Eget företag, Långt...

O

Orkan

Ni som har det, vad har ni för verksamhetsgrenar?

Jag har skickat in alla papper för att starta eget med inackorderingsstall, avel, utbildning och försäljning.
Nu har jag fått papper från skatteverket där dom vill att jag ska skicka in information om dom olika näringsgrenarna och om varje enskild häst.

Varje gren för sig ska vara varaktig = ska ha löpande inkomster. Inte bara enstaka försäljningar.

Hur kan man få avelsdelen godkänd för att drivas som företag? Om man bara har 1-2 ston måste det väl bli omöjligt att få löpande inkomster?
Hur många ston måste man ha för att kunna få löpande inkomster? Eller kan man få inkomster till avelsdelen från något annat än försäljning av avkommorna.

Om man har avelsdelen som hobbyverksamhet och resten som företag, hur gör man då med egna avkommor som utbildas och säljs?

Många frågor men just nu känns det bara som att man blir motarbetad när man försöker göra rätt.
Det har ju vart så mycket snack om allt svart inom hästbranchen, borde dom inte underlätta för en istället när man vill göra rätt?

Tacksam för alla råd, peppningar och egna erfarenheter!

Sv: Eget företag, Långt...

Ni som har det, vad har ni för verksamhetsgrenar?

Jag har skickat in alla papper för att starta eget med inackorderingsstall, avel, utbildning och försäljning.
Nu har jag fått papper från skatteverket där dom vill att jag ska skicka in information om dom olika näringsgrenarna och om varje enskild häst.

Varje gren för sig ska vara varaktig = ska ha löpande inkomster. Inte bara enstaka försäljningar.

Hur kan man få avelsdelen godkänd för att drivas som företag? Om man bara har 1-2 ston måste det väl bli omöjligt att få löpande inkomster?
Hur många ston måste man ha för att kunna få löpande inkomster? Eller kan man få inkomster till avelsdelen från något annat än försäljning av avkommorna.

Om man har avelsdelen som hobbyverksamhet och resten som företag, hur gör man då med egna avkommor som utbildas och säljs?

Många frågor men just nu känns det bara som att man blir motarbetad när man försöker göra rätt.
Det har ju vart så mycket snack om allt svart inom hästbranchen, borde dom inte underlätta för en istället när man vill göra rätt?

Tacksam för alla råd, peppningar och egna erfarenheter!

Problemet är att ej bärkraftiga företag inte får drivas som näringsverksamhet. Tanken med momssystemet är att staten får in pengar netto. Dvs ett sunt företag tjänar inte pengar på momssystemet, och gör man det så får man inte driva näringsverksamhet (enkelt uttryckt).

Men du har alla rättigheter att driva din verksamhet som hobby, då slipper du redovisa som näringsverksamhet och slipper betala moms. Det är en betydligt bättre ide om du tänkre driva avel med bara 1-2 ston, som aldrig kan generera några överskott att leva på.

Men det går att driva ENBART avel som näring, det finns exempel på nystartade verksamheter i Skåne där man startat från "scratch", fått banklån och har 15-20 ston och någon hingst i ren avelsverksamhet - som kan uppvisa trovärdiga affärsplaner för lönsamhet.

Ja att det ska drivas med vinst är jag helt med på, och att driva med bara 1-2 ston förstår jag ju att det inte kan ge några större inkomster. Men nu har jag ju flera delar i mitt tilltänkta företag. Inackorderingsdelen har jag tänkt ska stå för dom regelbundna inkomsterna medans avelsbiten förhoppningsvis kan komma med nån enstaka lite större inkomst.

Om jag nu driver inackorderings- och utbildning/försäljningsdelarna som företag och har nåt sto som jag avlar på som hobby - vad avgör vilken del avkomman ska räknas in under. När kan man räkna med att man har den för utbildning? Kan man ha den under försäljning från födelsen och därmed i företaget?
Tar dom nån hänsyn till stoet vid avelsföretag? Hur värdefulla avkommorna kan tänkas bli samt om hon har lätt för att bli dräktig till exempel? Det måste ju bli stor skillnad på vad man kan räkna med för inkomster beroende på om man har ett välstammat sto som lämnat bra avkommor och som tar sig på första försöket oftast eller om man har en medelmåtta som dessutom är svår att få dräktig.

Nu vet jag att det är så gott som omöjligt att driva småskalig avel som företag men jag vill driva företag med aveln som en del av.
Någon som vet om det finns någon möjlighet till det?

Hur delar man annars på det praktiskt med 12 hästar som ingår i företaget och 1 som inte gör det?

För hjälp: Tag kontakt med en eller flera av följande
En revisor
LRF
Banken
Nyföretagarcentrum
Be dem om hjälp att skriva en affärsplan och att förklara hur din verksamhet ska få bärighet. Idag uppmanans t ex jordbruksföretag att skaffa "Fler ben" och ajg ahr aldrig hör att delarna var för sig måste vara möjliga att leva på - eller missförstod jag nu?

Jag driver två olika företag. Ett som är mitt "riktiga" jobb (konsultföretag) och ett som är mitt "extra" jobb (hästverksamhet). Innan någon får för sig att jag skattefuskar vill jag säga att båda företagen drivs med vinst, dock går mitt konsultföretag med större vinst än mitt hästföretag.

Mitt hästföretag består av två delar, avel (med viss utbildning av unghästar) samt inackordering. Jag har inte behövt visa på hur varje del bär sig men totalen går med viss vinst varje år. Jag hävdar att jag kan göra så här och att det är helt inom lagens råmärken.

Hur vinsten varierar mellan de olika inriktiningarna i företaget varierar mellan åren. Vissa år "vinner" inackorderingsdelen och vissa år "vinner" avelsdelen. Helt beroende på om jag får sålt föl och unghästar när jag vill.

/Lina

Om du har 12 andra hästar som du faktiskt tjänar pengar på borde du kunna hävda att för den egna återväxten för företaget behöver du ta fram nya hästar.

Så driver du ett lönsamt företag med hästverksamhet för 12 hästar bör du kunna rita in de 2 avelsstona i den verksamheten direkt i affärsplanen, tycker jag.

Vi själva har en liknande struktur på verksamheten, vi avlar i liten skala utöver turistverksamheten med mål att ta fram nya verksamhetshästar. Givetvis kommer en del att behöva säljas av olika anledningar, för att de inte passar i vår typ av verksamhet, men affärsplanen bygger på att vi kan utbilda in ungefär 1 häst per år i verksamheten.

Lycka till!

Och det är en sanning med modifikation att VARJE affärsgren ska vara lönsam i kronor och ören - ofta är grenarna intimit sammanknippade (våra ston som vi avlar på går dessutom i verksamheten när de inte är högdräktiga eller går med föl), dessutom genererar själva fölens närvaro ett STARKT mervärde i vårt erbjudande. Beskriv dessa kopplingar i affärsplanen!

Fortsätter,

Det viktiga är, som redan sagts, att skriva en bra affärsplan. I denna tar man upp sina planer. Hur/när kommer inkomsterna/utgifterna. Hur ser "lagertillgångarna" ut och hur ändras deras värde etc.

Det finns massor av hjälp att få för att utveckla landsbygdsföretag.

Idag uppmanans t ex jordbruksföretag att skaffa "Fler ben" och ajg ahr aldrig hör att delarna var för sig måste vara möjliga att leva på - eller missförstod jag nu?

Nej, men varje del var för sig måste vara lönsamma eller vara intimt förknippade med andra delar som genererar lönsamhet tillsammans.

Med lönsamhet menas positivt resultat - inte att man ska bli rik på varje del.

Typexemplet (på brottslig väg) är att man driver exvis spannmålsproduktion som genererar ett bra överskott, och sedan gärna räknar in sina hästar som man hyr ut 5 ggr/året och omsätter nästan ingenting - och vill kvitta den förlusten (och göra momsavdrag för inköp till hästarna) mot det genererade överskottet.

Nej, men varje del var för sig måste vara lönsamma eller vara intimt förknippade med andra delar som genererar lönsamhet tillsammans.

Med lönsamhet menas positivt resultat - inte att man ska bli rik på varje del.

Typexemplet (på brottslig väg) är att man driver exvis spannmålsproduktion som genererar ett bra överskott, och sedan gärna räknar in sina hästar som man hyr ut 5 ggr/året och omsätter nästan ingenting - och vill kvitta den förlusten (och göra momsavdrag för inköp till hästarna) mot det genererade överskottet.

Visst är det så. Det är därför jag valt att ha två företag, även om det medför en massa extra jobb med bokföring etc.

Men, att myndigheterna inte godkänner två avelsston i ts verksamhet har jag svårt att köpa. Om det nu inte är så att inackorderingsverksamheten skall sponsra dessa. Som jag ser det blir det jättetokigt om ts skall ha avelsstona i eget regi och deklarera inkomsten som hobby från dessa samtidigt som ts skall köra inackorderingsdelen i företagsform.

Nu förstår jag inte vad du menar. Det du skriver är jag VÄL medveten om eftersom jag arbetar med utvecklingsfrågor. Därav att jag uppmanar till kontakt med t ex de jag gav som exempel.

Dessutom egen företagare inom annan bransch. Jag är alltså både egenföretagare - vilket ger små inkomster- och anställd. Dessutom kraftigt allergisk mot svarta inkomster.

Andra förtydligade att det visst gick att ha flera verksamhetsgrenar och att det är totalen det handlar om. Det är t ex det som hela det nya landsbygdsprogrammet (som andra nämt) går ut på - fler ben på befintliga verksamheter alternativt nya verksamheter.

Missförstod jag dig? Det kändes nästan som att du försöte påstå att jag uppmanade till oegentligehter:angel:

Det nya landsbygdsprogrammet är till för att skapa lönsam diversifiering, inte för att lantbrukare ska räkna in sina privata hobbyer i sin näring. Då är vi överens.

Och det ska givetvis finnas långsiktig lönsamhet för VARJE verksamhetsgren, eller så ska de vara tätt sammanknippade och därmed tillsammans ge en långsiktigt bra lönsamhet. Annars FÅR inte stöd utbetalas.

Du får inte stöd för att starta diviersifierad verksamhetsgren som inte kommer att bli lönsam. Då är det ju en statlig subvention till privata hobbyer, vilket gör att man blir återbetalningsskyldig.

Var för sig möjliga att leva på behöver det inte vara, men varje verksamhetsgren ska visa överskott.

Mitt typexempel tog jag bara upp som ett exempel på något som är alltför vanligt förekommande och som det finns en uppfattning om att man kan göra. Att man ska tjäna pengar på momsen genom att dra av inköp på företaget för saker som inte ingår i den intäktsdrivande och lönsamma verksamheten. Det är ekonomisk brottslighet.

*knapplån*
Har också inackorderingsstall. Jag fick dock inte ha mina två ston (tänkta att ha i avel) i företaget, eftersom jag rider på dom.

Så, det blir lite pilligt...
Den maten som mina hästar äter får jag inte dra av momsen på, medans den maten som jag säljer till inackorderingarna får jag dra av momsen på. Det gäller att hålla tungan rätt i mun, när man räknar på hur mycket hö mina hästar äter respektive inackorderingarna :eek:

Jag måste spara mina kvitton på mina två stons kostnader separat, och den dagen som jag får ett föl att sälja, då får de gärna ingå i verksamheten. Då har jag dock rätt att dra av kostnaderna innan jag betalar in moms på ev. sålt föl.

//Jezz

*knapplån*
Har också inackorderingsstall. Jag fick dock inte ha mina två ston (tänkta att ha i avel) i företaget, eftersom jag rider på dom.

Så, det blir lite pilligt...
Den maten som mina hästar äter får jag inte dra av momsen på, medans den maten som jag säljer till inackorderingarna får jag dra av momsen på. Det gäller att hålla tungan rätt i mun, när man räknar på hur mycket hö mina hästar äter respektive inackorderingarna :eek:

Jag måste spara mina kvitton på mina två stons kostnader separat, och den dagen som jag får ett föl att sälja, då får de gärna ingå i verksamheten. Då har jag dock rätt att dra av kostnaderna innan jag betalar in moms på ev. sålt föl.

//Jezz

Vilken tur att mina avelsston inte är inridna då. Hoppas jag inte råkar illa ut för att jag tar ut och longerar dem ibland :o Kom på en sak till, ibland står jag och myser med dem - då kanske de skall räknas till hobby ändå eftersom jag personligen får ut ngt av det.

Ibland blir jag galen när jag hör hur olika skattemyndigheterna bedömer hästföretagare. Risken finns faktiskt att det är just denna hantering som gör att många driver verksamheten svart. Det är ju helt fantastiskt att man skall få överklaga och kämpa för att betala in moms till stadskassan.

Mmmm - det finns en anledning till att "överläggningar" pågår med skattemyndigheten för att få dem att förstå en del... och därmed se med andra ögon. Förhoppningsvis kommer klargöranden inom kort.

ha ha :rofl:
Men tänk då när fölen kommer :love:
Bara att få titta på de underbara fölen måste ju räknas som privat nöje i högsta grad :rofl::rofl::rofl:
hi hi

Den svenska landsbygdspolitiken har som övergripande mål en ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar utveckling av landsbygden - vilket även innebär annat än företagande. Hobby har jag inte pratat om.

Du säger att varje gren måste vara lönsam - här är det nog väldigt olika hur myndigheterna ser på det hela. Jag vet mer än en lantbrukare som utöver den gröna näringen t ex hyr ut ett torp på marken till turister. Oftast går den verksamheten +/- och inte med överskott. Inkomsten blir lika vit som alla annan men den är inte lönsam för bonden MEN för landsbygden i sin helhet genom att huset vårdas i stället för att tas bort. Det är också en viktig aspekt.

Bedömningar är alltid vanskliga och här kommer problemen med skattemyndigheterna in - de bedömer olika. Till det ska du också ta med att varje länsstyrelse tagit fram prioriteringar för hur landsbygdsprogrammet ska användas inom resp område.

Det finns en definition på företag som säger att företag är den fysiska eller juridiska person som är bokföringsskyldig enligt bokföringslagen.

Inom landsbygdsprogrammet kan du också söka projektstöd. Då pratar vi t ex om förstudier och medel till den ideella sektorn.

Det har i sig inte med företagande att göra men kan leda till företagande. Men - det är en annan fråga.

Jag håller kvar vid att TS ska kontakta en revisor eller LRF för hjälp.

Mer info om programmet finns hos jordbruksverket och din lokala länsstyrelse. http://www.sjv.se/download/18.1a84b3810dc68241ce80003948/LS11W_Utveck.pdf

Jag ska ta kontakt med lrf.
Ville mest veta hur det fungerar för alla andra med hästföretag.
Jag tycker själv att jag har en bra ide med inackorderingarna som största del nu medans jag förhoppningsvis kan utöka aveln allt eftersom. Har inte haft en tanke på att varje del för sig skulle ha fortlöpande inkomster utan bara att allt som allt ska det gå med vinst.
Som några har skrivit så verkar ju bedömningarna skilja sig endel. Men om man inte rider för skojs skull utan för att stoet ska vara i kondition för att lättare klara dräktigheten och fölningen, då borde väl inte det vara en anledning till att avelsstona inte får vara med i verksamheten?
Vem avgör vad som är för sin egen skull och vad som görs för hästarna och företaget?

Jag bor i en väldigt hästtät del av sverige, har det betydelse för hur dom bedömer? Kanske är lättare att få ha med stona i företaget i ett område där det inte finns så många företag?

Det känns ju som att man blir motarbetat så fort man vill göra rätt. Personen som hade mitt stall innan mig drev allt svart och hade inte tillstånd från djurskyddsmyndigheten för så många hästar. Jag som vill göra det här seriöst sitter nu här med massa saker som ska åtgärdas i stallet (inspektör som verkar veta mer om cm än om hästar) och en massa merjobb bara för att FÅ driva det vitt!

Nej, allt behöver inte ha fortlöpande inkomster - men det måste ingå i din lönsamma affärside. Om betalningen kommer i stora sjok vart femte år bryr sig någon om.

Det vore mer underligt att ha dessa hästar separata - om du driver en stor annan hästverksamhet med inkomster från hästar (dvs inte enbart inackorderingar - då blir det tuffare att motivera kanske).

Men alternativet till att driva det enligt lagboken är ju inte ett alternativ för en normalt funtad människa (eftersom de flesta av oss som inte är moderata politiker är villiga att ställa upp på vårt samhällsbygge :p). Så merjobb blir det definitivt (är man kriminell behöver man ju inte ens bokföra). Alternativet är att låta bli att driva verksamhet!

Lycka till med dina planer!

Nej, allt behöver inte ha fortlöpande inkomster - men det måste ingå i din lönsamma affärside. Om betalningen kommer i stora sjok vart femte år bryr sig någon om.

I bokföringen så bokför man ju normalt sett så att hästarnas värde ökar år efter år. Så vinsten fördelas ju ut över åren. I varje fall bokför jag så eftersom jag har hästarna som lagertillgångar.

Sen är det ju det här att skilja på inkomst och intäkt. jag blandar själv ihop begreppen ibland.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 923
Senast: Andromedae
·
Skola & Jobb Alltså är det någon ny era med arbetsmoral som möglar nere i källaren nuförtiden?! Jag är så in i hela helsiket trött på företag som...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Aliche
·
Skola & Jobb Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar...
Svar
17
· Visningar
2 491
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama