Eget stall

FengurLaugar

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, bara att flytta annars :)

Jag har funderat lite medans jag läst de olika hästforumen här på bukefalos.
Hur många är det som har ett eget stall hemma på gården? För det verkar som att de allra flesta har sin/sina hästar inhyrda någonstans.

Jag har ett eget litet stall med två boxar här hemma, en stor hölada precis intill med foder/sadelkammare i ett :)
Jag bor fortfarande hemma, så när jag flyttar kommer jag få det jobbigt att inte kunna ha hästarna 50 m från huset. För troligen kommer jag inte hitta ett hus med stall det första jag gör...tyvärr.

Ni med eget stall..är ni helt ensamma med hästarna eller har ni någon inhyrd hos er eller kanske ett syskon/mamma/pappa i samma stall. Har ni flera hästar, sköter ni precis allt själv? Har ni ridkompisar inärheten? Hur har ni det helt enkelt?

Jag är 19 år, har 2 egna islandshästar. Nyss köpt en 1 årig hingst och har en 14 årig valack sen innan. Dom är helt mitt ansvar men självklart släpper mamma ut dom och/eller ger dem mat ibland om jag är bortrest eller är hos pojkvännen eller något. Jag betalar allt för dom, fixar hagar, mockar, rider ut själv, åker på tävlingar och kurser själv. Har tyvärr inga ridkompisar inärheten heller, så jag får nöja mig med att rida ihop med någon på kurser...eller om klubben har någon uteritt.
För ett tag sen hade vi ett haflingersto också som min syster red och skötte. Men hon flyttade för att gå i skola och har väl egentligen aldrig haft det riktiga intresset för en egen häst. Så vi sålde henne och jag köpte 1 åringen, nu är jag ensam i stallet, vilket är rätt skönt faktiskt. Allt är som jag vill, precis allt! Men en ridkompis saknar jag ibland....

Sv: Eget stall

Jag/vi har. Mamma och jag "driver" det ihop. Hon har en häst, jag har 3 och så har vi en inhyrd. Dock går min yngsta (7 månader) häst på lösdrift på annat ställe med jämnåriga kompisar. Mamma och jag har samma inställning till hur det ska se ut i stallet och vår inhyrning är min tränare, så sämre kan man ju ha det :D

Vi har eget stall och hyr ut boxar. Så det finns ridsällskap och trevligt folk att prata med.

Allt blir kanske inte som man vill alltid när man har inhyrda, man kan ju inte styra helt efter eget tycke. Men jag hade inte velat vara själv i stallet, gud så ensamt... Vi hjälps åt med mockning om nån åker bort, vi peppar och lär oss av varandra, åker på träningar ihop osv.

Jag sköter hästarna själv (är 21). Min nordis har en medryttare och pappa betalar för honom. Det är en deal vi gjort då jag ville sälja men föräldrarna vägrade sälja. Så jag sköter/rider honom de dagar min medis inte är uppe, och pappa betalar för honom. Min andra häst står jag för helt själv.
Pappa står för stor del av servicen i stallet, det är han som morgonfodrar och släpper ut. Insläpp brukar vi variera, jag gör gärna det. Han sköter allt som kräver traktor och lite mer skills då han är bonde i grund och botten. Jag hjälper till med det jag kan, typ laga/byta stängsel, hjälpa till med höskörden, städar/målar i stallet osv. Gården och hästarna tar typ all vår tid :p

Jag/vi har. Mamma och jag "driver" det ihop. Hon har en häst, jag har 3 och så har vi en inhyrd. Dock går min yngsta (7 månader) häst på lösdrift på annat ställe med jämnåriga kompisar. Mamma och jag har samma inställning till hur det ska se ut i stallet och vår inhyrning är min tränare, så sämre kan man ju ha det :D

Ja, det vore inte fel att ha tränaren i samma stalla :)
Har ni ridabana och så också eller? Isåfall är det ju optimalt!

Vi har eget stall och hyr ut boxar. Så det finns ridsällskap och trevligt folk att prata med.

Allt blir kanske inte som man vill alltid när man har inhyrda, man kan ju inte styra helt efter eget tycke. Men jag hade inte velat vara själv i stallet, gud så ensamt... Vi hjälps åt med mockning om nån åker bort, vi peppar och lär oss av varandra, åker på träningar ihop osv.

Jag sköter hästarna själv (är 21). Min nordis har en medryttare och pappa betalar för honom. Det är en deal vi gjort då jag ville sälja men föräldrarna vägrade sälja. Så jag sköter/rider honom de dagar min medis inte är uppe, och pappa betalar för honom. Min andra häst står jag för helt själv.
Pappa står för stor del av servicen i stallet, det är han som morgonfodrar och släpper ut. Insläpp brukar vi variera, jag gör gärna det. Han sköter allt som kräver traktor och lite mer skills då han är bonde i grund och botten. Jag hjälper till med det jag kan, typ laga/byta stängsel, hjälpa till med höskörden, städar/målar i stallet osv. Gården och hästarna tar typ all vår tid :p

Ja, det har jag också förstått att det kan bli lite konflikter om man är flera i ett stall. Men sådant får man ju ta :)

Jag känner mig faktiskt inte ensam i stallet...det är lugnt och skönt och så vet jag ju faktiskt inte om något annat. Vi har ju alltid haft det så här så jag har inga erfarenheter av att vara flera i stallet, förutom familjen då!

Vi bor på ett stallsområde.
Vi har 19 hästar, 3 inhyrda och 2 på inridning.
Vi har två dräktiga ston och 2 st föl. Vi har även en maskot, en fläckig shettis.
På området finns tre stall, ett stall som rymmer 13 hästar, lösdrift (för våra föl och avelsston) och sedan ett stall med 3 boxar.
Har själv två tävlingshästar och syster tre st. :laugh:

Vi har verkligen det optimala, dessutom har vi hästaffär!
Gissa om hästarna har bra täcken...:love:
De inhyrda får rabatt så det knakar. :angel:

Och ja, det heter ju inte fläckig.... :o

Jag har eget stall med 4 hästar i. Sköter det mesta själv, dock hjälper pappa till med tex harvning av ridbanan, tömning av gödselkärran och dyl. Staketen brukar vi hjälpas åt med. Självklart ställer mina föräldrar upp med matning, in/utsläpp och ev mockning om jag är borta, men på det stora hela sköter jag det själv.
Här är lite tunt med ridsällskap i närheten, tyvärr. Glest mellan ridhusen också, de är väl de två stora nackdelarna. Annars tycker jag att det är underbart skönt att sköta det själv! Får allt som jag vill ha det, från ordningsregler till mattider.

jag bor på en hästgård. som grannar har jag min syster (TwiggyM) och mina föräldrar. vi har tio hästar, varav nio st hemma på gården ( min ettåring går på en lösdrift hos min kompis med en annan jämnårig hingst).
hästarna här hemma är mitt avelsto och föl, min systers ston och föl, hennes hingst som jag rider och tränar, samt en pensionär och pappas häst.
Så vi är tre stycken som hjälps åt med hästarna.

Mitt hus ligger ca 100 meter från stallet, i stallet har vi fyra hästar, de andra fem (avelston o föl) har vi på lösdrift här på gården. så vi har fyra tomma avels boxar där vi kan stalla in dom som går på lösdrift vid behov.

en hel del pyssel blir det men vi har löst det på ett mycket bra sätt.
Jag jobbar heltid på krogen vilket innebär att jag jobbar kvällar.
min syster pluggar på heltid, o pappa jobbar heltod uppe istockholm.
så de flesta dagarna morgon fodrar jag och sköter alla stall syssslor och ridningen under dagen. sedan börjar jag jobbet klockan fyra.
syrran är hemma från skolan till em och tar allla kvälls sysslor i stallet då jag jobbar.
Pappa är flitig under helgen och bygger o lagar o fixar allt sånt som ska fixas..
så det fungerar riktigt bra med tio hästar och heltidsjobb eftersom vi är flera som hjälps åt.

fördelen med att jobba kväll är ju oxå att man inte behöver ta ledigt för att hovslagare och veterinär ska komma exempelvis.

vi har inga ineckorderingar, det har vi inte plats för. egen ridbana har vi vilket jag anser vara ett måste. ca 10 min till ridhus med trasport.
finns en hel del häst gårdar runt om kring men inga som ligger precis granne.
så några ridkompisar har jag inte.... det är pappa och jag som rider ut tillsamans ibland...

Vi bor på ett stallsområde.
Vi har 19 hästar, 3 inhyrda och 2 på inridning.
Vi har två dräktiga ston och 2 st föl. Vi har även en maskot, en fläckig shettis.
På området finns tre stall, ett stall som rymmer 13 hästar, lösdrift (för våra föl och avelsston) och sedan ett stall med 3 boxar.
Har själv två tävlingshästar och syster tre st. :laugh:

Vi har verkligen det optimala, dessutom har vi hästaffär!
Gissa om hästarna har bra täcken...:love:
De inhyrda får rabatt så det knakar. :angel:

Och ja, det heter ju inte fläckig.... :o

Det låter fantastiskt :D

Ridhus och ridbana som vi håller på att göra en bank och pullvermangrav på *underbart*

Jag skulle också vilja ha en ridbana. Pappa har funderat i alla år på att bygga en ridbana åt mig. Men det har inte blivit något och är rädd att den ska växa igen, som så många andra ridbanor där det är få hästar i stallet. Men jag tävlar min häst så jag skulle behöva ett ställe där det är lättare att träna..

Men när jag väl fått tag i ett eget ställe där jag kan ha hästar så får det bli en ridbana :)

Har eget hemma. En Island och en shettis. Har två 20 kvadrats boxar. Var av den ena har vi som lösdrift. Har inga inhyrda. Ca 30 kvdrat till sadelkammare och kraftfoder och lite hö går in. Spån bor under tak ute. Inga ridkompisar är väll det trista. Men träffar folk på kurs.

Jag har eget stall med 4 hästar i. Sköter det mesta själv, dock hjälper pappa till med tex harvning av ridbanan, tömning av gödselkärran och dyl. Staketen brukar vi hjälpas åt med. Självklart ställer mina föräldrar upp med matning, in/utsläpp och ev mockning om jag är borta, men på det stora hela sköter jag det själv.
Här är lite tunt med ridsällskap i närheten, tyvärr. Glest mellan ridhusen också, de är väl de två stora nackdelarna. Annars tycker jag att det är underbart skönt att sköta det själv! Får allt som jag vill ha det, från ordningsregler till mattider.

Ja, det är så jag också tänker. Det är 3 mil till närmsta ridhus här och ca 1 mil till närmsta ridbana, och man måste fråga om lov och hyra och så innan man rider där, så det blir bara på kurser.

Har eget hemma. En Island och en shettis. Har två 20 kvadrats boxar. Var av den ena har vi som lösdrift. Har inga inhyrda. Ca 30 kvdrat till sadelkammare och kraftfoder och lite hö går in. Spån bor under tak ute. Inga ridkompisar är väll det trista. Men träffar folk på kurs.

Precis så är det för mig också, med ridkompisar också. För några år sedan var det några som jag red ihop med ibland. Men jag var tvungen att ÅKA dit för att kunna rida ut med dem. Det var inte bara att mötas på vägen inte...

jag har egen lösdrift hemma på gården, mycket skönt.

Ja, det är skönt att inte behöva åka någonstans för att träffa hästarna. Känner man för att ge dem en puss är det bara att gå utanför dörren :) Man behöver inte planera på samma sätt som ifall hästen var ett par mil bort..

jag bor på en hästgård. som grannar har jag min syster (TwiggyM) och mina föräldrar. vi har tio hästar, varav nio st hemma på gården ( min ettåring går på en lösdrift hos min kompis med en annan jämnårig hingst).
hästarna här hemma är mitt avelsto och föl, min systers ston och föl, hennes hingst som jag rider och tränar, samt en pensionär och pappas häst.
Så vi är tre stycken som hjälps åt med hästarna.

Mitt hus ligger ca 100 meter från stallet, i stallet har vi fyra hästar, de andra fem (avelston o föl) har vi på lösdrift här på gården. så vi har fyra tomma avels boxar där vi kan stalla in dom som går på lösdrift vid behov.

en hel del pyssel blir det men vi har löst det på ett mycket bra sätt.
Jag jobbar heltid på krogen vilket innebär att jag jobbar kvällar.
min syster pluggar på heltid, o pappa jobbar heltod uppe istockholm.
så de flesta dagarna morgon fodrar jag och sköter alla stall syssslor och ridningen under dagen. sedan börjar jag jobbet klockan fyra.
syrran är hemma från skolan till em och tar allla kvälls sysslor i stallet då jag jobbar.
Pappa är flitig under helgen och bygger o lagar o fixar allt sånt som ska fixas..
så det fungerar riktigt bra med tio hästar och heltidsjobb eftersom vi är flera som hjälps åt.

fördelen med att jobba kväll är ju oxå att man inte behöver ta ledigt för att hovslagare och veterinär ska komma exempelvis.

vi har inga ineckorderingar, det har vi inte plats för. egen ridbana har vi vilket jag anser vara ett måste. ca 10 min till ridhus med trasport.
finns en hel del häst gårdar runt om kring men inga som ligger precis granne.
så några ridkompisar har jag inte.... det är pappa och jag som rider ut tillsamans ibland...

Roligt när man får det att funka på det där viset!
Jag och min syster hjälptes ju alltid åt när hon också hade häst. När jag var borta tog hon hästarna osv. Men nu är dom helt mina så jag har mesta ansvar. Som tur är har jag mamma och pappa till hjälp om det blir kris :)

Ja, det där med ridbana...hmm...jag tycker också det är ett måste, men ändå har jag aldrig haft en inärheten för att kunna träna på den när jag vill.
Men jag har en hyffsad grusplan (perkeringen på gården) som får funka till lite voltarbete och så..
Men när jag får mig eget hus och stall så j*vlar blir det en bana :)

jag har eget stall med två boxar och också en stalldel med två shettisboxar. jag har tre hästar (ett halvblod o två shettisar) och har även ett halvblod inhyrt. Har egen ridbana, två rätt stora hagar o en åker för ridning. Jag själv hyr en lägenhet i grannhuset så jag har bara 50m till stallet. mycket bra lösning för mig

jag har eget stall med två boxar och också en stalldel med två shettisboxar. jag har tre hästar (ett halvblod o två shettisar) och har även ett halvblod inhyrt. Har egen ridbana, två rätt stora hagar o en åker för ridning. Jag själv hyr en lägenhet i grannhuset så jag har bara 50m till stallet. mycket bra lösning för mig

Ja, det låter som en bra lösning!
Jag skulle också vilja kunna hyra ett hus i närheten (finns inga lägenheter här) tillsammans med min pojkvän så jag fortfarande kan sköta hästarna själv.

åh de flesta av er har det ju underbart! :) Jag har drygt 3 mil till min häst.. & mamma jobbar eftermiddag så det blir verkligen till att planera hur man ska ta sig hem då det inte går buss elr så..

Där jag bodde innan hade vi därimot stall med 4 boxar på gården & hyffsat bra belyst ridbana. Massa trevliga ridvägar osv, dock var det ingen i min egen ålder där, så den "roliga" ridningen hade jag ju inte.. Men önskar jag kunde ha lika nära till stallet fortfarande^^

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar