Jag får upp en tabell (heter det så?

) när jag loggar in på min internetbank. Då finns staplarna hem, bil, mat, shopping/nöje, spar och övrigt. Övrigt är också räkningar som mob, facket, försäkringar osv. Under hem är huslån, el osv. Förra månaden hade jag över 6000 på mat!

Då är vi endå två som handlar, men det var mycket lunch/micromat på jobbet. Har nu bara haft matlådor i 2 veckor och märker redan en stoooor skillnad. Jag gör lite tvärt om än dom flesta, spar 5000 på kortet varje månad direkt, resten som är kvar efter räkningarna är betalda åker in på sparkontot på en gång, sen får jag klara mig på dom där 5000 kr vilket ska täcka mat och nöje. Var lite tight när jag rökte, men nu går det bra. Vi är som sagt två som handlar hem mat, och nöje kanske blir en flaska vin i månaden på sin höjd!

Kläder köps sällan till mig själv, desto mer till sonen, brukar handla ett par byxor + t-shorts och tröja på varje barnbidrag, då blir det alltid välfyllt i hans garderob utan att man blir ruinerad (Han är fem och växer så det knakar varpå det rensas ur nästan var fjärde/femte månad)
Kan inte spara in på så mycket mer. Huslånet kostar mig ca 2600. Försäkringar vill jag inte snåla på heller så där är en större summa, ca 1700, tv/bredband flyttade vi nyss så där blir det ca 400 billigare i månaden. Mobilen är färdigbetald i september så där blir det då 300kr billigare ca. Sen har jag a-kassa/facket och det är ju som det är. Värmer huset med pellets och elräkningen ligger på runt 600 allt som allt och köper pellets en gång om året för ca 10.000. Bilen används bara till jobbet och tankar för ca 1500/mån, men där får jag ju tillbaka lite på skatten. Sparande till sonen 300kr. Vatten/avfall en gång i kvartalet på 2000, lika radiotjänst på 600. Sen har jag inte nått mer tror jag? Inga avbetalningar/krediter osv.
Brukar kunna spara allt mellan 5-10.000kr