Eget stall

Sv: Eget stall

Jag har alldeles nyligt fått inviga mina uteboxar :)
Det mesta är färdigt i dem, fattas mest lite smådetaljer. Dock saknar jag ännu foder/sadelkammare samt höförråd, men det är på gång att byggas upp. Innan snön kommer så hoppas jag få det klart.

Tills vidare huserar fodret i garaget och "sadelkammaren" har jag inrättat provisoriskt av en del av "lillans" box.

http://blog.kulturboa.se

Jag sköter allt själv, med undantag för det allra tyngsta jobben (flytta halmbalar & bära tunga vattendunkar) och de flesta morgonarna, då tar gubben ut pållarna åt mig (han är äckligt morgonpigg till skillnad från mig :P)

Det är skönt att äntligen ha hästarna hemma på går´n och slippa allt pendlande. Även om jag inte jobbar (sjukpensionär efter en trafikolycka), så uppskattar jag att slippa resor.

Dessutom; en annan fördel med att ha dem hemma är att jag kan dela upp allt jobb över dagen, jag behöver inte gör allt klart på ett å samma tillfälle som jag har måst göra om jag behövt resa till stallet en ggn om dagen. Detta är jätteskönt då man har en skraltig kropp som behöver vila ofta :)

Hade själv min kille i ett stall 1km bort och skötte nästan allt själv. Där fanns även 5 hästar till och egentligen skulle jag bara sköta kvällar ibland och mocka ibland. Det slutade iaf att jag stod med 6 hästar på nacken och studerade sista året i lantbruksgymnasiet. Skolan blev lidande så jag ansökte om boxplats i skolans stall och flyttade killen dit. Nu bor jag hemma på gård med utrymme till att ta hem honom men det vill inte mamma. Bara jag får veta om jag får fortsätta på jobbet skall jag köpa eget, med en gammal ladugård och inreda den till ett litet stall. Enda problemet blir då, hur gör ni på kurser, tar ni med alla hästarna (!) eller har ni någon som hjälper? Sådant blir ju lite knepigt.

När vi har varit borta både jag och mina föräldrar så har det alltid gått att få hjälp av grannarna! :bow:
Jag brukar förbereda så mycket det går, tex packa höpåsar för alla dagar, blanda mat så långt det går (tex lägga upp havre i en hink och torr betfor i en annan, så de bara behöver blöta och hälla ihop det). Är det bara över ett dygn brukar jag säga att de inte behöver mocka, kanske lägga på nytt strö om de vill (renliga hästar i stora boxar, det blir inte äckligt!).
Ena grannen har själv hästar och andra är ko-bonde, så de ser ju att hästarna ser friska och hela ut.

Jag har egen ridbana och den har inte växt igen! :)

Vad bra :D hihi.
Har tyvärr sett många banor som är igenväxta...snälla föräldrar som byggt ridbana åt sina barn, och så tröttnar barnen på hästar, flyttar hemifrån och där står banan, full i gräs.

Tror inte det skulle bli så här hos mig faktiskt :) Men som sagt, när jag får egen gård får det bli en bana!

Hade själv min kille i ett stall 1km bort och skötte nästan allt själv. Där fanns även 5 hästar till och egentligen skulle jag bara sköta kvällar ibland och mocka ibland. Det slutade iaf att jag stod med 6 hästar på nacken och studerade sista året i lantbruksgymnasiet. Skolan blev lidande så jag ansökte om boxplats i skolans stall och flyttade killen dit. Nu bor jag hemma på gård med utrymme till att ta hem honom men det vill inte mamma. Bara jag får veta om jag får fortsätta på jobbet skall jag köpa eget, med en gammal ladugård och inreda den till ett litet stall. Enda problemet blir då, hur gör ni på kurser, tar ni med alla hästarna (!) eller har ni någon som hjälper? Sådant blir ju lite knepigt.

Bra fråga.
När jag väl flyttar så flyttar jag ihop med min pojkvän. Så jag får tvinga honom att ta hand om hästen som blir kvar hemma :) Han ställer säkert upp, han måste nästan. Man kan inte ha djur om inte båda parter är överens...samma sak om vi skaffar hund, vi måste hjälpas åt.
Men när min lilla ska börja ridas in och så, då blir det nog att båda följer med på kurser. På tävling kan det bli knivigare, men so sagt pojkvännen får hjälpa mig! Eller mamma :) Om jag inte bor för långt bort...

Jag har eget stall hemma med 4 boxar. Har tre egna hästar samt haft inackordering tidigare men nu använder jag det fjärde boxen till tillridningshästar jag har.
Sköter det mesta själv men får hjälp av bekanta som hämtar gödselstacken samt betesputsar hagarna vid behov.
Rider för det mesta själv och trivs bra med det. Det är lungt och skönt i stallet och man kan koncentrera sig bara på hästarna när man kommer hem från jobbet.

Vi har också eget stall på gården. Vi har byggt om ett uthus till ett riktigt fint stall med 4 boxar och där inhyser vi just nu våra egna 3 pållar... Jag och flickorna hjälps åt med allt som innebär hästarna och min man sköter allt med lagning och traktorkörning som behövs.

Vi rider oftast ut tillsammans och hästarna har 2 stora hagar som vi alternerar mellan... (en vinterhage och en försommar/hösthage) Jag är jättenöjd med att få ha mina hästar hemma på gården och skulle inte vilja byta bort det för allt smör i Småland:D Vi har även under nästan 1 år hyst in en underbar hingst som en av flickorna är medryttare på, men nu har han tyvärr :(flyttat till sitt egna stall, men vi rider fortfarande ut tillsammans och jäntan är ofta och rider honom och tar hand om övrig skötsel kring och runt honom...:)

Vi har eget stall med 3 hästar och min brors shettis. Sen har vi får som vi har inne på vintern i en box.
Grannarna har sitt stall väggivägg så skulle vi åka bort kan vi hjälpas åt.
Har inga problem med ridsällskap, då sambon och 2 av tjejerna rider + grannen och hennes dotter.
Vi trivs med att rida i skogen men på vintern hade det varit skönt med ett ridhus :laugh:
Jag skulle nog ha lite svårt att ha hästarna i ett stort stall med en massa andra ,när man vant sig med att göra på sitt sätt utan nån som lägger sig i.

Jag pluggar på distans och har inga fasta tider så det är skönt att kunna gå ner till hästarna när man vill..

Jag har eget stall, eller ja, mamma betalar eftersom att jag bor hemma. Jag fixar med det mesta själv men ibland får jag hjälp av mamma. Blir det något problem att nåt går sönder får mamma eller mammas kille rycka in för sånt har jag verkligen ingen koll på.

Stallet har 5 boxar varav 4 används till hästarna, alla hästar är mina. Alltså inga inackorderingar för tillfället. Det är väldigt skönt att vara själv men man saknar ridkompisar ibland. Dock är det ju inte såå svårt att lasta hästen och åka iväg till någon kompis eller rida till de som bor i "närheten" (1½ mil från mig).

Grannen har ett stall med en häst i (gammalt varmblod som gjort sina år på travet samt i aveln) men han har ju haft betydligt fler så han kommer upp och hjälper till när det behövs. Han kollar även till mina hästar när familjen åker bort och vi fick ställa upp som hästvakt åt hans häst när han var borta en gång.

Jag har eget stall. En granne har två hästar, men vi rider aldrig tillsammans i princip, eftersom hennes häst är långsammare än min, och vi ofta rider olika tider. Sedan har jag en helinackordering som jag är ansvarig för. Den hästen kan jag låna, så ibland har jag med mig en kompis ut, men i 99% av fallen rider jag ensam och trivs utmärkt med det. Har en medryttare som rider någon gång/vecka och när jag reser bort.

Jag har ett stall med 5 boxar, 3 hästar hemma, men äger 4 (förhoppningsvis snart bara 3) ... I en av boxarna "bor" pappas alla verktyg då vi håller på att renovera en del i stallet och ni vet ju hur det e ;) Man har alltid att göra :)
Bor på en tomt med ca 6000 kvm tomt så det är ingen direkt stor hage till hästarna men de har även en lösdriftsdel att gå in i när det regnar. Rider alldeles för lite :angel: Men har ju egentligen min snygga 4åring att rida på :) I övrigt är det hans dräktiga mamma och en ettårig hingst hemma... Huset jag bor i är uppdelat på 2 lägenheter så jag bor på bottenvåningen och min pappa på övervåningen. Han hjälper till med mina hästar (äger halva åringen) och mkt av det ekonomiska ibland :bow: Men det är ju tanken att jag ska stå för allt :angel: . Mittemot "typ" bor en annan familj med nordsvenska travare och hon och jag hjälps åt ibland om vi ska iväg på olika håll...

Har sen bara 5 min transport till 2 ridhus, och är inte speciellt social av mej så att jag inte har ridkamrater stör mej inte alls :)

Har mitt stall ca 10 steg från huset.
4 egna hästar. Är alltid ensam i stallet och rider ensam. Tycker det är underbart.
Saknade tystnaden och lugnet när jag förr om åren var i större stall. Visst,det kan vara roligt med stallkompisar,men det är faktiskt inget jag saknar. Vinter- kvällar när hästarna står inne kan man bara sätta sig ner och lyssna när dom mumsar hö..mysigt. Det är rofyllt!!! Visst,man är bunden,men det är det värt.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar