Eksem produkter

Sv: Eksem produkter

Från det ena till det andra, Någon som använt SWITCH "POUR ON" till sin eksemhäst?

Jag har använt Switch pour on på min eksemhäst. Min har inte haft några fästingar men om det beror på Switch det vet jag inte... Tänkte strunta i Switch denna sommar så det återstår att se!

Ang fästingar, så slump eller ej. Men switchade ponnyn har haft noll fästingar, den oswitchade 3 på en vecka. Så nu fick han med switch

Jo precis. Provar utan så får vi se. Det är ju rätt dyrt och har man eksemhäst så är budgeten redan lite ansträngd ;)

KL

Tänkte ta upp tråden igen, ny säsong nu "tyvärr"...

Har en svenskfödd islänning som tyvärr har mkt problem med eksem, både i man och svans samt ansikte och även ben ibland.
I ansiktet och runt mulen får han som gula vattniga "skorpor" :crazy:
dessa har jag dock fått bukt på i samråd med min veterinär.

Han har sin "pyamas" dygnet runt, Jacson, riktigt bra och prisvärt!
Brukar köra mest med Prob men är lite nyfiken på att prova Horsol då jag hört en del bra om det.

Hur tycker ni? Några som testar Horsol och vad är era upplevelser?

Jag använde Horsol förra säsongen med ett jättebra resultat. Tyvärr så har det inte fungerat lika bra i år på min häst, min häst kliar sig inget men är lite svullen i mankammen. Så jag har köpt Killitch istället, efter att ha läst så mycket positiva erfarenheter av det (eller bensyl bensoatlösning). Tyvärr finns inte Killitch fn att köpa i Sverige, men det går att beställa från Chemist Direct för en relativt billig peng. Fick hem det igår så jag kan inte säga än hur bra det fungerar på min häst.
Ska väl tillägga att jag också har eksemtäcke dygnet runt samt står min häst installad nattetid.

Min eksemhäst fick eksem när han var 10 år och hade varit i Sverige tre somrar. Nu är han 19 år. Jag tycker att han under alla dessa år har legat på en jämn nivå. Nu har han ju dock inte gravt eksem ens när han har en svår sommar, med bra skydd kliar han sig inte alls. Med sämre skydd säger det ju sig självt att symptomen blir fler.

*kl*

Hur mycket varierar era eksemhästars symptom från år till år?

Min har fått mindre och mindre, om det är behandling eller ålder eller mindre känslig eller blåsten i mitt stall sen 8 år vet jag inte.
Han hade inte mycket första åren heller men jag har ju en son med eksem så jag visste att snabb behandling var viktigt.
Min kliar öronen och under pannluggen :devil:(så det blir små sår ) och liiiiite i manen och svansen, men det gör ju alla andra hästar också ibland.

Min eksemhäst fick eksem när han var 10 år och hade varit i Sverige tre somrar. Nu är han 19 år. Jag tycker att han under alla dessa år har legat på en jämn nivå. Nu har han ju dock inte gravt eksem ens när han har en svår sommar, med bra skydd kliar han sig inte alls. Med sämre skydd säger det ju sig självt att symptomen blir fler.

Du kan ändra 19 till 22 så har du min :D

Min har blivit bättre och bättre med åren. Jag har haft is i magen och inte ens slängt på honom ett täcke än i år, har bara switchat honom. Vi har iofs haft rätt kasst väder, men i vanliga fall brukar jag täcka honom i början/mitten av maj. Han visar iaf ingenting än.:)

Min har blivit bättre och bättre med åren. Jag har haft is i magen och inte ens slängt på honom ett täcke än i år, har bara switchat honom. Vi har iofs haft rätt kasst väder, men i vanliga fall brukar jag täcka honom i början/mitten av maj. Han visar iaf ingenting än.:)

Oj, att du vågar !
Vi har oxå haft rätt kasst väder men vänninan har haft täcke på flera veckor.
Även om det inte varit så mycket insekter/knott så har det ju kommit då och då, när värmen varit framme.

Vi hade iochförsig en värmeperiod i april, då fick vänninans täcke på sig.

Jag har själv ingen med eksem just nu men lägger täcke på islandsimporten när det är som värst.

kl
Ni som täckar med eksemtäcke, har ni dem på inne under natten också? Knotten kan ju leta sig in i stallet med...

Min går ute året om sen 9 år. En del kliar mycket mer inne mot väggar o boxar o stolpar o gud vet vad.
Knotten går inte in.

Nej inget täcke inne nattetid. Vi har inga knott där. Om det beror på dom 10-15 svalorna som har bon i vårat stall sommartid låter jag vara osagt ;)

Någon som har erfarenhet av att de får gula mjuka vattniga "skorpor" på mule, ansikte och benen när eksemsäsongen drar igång?

Detta är 3e året som min häst får det, mkt skumt.
Det blir bättre när man smörjer men försvinner inte helt, nya små skorpor kommer hela tiden.
Jag misstänker att det kanske är ngt i gräset som han inte tål, han hade inte dessa förr när han bodde i norrland. Ngn som har en tanke?

Tror jag får ringa min vet. så vi får göra en analys av vad det egentligen är han inte tål. Plutten :(

Kanske inte är samma men min förra häst kunde få det under vinterhalvåret. Fick aldrig reda på vad det var. Blev inte jättemycket men lite, hästen var även känslig i huden för övrigt. Blev lätt soleksem på vita partier, lätt eksem i man och svans första året, blev även lite torr och "skorvig" på armbågen fram en vinter..

Vad skönt att det går åt "rätt håll", sas :) Hoppas det fortsätter så!

Jag har ju precis blivit med eksemhäst, eller rättare sagt, en av mina har nyligen börjat klia sig och går numera med täcke dygnet runt (går på bete). Hon verkar vara symptomfri i nuläget, så jag hoppas det kommer räcka med "bara" täcke.

Jag har täcken från Gekås som alltid är på ute i hagen.
och smörjer med radicin tjärsalva på kvällen & Equidoux tinktur på morgonen/dagen.
Tvättar även mankam och svansrot med guldros? eksemshampoo ungefär en gång/vecka

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
711
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka