Eget företag?

E

Engla

Alla ni som håller på med hästar på hel eller deltid, alltså som har en inkomst relaterad till hästeriet. Vad gör ni ? Vad skall man satsa på? Jag har många ideer men vet inte riktigt vad som är mest lönsamt? Mina främsta planer är lösdriftsstall för unghästar, 10 st mlln 7 mån -2 år, samt ett litet konvalecent stall med 4 platser. Kan man leva på detta?

Sv: Eget företag?

Skulle också gärna vilja veta det! Har funderingar på att starta förmedling av beg. häst- och ridprylar, men undrar hur lönsamt det kan bli?

Jag driver ett konvalecentstall för travare och jag har svårt att tro att du klarar dig på 4 hästar och en unghästlösdrift....

Svårigheten med ridhästar(om det är såna du tänker på) är priset...de flesta tycker det är alldelses för dyrt, jag tar 175/dag + moms på konvalecenterna och en lösdrift kanske du kan få 2,5-3000 i månaden på om du har tur....
Sen skall du betala en prelskatt varje månad, momsen skall in och sociala avgifter, foder o strö, el o vatten, hagar osv....SEN kan du tänka på att ta lön.

De flesta som har travare har dom i bolag och kan därmed dra momsen själva eller har ett rent företag som betalar....mina travare kommer från en o samma tränare och det krävs nästan en stortränare för att kunna ha någorlunda stabilitet i antal hästar.

Tveksamt..
Som Martha sa så är det nog svårt att trissa priser på ridhästar/konvalecenter.

Klart, bor man i Stockholm så går det kanske.

Men många Stockholmare, stallar upp på landet för att det är billigare.

Vi har inriktat oss på fölston och deras småttingar.
Och att vi tar in utifrån till betessäsongen.
Konvalecenterna har vi däremot slängt ut denna säsong.

Sedan är ju gården även självförsörjande på kraftfoder/strö och havre.
Det är nog ett måste, om man skall hålla ner priser till en rimlig nivå.

Att tänka på ytterligare är detta med antalet hästar.
Man kan inte bara trycka in häst på häst för att få det lönsamt, för då går servicen förlorad..

AM

Tack för svaren! Kan man inte få in mer pengar på en lösdrift än 2500-3000 kr i månaden? Priset borde väl kunna bli knappt 2000/häst i lösdrift, varav kallhyra 700, då blir det ju varjefall 7000.

Hur många hästar hinner man med om dagen om man har konvalecentstall, det kan ju inte bli mer än 8 eller om man är ensam? Är skrittmaskin ett måste?

Finns det något annat man kan dryga ut kassan med inom hästvärlden? Jag är ingen jättestjärna på att rida men har tävlat och utbildat hästar till drygt LA nivå i dressyr. Det är ju inga jättegoda förutsättningar... Men jag kan ju tillägga att jag är totalt orädd och verkar ha ett starkt psyke i förhållande till hästar (relatera till ledartyper i människosammanhang)

Många dumma frågor! Men det är bra att få andras synpunkter på saken även om vissa frågor låter som om jag inte inte fattar nått! (Vilket jag gör!)

Mvh Engla

2,5-3000 per häst såklart....inkl allt :D men så skall du ha strö och foder på det , vatten o el och lönene då som dessutom skall betalas skatt på...

Jag har en skrittmaskin och den är guld värd med konvalecenterna....den kostade runt 200 000 men är värd varenda krona....200´ är mindre än vad en anställd kostar, så den betalar sig på ett år och gör bättre jobb än vad man själv kan göra vid vissa skador.

Jag har 14 hästar hemma, jag har en som hjälper med skottning, ut o in i hagar sopar gången fodrar hö o så....

Ok. Vad räknar du på att du tjänar på varje häst i lösdrift? Du hade eget foder o så ellerhur? Det kommer jag tyvärr inte att ha...
Det kommer att vara unghästar jag skall ha, de äter antagligen lite mer av vissa grejer o mindre av andra. Stökar säkert ner mer :mad: ...

Jag kommer inte att ha någon anställd, vet inte riktigt vilken form av företag som är bäst AB, HB eller enskild firma? Vad har du?

Skrittmasin ja, jag har sett någon som kostade 40+ moms för 4 hästar, kan man kanske konstruera själv med hjälp av teknisk sambo ;) ?

Har du några andra bra tips på hur man effektiviserar arbetet så mycket som möjligt? Håller på med ritningar på stall och mark omkring, man tror ju man har tänkt på allt men det har man ju oftast inte!!!

Mvh Engla

Min walker kostade 105 + moms om jag inte minns helt fel...men det krävs en hel del förarbete för att få den på plats..man skall gjuta en plattform, dränering, material, el och staket runt om...så det kostar mer än bara walkern...

Jag köper allt mitt foder o strö , har all min mark till hagar.

Jaghar enskild firma och omsätter ca 1 mille/år..

Jag har ju själv ingen lösdrift utan alla hästar kommer in på natten( förutom på sommaren om det inte är för mycket knott o sånt) men de som har brukar ligga på mellan 1800-2000 + moms/mån på ett ungefär.

Jag vet inte vad man skall tänka på direkt, men att ha hagar som inte är för nära varandra ifall man får hästar som vill slåss t ex, nån box som hästen kan få som en enskild box( inte helstängd, men nån halvmeter ifrån så den kan få ro.) uppvärmd selkammare är ju bra att ha t ex ...sen finns det säker massa saker som man inte tänker på som du säger....

Arbetsförmedlingen brukar ordena Starta Eget kurser, en sådan kan vara väl värd att gå, där lär man sig mycket om ex bokföring och vilka regler som gäller.
Sambon har egen firma, och jag har oxå funderat på att strata eget i hästbranschen, med ungefär samma inriktning som du, fasr bara unghästar på lösdrift.

Jag och sambon räknade lite.

Man måste ha en månadsinkomst på ca 50 000-60 000kr för att man ska kunna leva på det, enbart. Av denna inkomst försvinner ca 60% i skatt och sociala avgifter, då har du 24 000 kr kvar till foder, strö, andra utgifter och lön.

Rätta mig gärna om exemplet ovan är helt och pipan, men på hans företag stämmer uträkningen.

Åh, det låter som om du och jag kan ha nytta av varandra! Ditt exempel låter troligt men för en optimist som mej, trist ;) ! Hur många hästar räknar du med att du bör ha för att gå runt? Har du eget foder? Hur mycket mark?

Mvh Optimisten Engla

ag driver en liten ridskola, jag hahr ca 12 timmar lektioner i veckan, och lite läger på loven, och medryttare på mina hästar.

ridskolan ligger i nacka, sthlm, och jag kan leva på det hela, har inte särskilt mycket pengar´, men det går ju runt. utan problem

Hej!
Jag var just inne på Campus ÅRE där de ger en utbildning för framtida hästverksamma. I den utbildningen får man lära sig mycket både gällande ridning,körning mm och en hel del om företagsamhet, ekonomi mm. Kolla upp det!Det är aldrig fel att ha en rejäl utbildning innan man startar företag!
lycka till

Vi har ett eget företag, som flera av hästarna står på helt, eller delvis.
Intäckterna från detta företag sponsar tävlingsverksamheten, det är svårt att få en ensam hästverksamhet att gå runt själv.

I ditt räkneexempel ser det ut som om du räknat sociala och skatt på omsatt belopp/månad vilket blir för högt. Om du får in ca 50 tkr en månad så får du räkna bort månadens kostnader för foder, strö, hovslagare, veterinär m m, och innan du räknar bort sociala avg och skatt.

Mvh San

Är det någon med eget företag typ lösdrift eller inakoderingsstall som då kan ge en bra bild av vad kostnader-utgifter=vinst blir?
Säg 6 inakoderingar på stall och 10 unghästar i lösdrift.

Vi har åtta inackorderingar, som står uppstallade, varav fyra betalar fullt pris, och de andra ägs av folk som jobbar/praktiserar här.
Vi tar 3,200:-/mån och då ingår tillgång till paddock, nybyggt ridhus (som även ridklubben andvänder), skrittmaskin, in och utsläpp, fyra fodringar per dag, foder och strö.
I och med att vi tar eget hösilage, och även eget havre/korn så lönar det sig, dock ej mycket. Vi pratar om en liten vinst på varje häst.
Vi har även en lösdrift, med våra egna unghästar plus två islandshästar, som inte är våra. Det lönar sig inte överhuvudtaget, med tanke på att det är ett jäkla jobb att ta sig ut med traktorn för att fodra dom. Däremot ger det ett bra sällskap till våra unghästar.

Jag tror det beror mycket på var man bor. Runt storstäderna kan man nog få det att gå runt men här, lååångt ute på lannet, är det svårare att ta betalt.

Då hade man fått byta användarnamn till "Rejält Barskrapad" :D

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 100
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 332
Senast: krambanan
·
Äldre Hej :) Skulle någon som kan lite spanska vilja hjälpa mig och läsa igenom en text? Jag har den både på svenska och spanska, så om något...
Svar
0
· Visningar
2 110
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama