Ekonomiskt rättvist mellan syskon

Kosmostanten

Trådstartare
En vän till mig tycker inte att hennes ena dotter ska få ha någon egen häst, eftersom hon då skulle behöva kompensera syskonen med vardera samma summa varje månad, vilket de inte har råd med.

En annan bekant räknar ut vad dotterns hästande kostar och sätter in samma summa på sonens konto varje månad, han har bara 'billiga' intressen nu men får på det här viset en ansenlig summa att ta ut som myndig.

Själv blir jag alldeles förvirrad av de här samtalen...har aldrig ens funderat i de banorna.
I min egen barndom kostade förmodligen brorsan betydligt mer än jag, men det hade aldrig fallit mig in att protestera mot det eftersom jag ändå fick göra det jag helst ville. Tycker heller inte nu i efterhand att det känns det minsta orättvist.

Vad tycker ni - bör man tillämpa ekonomisk millimeterrättvisa mellan syskonen, eller gå efter principen att alla ska vara nöjda och belåtna för stunden?
Hästar är ju onekligen ett intresse som kostar en hel del pengar, hur gör man det rättvist om det ena syskonet vill rida, kanske ha egen häst, och det andra mest bara hänga runt med kompisar?

Sv: Ekonomiskt rättvist mellan syskon

Jag tycker det beror lite på hur hela familjens ekonomi ser ut.

Om man blir tvungen att skära ner andra utgifter för att sponsra ett barns intresse så att det andra barnet inte kan välja vad det vill göra så tycker jag det blir fel.

Men annars tycker jag inte man ska värdera ett intresse i pengar.

Men jag skulle aldrig sätta in pengar till det andra barnet för att jämna ut det.

Jag och syrran har båda ridit, tävlat, hyrt ponnyer osv men min bror har inte hittat något men inte har mina föräldrar satt in pengar åt honom! De har ställt upp till 100% när han visat intresse, som när han flög modellplan tex åkte pappa ut med honom jämt och köpte delar osv.

Tycker det är tråkigt när man sätter en prislapp på sitt barns intresse. Det viktiga för barnen är ju inte vad det kostar och jag tror inte alls att syskon blir avundsjuka. Behandlas alla lika och alla får lika mkt hjälp och stöd så finns ingen orättvisa.

Hur ska en liten tjej har insikt i vad ett hästintresse kostar?

Nej jag blir faktiskt ledsen när jag läser vad din bekant gör. Hur ska lixom ett barn förstå ekonomin i det hela? Man håller väl inte på med sin hobby för den är dyr utan för det är roligt? Och ett barn som har 4 ponnyer som tävlas på elitnivå har ju exakt lika roligt som barnet som fick vara med i scouterna 2 ggr/månad.

Mina föräldrar gjorde som dina bekanta, i det här fallet var det jag som kostade pengar. Syskonet tyckte det var orättvist ändå. Det löjligaste var nog när jag började spela fiol och syskonet också fick en fiol.

Jag kommer inte att tillämpa samma metod.

Nej jag blir faktiskt ledsen när jag läser vad din bekant gör. Hur ska lixom ett barn förstå ekonomin i det hela? Man håller väl inte på med sin hobby för den är dyr utan för det är roligt? Och ett barn som har 4 ponnyer som tävlas på elitnivå har ju exakt lika roligt som barnet som fick vara med i scouterna 2 ggr/månad.

Jo, jag tycker ju att DET låter mer orättvist - att grabben ska ha en stor summa att ta ut till tex körkort, medan systern inte får något eftersom hon redan bränt 'sina' pengar under åren som gått.

OM jag tittar tillbaka till min egen barndom, så fick jag en ponny av min pappa (som då hade gott om pengar). Min bror fick inget som kostade lika mycket, däremot fick han pappas fulla uppmärksamhet.
Frågan är vilket som var mest värt...

Våra barn är ju ganska små fortfarande och de får välja varsin aktivitet att utöva varje termin. Vad det kostar har hittills varit utan betydelse, bara de gör något de själva vill göra. Jag hoppas vi kan fortsätta på den vägen även när de blir större. Det viktigaste är att de får göra något de trivs med att göra. Millimeterrättvisa blir sällan bra, enligt mig.
Maken är uppvuxen med mer eller mindre millimeterrättvisa mellan honom och hans syster och för mig känns det som ett främmande system.

Min mamma är på grund av egna erfarenheter noga med att jag och min syster ska få lika mycket ekonomiskt stöd men det behöver inte vara i samma form. När vi båda pluggade läste min syster utomlands och våra föräldrar betalade hemresa åt henne två gånger om året medan de gav busskort till mig. En annan gång behövde min syster hjälp med att betala tandläkare och jag fick en säng vilket jag behövde just då. Vet inte om det var millimeterrättvisa på kronan men det kändes bra för mig.

Jag tycker inte att man behöver ge lika mycket pengar till sina barn men hjälper man ett ekonomiskt ska man också hjälpa de andra med ungefär samma summor till något de är i behov av. Sen beror det förstås på familjens ekonomiska situation men mina föräldrar har alltid haft god ekonomi.

KL
Jag anser inte att pengar ska ha så stort värde i rättvisa mellan syskon. Jag tror man är ute på lite hal is om börjar med ett "kompensera" system. Däremot är barn/ungdomar i vissa åldrar väldigt intresserade av pengars värde och betydelse.
Som vuxen hanterar man nog dessa frågor och konflikter olika, och kanske tror man att det är den lätta vägen att gå genom att kompensera med pengar.

En av mina vänner har tre döttrar, de två yngsta har varsin häst, den äldre är inte alls intresserad av hästar. Men de har en öppen dialog i hela familjen och lägger tid på det barnet som inte har hästeriet som intresse, det kan handla om att åka till stan tillsammans, laga middag ihop, gå på bio, bara vara hemma osv, att umgås helt enkelt, språkresor osv. De barnen som har häst, får kanske istället försaka sådant som att resa, eller handla kläder osv iom att de har gjort valet att ha häst.

Jo, jag tycker ju att DET låter mer orättvist - att grabben ska ha en stor summa att ta ut till tex körkort, medan systern inte får något eftersom hon redan bränt 'sina' pengar under åren som gått.

Precis, och hur ska då systern veta det när hon börjar rida? Oftast börjar väl hästintresset komma i lågstadiet (om man nu inte är uppvuxen med hästar)?

Mina föräldrar gjorde som dina bekanta
Jag måste korrigera mig själv. De gjorde inte exakt som dina bekanta, det var alltså inte fråga om att några pengar stoppades undan på ett konto (mig veterligen) och inte heller någon månadsvis kompensation. Kompensationen till mitt syskon var mer direkt - jag fick någon pryl, syskonet fick pengar samtidigt (eller nära inpå).

Man gör sina barn en otjänst

Vad tycker ni - bör man tillämpa ekonomisk millimeterrättvisa mellan syskonen, eller gå efter principen att alla ska vara nöjda och belåtna för stunden?

Jag skulle önska att föräldrar slutade med den här typen av rättvisetänkande. Jag tror att det i många fall är föräldrarna som påverkar sina barn till att jämföra och kräva milimeterrättvisa. Ungar som går runt och vaktar på att ingen ska få mer, får inte ro till att uppskatta det de faktiskt har.

Ju äldre barnen blir, desto mer orättvisor kommer de att upptäcka. Jag jobbar som lärare, och i skolans värld utgår vi från var och ens individuella behov och förmågor. De barn som är präglade av rättvisetänkande känner sig ofta förfördelade och kränkta i skolans värd. I värsta fall leder det till att de tappar motivationen och börjar underprestera.

En rättvise-nörd kan tycka att det är orättvist att Kalle får ha en egen dator, när ingen annan får det. Att Kalle har dyslexi spelar i deras ögon ingen roll. De ser inte "orättvisan" i att Kalle föddes med sitt handikapp.

Rättvise-nördar tenderar att endast bevaka sina egna intressen. Det händer knappt aldrig att de försöker utjämna orättvisor åt andra hållet: påpeka att de får MER än någon annan.

Jag tycker det är att vara ute på hal is när man räknar varenda krona, det blir liksom inget roligt över det alls! Jag fick egen häst när jag var 11 år och använde i princip barnbidraget som täckte min häst kostnader, fick hjälp om det behövdes.
Kan dock till 99% säga att jag och syskonet gått jämt ut då de utövat flera olika sporter, bytt inriktning ofta och då fått nya uppsättningar ny utrustning varje gång. Om vi räknade pengar? Aldrig, tiden och supporten var många gånger viktigare

Det du beskriver tycker jag nästan handlar om en annan situation. När man har vuxit upp och har sitt eget liv och föräldrarna hjälper till lite ekonomiskt. Då kan jag också känna att det borde vara relativt rättvist mellan syskon förutsatt att de har relativ liknande situation (att den ena inte tjänar jättemycket och den andra lever jätteknapert ekonomiskt, det är situation när man kan välja att bara hjälpa den ena ekonomiskt).

Men annars handlar ju tråden mycket om hur man väljer att ekonomiskt dela upp det mellan barnen under deras uppväxt. Det tycker åtminstone jag är lite annorlunda, och borde inte spela någon roll så länge alla syskon känner att de får göra det dom vill.

För mina barn är den ekonomiska orättvisan jättestor om man ska räkna kronor och ören.
Dottern har egen häst, hon "betalar" 100 kr/månad för den av sitt barnbidrag.
Till sonen sparade jag 200 kr/månad till körkort och till dottern sparar jag 100 kr/månad till körkort.
Så till viss del är det ju orättvist:crazy:
Sonen har haft billiga intresse om man jämför med hästeriet, han har alltid hållt på med datorer vilket visserligen inte är billigt men betydligt billigare än hästarna.
Jag hade faktiskt inte haft råd att hålla dottern med häst om bådas intresse var lika dyra...

Det blir lite konstigt ibland, som när sonen önskade sig bilförsäkringen betald i julklapp.
Jag tyckte väl att det var lite dyr julklapp men insåg ganska snart att herregud det är ju nästan samma summa som dotterns hästförsäkring kostar och det är ju en spott i havet mot de månataliga utgifterna:eek: och den betalar jag ju utan att blinka:o
Så ja, självfallet fick han försäkringen betald.

Om man ska räkna kronor och ören så blir det fel, däremot om det är något speciellt den ena behöver en större summa pengar till så säger jag till den andre att den summan finns att tillgå när det är något större som denne behöver, det tycker jag är ok rättvisa.
Men jag skulle inte ge den ena tex. 3000 kr bara för att den andre behöver 3000 kr utan då ska de vara till något speciellt.

Man kan aldrig vara helt rättvis, isåfall så skulle man ju börja räkna på hur mycket barnet kostar i mat och kompensera den som äter mindre med pengar.
Eller om den enes rum är 4 kvm större än den andres, hur kompenserar man det?
Byta rum vartannat år? (Hm jo det kan man ju, jag vet de som gör det:crazy:)
Eller om den ene använder mer el, varmvatten, telefonen, internet, ja listan kan göras hur lång som helst.
Det viktiga tycker jag är att det ena barnet aldrig behöver stå tillbaka i sina intressen för att det andra barnets intresse kostar så mycket att det inte blir något kvar.

Det är svårt det där med rättvisa. man vill ju vara rättvis till en viss gräns iaf..
Jag har en 16-årig dotter och 2 bonusbarn på 12 och 14.
Min 16-åring har velat tjäna extrapengar och frågade då för 3 år sen om hon kunde mocka och få pengar för det.
Visst tyckte vi och hon har mockat nästan varje dag och fått 500 i månaden för det. Och då har ingen av hästarna varit hennes..
Förra året ville bonusdottern ha foderponny. De andra två hade fått bärbar dator men hon är inte intresserad av det ännu så då tyckte vi att det var bra att hon kunde ha häst som intresse.
I detta läget förstod jag att 16-åringen antagligen hade tyckt att det skulle blivit orättvist om hon plötsligt skulle mocka för bonusdotterns häst för att få samma pengar, så vi bestämde att bonusdottern fick hästen istället för pengar och fick då dela mockningen med 16-åringen. 14-åringen fick också 500 i månaden för att hjälpa till med annat extrajobb.

Med mina 2 stora har jag inte räknat att det ska vara millimeter rättvisa. De har fått välja sina intressen själva.
Men när man har jämnstora "plastsyskon" får man kanske försöka göra det någorlunda rättvist då de jämför på ett annat sätt tror jag. och om inte de gör det så påminner deras mamma dem om det :grin:

Det är så skönt när du svarar i trådar, för då behöver inte jag svara ett långt och utförligt svar. Du svarar ju i princip nästan alltid vad jag tycker. :D

För mig var det så här; mamma och pappa hade satt in sparpengar till oss sen vi föddes,hade ingen jättesumma,men kanske 30.000:- eller något sådant,när jag ville ha egna hästen så fick jag köpa den själv för mina sparpengar,likaväl som att brorsan fick köpa en dator för sina sparpengar, men sen betalade dom allt annat runt hästen,men själva hästen köpte jag alltså helt själv.

Min brors intressen var tv/datorspel,han fick samma veckopeng som mig,och han köpte spel,och jag grejer till hästen.

Mina föräldrar har aldrig gett han mer pengar utöver detta som vi fått tillsammans (sparpengar,veckopeng),trots att dom betalat betydligt mer för mitt intresse.

Om min bror skulle ha en liknande (dyrt) intresse så skulle dom självklart betala det för honom också,men han ville inte göra annat än att spela spel och sånt...

Däremot så var jag avundsjuk på brorsan när vi var små,för han har dysklexi,talsvårigheter,och hade astma,så han fick tillbringa massa tid med mamma och pappa till läkaren,och andra resor,och då kunde han fått ätit något gott ute eftersom dom inte hunnit hem och lagat mat innan,medans jag fick vara själv hemma,så det bevisar ju att pengar inte är allt.

När jag bodde hemma så fick jag vara fodervärd åt en häst när jag blev 14. Min bror fick ingen "ersättning" för det. Men däremot när han fyllde 15 så fick han en moped som kostade några tusen. Sen när jag blev 17 fick jag en egen häst och samma där, min bror fick inget. men nåt åt senare sponsrade dom honom till körkortet. Mitt körkort blev gratis då ajg fick det genom skolan.
Nu kostade inte mina hästar så mkt varken att "ha" eller i inköp. Jag tror nog dom sett till att det blivit ungefär lika för oss båda i slutändan.

Nu vet jag inte vad våra barn kommer ha för intressen men jag tror att vi kommer köra på nåt liknande som mina föräldrar gjorde.

Tack havreflinga! Du sa precis vad jag tycker i denna fråga.

Jag har en släkting som själv är "rättvisenördar" och överfört tänket på sina (sedan länge vuxna) barn. En stor del av deras liv ägnas åt att älta hur orättvist allt är. Det är orättvist att andra har bättre lön, orättvist att andra har träffat kärleken, orättvist att just jag är sjuk, orättvist att inte jag får den julklapp jag önskade mig, orättvist att den gamla katten dog, orättvist, orättvist, orättvist...

Deras liv går vidare, men allt de ser och märker är vad de INTE har/får. Där finns också en hel del missunnsamhet gentemot bekanta/vänner/släktingar som de anser har allt det där som de själva saknar.

Hela livet ÄR orättvist. Och inga föräldrar kan någonsin skydda sina barn från det faktumet. Jag tror det är mycket mycket bättre att lära sina barn att uppskatta det man har och helt enkelt inte fokusera för mycket på det man INTE har. Att lära dem "hantera orättvisan" skulle man kanske kunna säga.

Om man har två barn så vill man förstås ge dem samma möjligheter till att göra det de vill. Och då är det DET man ska fokusera på; inte vad just det där "det de vill" kostar. Det viktiga är att man får möjligheten, att man får uppmuntran, att man får tid (mamma/pappa som kommer o tittar och intresserar sig för ens intresse). Inte vad aktiviteten kostar.

Vem 17 minns eller hade någon som helst koll på vad saker kostade när man var liten? Man kunde lika gärna önska sig en riktig rymdresa (=DYRT) som en ny dagbok. Och i ens egna perspektiv så ville man ha båda saker ungefär lika mycket. Det var inte det som var dyrast som var mest önskvärt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 280
Senast: Mumfie
·
C
Övr. Barn Hejsan! Jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite åsikter om. Jag är en ensamstående tjej med två barn. En flicka på 15 år och...
2
Svar
21
· Visningar
3 123
Senast: cancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA