Egna schabloner

voltis

Trådstartare
Jag skulle vilja göra egna schabloner för att dekorera lite väggar här hemma.
Tänkte mest på vilken sorts plast man bör använda, ngn speciell färg och svamp att dutta med?

Och hur gör jag för att plasten ska sitta kvar bäst på väggen medans jag duttar, och för att färgen inte ska rinna i "skarven"?

Erfarenheter? Bilder? :banana:
Ska börja dekorera i veckan tänkte jag, då får ni se bilder av mig med! :p

Sv: Egna schabloner

Jag har inget vettigt att komma med i frågan, men såg schablonplast, spraylim o skalpell-liknande skärgrej på k-rauta eller om det var bauhaus sist jag var där, det är väl något som skulle kunna vara användbart skulle jag tro :)

Det beror ju så klart på hur stora schablonerna ska vara, men om det var jag skulle jag nog leta fram OH-plast ut någon gömma, tejpa schablonen på plats med maskeringstejp. Jag har för mig att jag på det glada 90-talet (när det var schabloner högt och lågt) har använt mig allt från disksvamp till badsvamp och allt där emellan. Det blir ju lite olika struktur på färgen beroende på svampens struktur. Jag kommer också ihåg att det fanns sådana där tjocka stubbiga täta penslar som man skulle använda att dutta med, (men som jag aldrig gav mig tid att skaffa när jag hade ett projekt på gång).

Tack för lite svar! :laugh:

Ska kolla på bauhaus i morgon, chansen verkar ju finnas att det finns där.
Behöver ngn form av plast, uppsättningfunktion, färg och svampar.

Storleken har jag inte bestämt mig för ännu. För vissa motiv vet jag att a4 räcker, men om det funkar skulle jag vilja testa ngt större... så då skulle det ju behövas lite större plastbitar. Eller kan man skrava ihop två? :p
Testa går ju men synd om man testar på väggen och det blir hemskt hehe.

På inredningsprogram på 3:an förra veckan nämnde de "Schablonplast", som såg ganska mkt tjockare ut än vanligt OH-papper? I så fall bör de väl ha på Panduro?

I stället för schablonplast kan du köpa lamineringsfickor och dela i två bitar :) den plasten är rätt styv. Fäster den på väggen gör du med maskeringstejp. Testa först i ett dolt hörn långt ner att tejpen inte trar bort ev tapet eller färg först bara :) Det går utmärkt att skarva ihop två bitar med en tejpbit :) Om du vill testa först, så köp stora A3-papper o gör några schabloner på, o håll upp mot väggen.

Om du ska ha såpass stora schabloner, kan du inte måla på fri hand då? Eller ska du ha flera likadana?

Tja inte riktigt bestämt mig för vad det ska bli :D
Ska bla stora moln, men de blir nog på frihand, sen kom jag på att ev större mönster ändå ska ha olika färger, så blir ändå flera mindre mallar för var färg :idea: (detta kom jag på i natt hehe) Så a4 räcker nog ändå :p

Nu har jag läst lite om dekorplast vilket verkar vara enkelt att hålla på med... coop ska tydligen ha på rulle.. men undraa om de har mkt olika färger?
Kommit på ett mönster jag vill ha bakom sängen, men det är mkt cirklar och i svart, brunt och lila mest...ska ta en shoppingtur i morgon, ska iaf påbörja molnen, som nog blir helt på frihand!
(funkar vanlig väggffärg då tro? Har lite burkar hemma, även lackfärg?)

Blev svart dekorplast och vit färg för att måla för hand.

Testade lite i sovrummet med dekorplasten: (det är alltså cirklarna på fönsterbrädan som är nya hehe)

somvrum1.jpg

Sen har jag påbörjat målning av molnen i babyrummet. Nu undrar jag bara om jag ska fler moln runt hyllorna eller om det räcker så?? (var ska jag placera dom i så fall?) Och nu är de bara målade en gång, så det blåa lyser igenom lite, ska jag ha så eller måla en gång till?

Kossan hade jag tänkt måla dit, men hängde upp en befintlig i trä. Annars målar jag en vit ko med bruna fläckar. Tänkte även måla dit en liten text... ;)

babyrum4.jpg

babyrum1.jpg

Man kan använda kartong som schablon också som man skär ut med en brytbladskniv.

MEN då måste man tänka på att man målar med ganska torr färg. Tex tar litet färg på en svamp och duttar ner i schablonen.

/KT

Overhead is da shit! lite mer jobb än med schabloner men jag tycker det blir snyggare

Japp en kompis till mig fixade det snyggaste duschdraperiet på det viset. Tejpade fast draperiet ( billigt enfärgat fr ikea) på väggen och sedan overheadede han en teckning av Albrecht Durer på duschdraperiet och målade av konturerna med en permanent duschpenna av god kvalitet. Det har hållt jättebra.

Bild av AD ( Inte den bilden han gjorde men en liknande)

Landsknecht+with+his+Wife+by+Daniel+Hopfer+(1470-1536).jpg
:

/KT

Gulligt! Svårt att säga om det blir snyggt med fler moln när man inte ser hela rummet, men risken finns att det bara blir för mycket.

Jag tycker du ska måla en gång, då blir det inte så tungt utan mer lätta sommarmoln.

För sent, redan målat två moln till :D Och målat en kossa istället för den i trä. Kan visa bilder i morgon!

Hur skriver man enklast text på väggen så det blir snyggt? Skriva ut och klippa ut som schabloner känns ju som att det tar en evighet, men för hand.. kan det bli snyggt?

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 703
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 437
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Hemmet Jag vill göra om lite av mitt möblemang i samband med flytt. Jag inspireras bland annat av inlägg i grupper som Återbruka mera och...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka