ryggen. Men det var samma på alla eksemtäcken, sydde in ryggen på Hööks också.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
811
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 029
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: sjoberga
·
Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
313
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp