Eget stall

P

piggis_83

Hehe nu tänker jag väääldigt långsiktigt! Men men det är väl aldrig fel att planera framtiden lite ;)

Drömmen är helt klart att ha eget stall. Hemma har vi ladugård, som skulle kunna byggas om till stall. Höja taket, riva den nuvarande inredningen, i med stallinredning (boxar osv).

Ni som har (byggt) egna stall, hur gjorde ni? Byggde helt nytt, renoverat gamla ladugårdar, eller fanns stallet redan? Har ni använt färdiga boxväggar el gjort själva?
Vill gärna ha tips på företag som tillverkar boxväggar o annan stallinredning.
Spolspilta, är det krångligt att göra? Tänkte med avlopp o så...
Paddock vill man ju gärna ha, hur mkt kostar det ungefär? Ca 20x40 m vore lagom, med bra underlag o dränerat.

Tja, lite allmänna stallbyggetips sådär skulle inte va helt fel! :)

Sv: Eget stall

Hej!
Mitt tips är att du gör en skalenlig ritning utav byggnaden, inner mått och övriga ej flyttbara invanterier ska vara med. PÅ ett annat papper ritar du boxar, spolspilta, sadelkammare osv... Var noga så att skalan stämmer.

Sedan kan du lägga ut dina lösa boxar på ritningen och pussla tills du hittar en lösning som passar dig!!!
Tänk på att kolla djurskyddslagen, (givetvis..) och att det finns regler för hur smala gångar och dörrar får vara....

Lycka till med ditt nya stall.
Häls. Embla

Smart! Tack för tipset.
Ja självklart får man kolla reglerna noga.
Drömmen vore högt i tak, stora boxar & breda gångar :)

Vi byggde helt nytt....hus och stall. Köpte en bit mark av bonden där pappa jagat i evigheter...Det var bara en åker där huset och stallet står idag. Vi började spåna i detta långt innan det blev verklighet, 6 eller 7 år. Ritade upp hur vi ville ha det, ändrade om, ändrade antal boxar, flyttade sadelkamamren m.m. Till slut fick vi det som vi ville ha det. Är jättenöjd idag. 5 boxar för stora hästar varav en är fölbox. Sadelkammare med värme, foderutrymme, höloft...smidiga dörrar, lätt öppnade fönster...ljust, snyggt och fräscht. Synd att jag inte kan lägga in bilder, då hade du fått se... Drömma kan man alltid...de kanske slår in. Vi hade inte trott för 4 år sedan att vi skulle ha hästarna så här idag!!

Börja med att kolla in boken Att Bygga Häststall som ges ut av SLU. Författare Ventorp/ Michanek - och du kan säkert låna den på ditt bibliotek. Både för ombyggnation och nya skapelser, mycket riktlinjer och praktiska tips :)

Tidningen Ridsport har många annonser för tillverkare av boxmaterial, fönster etc.

Studiebesök i fina, smarta stall, och inte minst för att se hur du INTE vill ha det.
Och gör ritningar, för det bör nog ritas om någon gång för att bli bättre ...

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej! Jag är intresserad av att veta om att skaffa eget stall. Det är rena drömmen för mig men då vill jag såklart veta mycket om det. Om...
Svar
8
· Visningar
2 066
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 697
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar