Eksem produkter

Sv: Eksem produkter

BOETT, BOETT, BOETT ...:p Men det verkar ju vara väldigt individuellt med passform och annat vad som fungerar... :D Som komplement: Switch pour on, Helosan, Aloe vera
 
Sv: Eksem produkter

*KL*

Vi var hos en hudexpert med en excemhäst i veckan.

Hon föreslog att ägaren skulle prova bug-buster täcket från amigo nästa år.

Ska bli spännande att se hur det funkar, hon sa att det var det bästa som fanns på marknaden!
 
Sv: Eksem produkter

Fast amigo bug buster är ju ett flugtäcke, det passar säkert bra om man bara har en häst som störs mycket av knott och andra insekter men som inte blir direkt dålig av att bli biten eftersom täcket lämnar en del ytor otäckta. Insektsmedlet som täcket är behandlat med håller bara i ca 25 tvättar, och flugtäcken tvättar iaf jag ofta så det skulle inte hålla mer än nån säsong bara. Dessutom är det inte slitstarkt. Inte ett täcke jag skulle använt om hästen har eksem.
 
Sv: Eksem produkter

Hmm, okej.
Jag har inte kollat närmare på täcket, noterade bara vad hon föreslog! Det kanske kommer ett excemtäcke med samma tyg!! Man kan ju hålla tummarna!

Hon föreslog även horsol, innehåller salicylsyra som tydligen ska vara bra!
Då kom ju jag direkt att komma tänka på älgörtstinktur... Någon som har testat?

Jag ska definitivt plocka älgört och kamomill och torka och göra tinktur på nästa år. Måste bara hitta en excemhäst och testa på...
Kamomill har funkat jättebra på alla hästar jag har testar på hittills....
 
Sv: Eksem produkter

Täcke : Boett
Salva : Helosan, Avs 14
Insektsmedel: RB86
Ger äver fodertillskott : Äkta vetegroddsolja som är dokumenterad för dina positiva egenskaper mot klåda, eksem, hårfällning, mjällbildning och aptitlöshet.
 
Sv: Eksem produkter

Jacsons exemtäcke funkade kanon. Sen hade vi en bra men dyr salva som heter
Salva AVS-14 som verkligen mjukade upp och läkte huden. Tjärsalva på juver, mage och skap.
 
Sv: Eksem produkter

självkklart kan ojliga salvor bli som frityrfett men då får man väl låta bli att smörja hästen när solen gassar som mest, med just de salvorna.
Men eftersom den hjälper till att läka och göra såren svala och håller flugor / insekter borta så kan man smörja det på eftermiddan/kvällen.
OCH under dagen när det är sol ute Fungerar aloe-vera salvor av olika slag som "kylare" och Horsol,helosansol och vanlig helosan jätte bra.
På kala ställen om hästen visar bar hud fungerar vanlig solskyddsfaktor UTAN perfym.
Att tvätta hästens (sår och kliställen) med fungerar vanlig grönsåpa och gulsåpa med mycket vatten bra !
 
Sv: Eksem produkter

Boett täcken är överlägsna :)

Har haft eksemhästar i 3 decennier och det enda som är riktigt bra är Ökozon :bow: vars enda nackdel är priset :eek:
 
Sv: Eksem produkter

Man köper 10 liters dunkar från någon som tillverkar linfröolja, just nu köper jag faktiskt för 25 kr litern.
 
Sv: Eksem produkter

Jag är helt övertygad om att man måste prova sig fram till det som funkar bäst för den individen.
Grundar detta på att jag nog provat det mesta på marknaden sen min egna halvblods uppfödning fick exem för 6 år sen. Han kliar enbart man o svans, mest i manen bakom öronen.

Det som funkar på honom är:
Tvätta ofta med schampo typ Prob eller Hexocil
Täcke både ute o inne, han klarar inte exem täcken oavsett märke då det blir för varmt o han kliar mer. Jag använder ett Mark Todd flugtäcke med stretch vid manken så halsen följer med framåt när han betar. Flughuva från samma märke.
Sen smörjer jag med Killitch, funkar som både flugmedel o smörjmedel.
När det är som värst är det bara Nylanders som får stopp på klådan men har inte använt den på 2 år.
Får linfröolja året runt.
Horsol funkar ibland men inte super.
Probolja torkade ut manen fullständigt med mer klåda som ett brev på posten.
AVS14 funkade inte alls. Inte heller Aloe vera.
 
Sv: Eksem produkter

Jag tycker Hööks täcke är rena skiten, dålig passform och ser ut som att det lätt kommer bli skav av det! Huvan köpte jag cob men den var alldeles för liten och skavde mot ögonen, liksom ska jag behöva ha full till min lilla isis? Kommer bara ha detta som extra täcke om Boett behöver lagas, vilket jag inte har testat än men känns och ser ut att vara mycket bättre!

Medel använder jag PROB, första eksemhästen så jag vet inte hur det funkar än, men har hört bra om det.
 
Sv: Eksem produkter

Här är min erfarenhet tvärtom faktiskt, jag gillar inte Boett täcken för de täckena är de enda han har fått skav av. TM täcket är ganska gammal nu, och ser precis ut som Boetts fast i större format. Den är inte lagad särskilt många gånger, men tvättat desto fler och jag har upplevt den hållbar med helt ok passform för det priset. Numera köper jag täcken för 400 kr st, går precis lika bra och jag kan ha flera på en gång utan att gråta blod. Jag tror gammel man har 10-12 täcken just nu, det innebär att man inte behöver känna någon panik att inte ha ett täcke om nästa går sönder också.
 
Sv: Eksem produkter

Att byta täcke ofta och gärna modell gör att risken för skav minskar. Mins jag rätt så köper man huvan separat och då kan man välja lämplig storlek (Det går att byta så läge det inte är använt.)
 
Sv: Eksem produkter

Jag har en Ardenner som får eksem när han byter päls och jag har provat allt möjligt, men nu har jag hittat en salva som funkar kanon! Den heter Vegebom och är helt naturlig, inga gifter alls, den kostar ca 400kr, jag köpte den hos distriktsveterinärerna. Du kan läsa om den om du googlar på Vegebom.

Hoppas att du hittar nåt som passar din häst.:D
 
Sv: Eksem produkter

Det som funkat absolut bäst för min häst har varit det "billiga skitet". Så mycket pengar jag spenderat innan jag hittade metoden för min häst:
- Eksemtäcke från Gekås: 360:- täcket (har provat de flesta märken och det går alltid 2 täcken/säsong)
- Benzyl Benzoate från Chemist direct: 69:- flaskan
Tjärsalva till skapet och flugspray- har fortfarande inte efter 10 år med eksemhäst hittat någon bra flugspray.

Hanny
 
Sv: Eksem produkter

Vad anger du för skäl till köpet av Benzyl benzoate när du beställer från Chemist Direct?

Jag beställde 2 flaskor för 3 veckor sedan och angav då att det ska användas på häst för behandling av "sweet itch", men fick svaret att det krävs recept från brittisk veterinär för att få beställa detta så min order togs bort.

Jag kanske borde ha skrivit att det skulle användas på mig själv? :o
 
Sv: Eksem produkter

Jag skrev att jag skulle ha den för eget bruk... Det var inga problem att få det då i alla fall. Tror till och med att jag skrev att jag skulle ha den för eget bruk mot sweet-itch, undrar om människor kan få det:laugh:?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 535
Senast: Squie
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp