Ehrlichios och borrelios

ino_124

Trådstartare
Min häst har båda två:smirk:

Vi tog blodprov för att hon hade varit halt på två ben och ett ben var helt svullet i typ 5 dagar. Det var ju tur att vi tog det. Man vet ju inte hur länge hon har haft det men säkert sen i somras.

Det är skönt att veta vad det är iaf så vi kan bli av med det.

Ni som haft hästar med dom här sjukdommarna vad har dom haft för symptom?

Sv: Ehrlichios och borrelios

Oj då... Säger som du att det var väl "tur i oturen" att det "bara" är det. För det burkar ju gå att bota.

Min häst fick det a 3 månader efter jag köpt honom. Tyckte han gick stelt/lite halt på olika ben. Tog ut veterinären ca 3 gånger men då var han aldig så. Till slut funderade jag på om det var så att jag tyckte han var konstig bara. Kan ju ta ett tag att lära sig sin nya häst.

Sen efter någon månad med lite difus hälta på olika ben då och då fick han en dag som brännsår stora som en handflata på två stället. Varade och blödde och kom över en natt. Vet. ut igen och trodde det var svamp... dagen efter var det borta, :confused: Han fick även som mugg. Vid "brännsåret"-stadiet sa jag till vet. att jag ville det skulle tas ett erlichiasprov men hon sa att det var väldigt onödigt ( hade en häst på ridskolan som hade det med väldigt konstiga symtom). Jag stod inte på mig. :(

Han fick sen ont i ryggen och en annan vet var ut och äntligen fick vi ta ett prov och det var erlichias. Han hade förästen också gallor till och från.
Oj, vad långt det blev. :o

LYCKA TILL och hoppas din häst blir frisk snabbt! min var symtomfri efter ca 3 månader men hade lite mysko känningar ibland upp till 2 år efter.

Vad är det för blodprov du tagit? Om det är ak-titer så måste du ta "parprov" dvs två prov med två veckors mellanrum som ska ha stigande titer för att det ska vara en pågående infektion, annars är det inte säkert att det är fästingsjukdomen som är problemet. Väldigt många hästar har träffat på infektionsämnet (dvs har ak-titer) men det behöver inte betyda att de har sjukdomen.
Ville bara påpeka detta så du inte missar ngt..
Fö har sjukdomen Erlichios bytt namn till Anaplasmos då bakterien bytt namn till Anaplasma phagocytophila : )

Nja, borrelia behandlar man alltid vid upptäckt av titrer när kliniska symtom finns som det gör på TS häst. Har man kliniska symtom så skulle jag aldrig chansa med att inte behandla. Borrelia är dessutom en lömsking som kan göra mkt permanent skada om den får vara kvar i kroppen för länge.

Hej. Om du går in på www.sva.se och klickar dig vidare till djurslag häst så finner du information på bägge sjukdomarna. Mvh NiNi

Mitt kallblodstravarsto hade erlichios i somras. Hon var helt likgiltig och stod i hagen och hängde, oftast. Vägrade äta eller göra nånting. Sedan blev hon bättre, men var otroligt medgörlig (hon är en ganska jobbig häst, faktiskt, när hon är frisk), sedan blev hon värre. När vi tempade henne hade hon hööög feber och fick 6 sprutor av veterinären, så hela hennes hals svullnade upp. Vet. hade tänkt att operera bort venen, så illa var det (eller nåt liknande) men det blev bättre. Nu är hon heelt frisk igen! :)

Vi har bara tagit ett prov men varför inte behandla? Vad kan det vara om det inte är det då?

Hur har ni konstaterat att dom är friska då? Det kan ju ta ett tag och blodprov går ju inte att ta på ett tag eftersom bakterierna tar lång tid att bli av med.

Min pappa är veterinär och han har (då han är smådjursvet.) tagit råd och diskuterat med annan vet.

Det är "intressant" att dom har så olika symtom ändå. Jag hörde om någon som hade blivit helt galen och som inte gick att "bota". Men hon har ju inte haft någon feber, det var bara hältorna och att hon har varit lite stel och lugn.

Hon är jätte duktig när vi sprutar, men idag skulle hon få lite dofilus för magen och det tyckte hon inte om hehe.

:eek: Jag har haft hästar med erlichios o de hade luftrörsproblem,hältor som flyttade runt,stelhet o trötthet.hade svårt att gå rakt ner i en nerförsbacke.
Det är inte titrarna som avgör hur sjuk hästen är utan symtomen,
jag behandlade mina hästar i 10 dgr.de fick magmedel under tiden.
Jag vet hästar som blivit behandlade endast 5 dgr men flera av dem har inte blivit bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 353
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London