Eksem/klåda? Slutar inte klia..

T

Tooveee

Gotlandsrusset börjar alltid klia av sig både svans och man på sommaren(finns inga träd i hagen så det är i boxen hon kliar sig) men jag hittar varken skorpor eller nåt sånt som tyder på eksem. Är det eksem eller finns det bara hästar som kliar av deras svansar ? :confused:

Sv: Eksem/klåda? Slutar inte klia..

Eksem kan liksom andra allergier vara olika svårt. Vissa kliar sig blodiga, andra kliar sig mindre. Hur ser det ut i mankam och svansrot? SVullet, skorvigt/mjälligt etc?

När börjar hon klia och när slutar hon?

Alltså jag har kollat nu på bilder på eksemhästar och det ser inte ut som så. Mer som att hon bara kliar sig precis överallt på hela kroppen men att svansen tar mest skada. Typ rufsig och sliten, svårt att förklara men visserligen förstår jag att hon vill klia sig då hon säkert har myggbett.

Men hon kliar sig ju jämt inte som dom andra hästarna som kliar sig ibland.. :crazy:

Hon börjar klia direkt när hon kommer in i boxen och sen fortsätter hon medans jag fortfarande är där. På natten vet jag inte men på morgonen står hon bara och vill ut. typ.

Jag tänkte på när på året hon börjar/slutar=)

Min L har eksem. Nu vet jag ju inte hur det skulle bli om jag helt struntade i det förstås. Men han kliar svinto av svansrot och man, kliar direkt när han kommer in etc, och mkt mer än de andra. Men kliar sig inte (vet dock inte om det skulle bli så om jag struntade i det) blodig/sårig etc. Och kliar helakroppen men mest svans och man. Vilket är klassiska eksemhästar. Finns eksemhästar som klarar sig med ett täcke som täcker bara man och svans.

Med eksemtäcke TIDIGT (innan knotten), smörja osv så kliar han knappt alls.

Så, jag skulle absolut inte utesluta eksem på din lilla, och ge dem ett eksemtäcke, smörja osv. Och försöka skydda mot/undvika knott så långt det går.

Min L har eksem. Nu vet jag ju inte hur det skulle bli om jag helt struntade i det förstås. Men han kliar svinto av svansrot och man, kliar direkt när han kommer in etc, och mkt mer än de andra. Men kliar sig inte (vet dock inte om det skulle bli så om jag struntade i det) blodig/sårig etc. Och kliar helakroppen men mest svans och man. Vilket är klassiska eksemhästar. Finns eksemhästar som klarar sig med ett täcke som täcker bara man och svans.

Så, jag skulle absolut inte utesluta eksem på din lilla, och ge dem ett eksemtäcke, smörja osv. Och försöka skydda mot/undvika knott så långt det går.

vad smörjer du med då? :) min kliar svansen lite, är lite skorvigt liksom!

Det du beskriver är den värsta sortens eksem, därför att man inte vet vad man ska behandla.

Dock ett förslag, täcka med eksemtäcke. Köp en tinktur som heter No rub och behandla utsatta ställen den lindrar klådan men hjälper inte problemet med eksem. Mycket repellerande medel morgon och främst kväll och stallar du in bör du behandla hästen kvällstid med tinkturen.

Det finns ytterligare preparat som kan vara gångbart i nuläget, det är proboljan som har samma effekt. Möjligen skulle du kunna prova att ge Bovete, finns att köpa i livsmedelaffär på avdelning hälsokost och en ½ - 1 dl per dag. Har givit det till en häst med en våldsam eskem, och problemen dämpade sig inom loppet av en vecka. Bovete ger man som en kur i tex 1-2 veckor.

Du kan även ta AVS 14 på svansroten. Min kliar inte lika häftigt men blir ordentligt biten framså jag brukar ha täcke på henne för svansrotkliande hjälper dock bara AVS 14.

Probolja fungerar inte på min-- jag provade förra året då jag inte fick tag på AVS när den var slut. Den fungerar dock på andra hästar- då jag lät de andra i stallet prova med min först innan de köpte egen...

Ska prova bovete som Boj tipsade om- det låter ju gott iallafall.

Okej, nä det där känner jag igen! Hon har ju varken sår eller är blodig men just gotlandsruss vet jag ju många av som har eksem så det är kanske inte helt omöjligt att hon har det.

Nu är jag inte riktigt hajj på det där med salvor till eksem? Vilka är bra/vanliga?

Såg just att några andra beskrivit :bow:

Hittade no rub och den va inte så dyr, 175kr!

Ska beställa hem och testa, sen ett eksemtäcke skulle inte vara helt fel!

så gör mitt sto också när hon är brunstig.
Brukar smörja svansroten med jodopax :)

Va hur funkar det egentligen? Är det lindrande på nåt sätt eller?

Rent spontant låter det inte så värst bra att ha jodopax där i närheten av känsliga områden?

alla får inte sår, skötte en halvblodshingst som kliade av sig man och svans varje år, han var lite mjällig i manen men var ganska svullen om man nu kan beskriva det så vid manroten. Han behandlades med en massa, men tyvärr inte med exemtäcke.

Går inte få tag i lösning i Sverige, finns ev en salvbas på recept. Men det går att köpa online från UK. Sök i forumet finns det en lång tråd om det =)

Det finns något som heter Killitch som jag tror innehåller bensylbensoat.
Det finns på Blocket en återförsäljare, kommer ej ihåg adressen nu.
KOstar dock en hel del så kanske billigare ta in från UK om man kan.

Exemtäcke är ju överlägset för hästar som kliar sig, oavsett det är "riktigt" eksem eller inte ;)

Var och tittade på en shettis förra veckan....."Hon har ju itne riktigt eksem för hon kliar sig ju inte, blir bara liksom lite skorvlig....", tyckte säljaren...

Kändes tydligt att hon var tjock i mankammen, hade knölig torr elefanthud i svansroten plus att hon hade ngåra kala fäclkar på rumpan och vid manens färste.
Tur nog hade hon täcke men jag avstår från köp då det är så enormt mycket jobb med en eksemhäst.

detta med att hästen kliar sig inne i stallet ....
min fullständigt attakerar bjälkarna inne i boxen skrubbar sig och gnider sig mot ALLT.....:(
men inga sår eller blod....ute rullar han sig konstant på kvällen och bara springer omkring -ifrån knotten.
hans eksem har lindrat sedan jag köpte eksemtäcket, Boett, det kostade mig 1900:- men det verkar som om det hjälper honom-tar på det i stallet och passar på att kolla igenom honom...
jag köpte det på hestbolaget.se
rekomenderar det starkt ,beställde det på tisdagen stod med det i stallet på torsdagen!!!!! :bow:

sprayar på lite äppelcidervinäger på ed utsatta ställena där täcket inte sitter....
jag tar på det vid 20-tiden innan knotten kommer, sedan tar jag av det innan jobbet på morgonen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 179
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka