Eget företag, Långt...

Sv: Eget företag, Långt...

Hur bedöms det här med inkomster? Jag kan ju ha inkomster utan att gå med vinst?
Om man bokför att hästarna ökar i värde så kan det väl inte räknas som en inkomst ändå?
Hur mycket vinst behöver man göra? Räcker det med att man precis går plus eller ska man räkna med att kunna leva på det?

Om jag går med vinst varje månad av inackorderingarna och har två unghästar som ska utbildas och säljas till våren + ett dräktigt sto, borde inte det räknas som att jag har en lönsam affärsidé?
Jag har räknat på det så att det går runt även om jag inte har fullt i stallet och inkomsterna ska täcka framtida betäckningar och oförutsedda händelser.
Företaget har löpande inkomster OCH större enstaka inkomster men alla delarna har det inte.
Nu börjar jag svamla, men jag får ta kontakt med någon som kan hjälpa mig att reda ut allt.
Tack för alla råd iaf!

I bokföringen så bokför man ju normalt sett så att hästarnas värde ökar år efter år. Så vinsten fördelas ju ut över åren. I varje fall bokför jag så eftersom jag har hästarna som lagertillgångar.

Sen är det ju det här att skilja på inkomst och intäkt. jag blandar själv ihop begreppen ibland.

I avelsverksamhet måste man bokföra så, och då skapas ett resultat även innan man sålt något. Beloppen är dessutom fastställda i förväg.

I annan verksamhet är reglerna inte lika tydliga. Har man jordbruksfastighet är man enligt praxis tvungen att föra djuren som lager, men det finns ett antal exempel där det bestridits.

Det är inte bra för verksamhet som ALDRIG tänker sälja en häst att behöva föra hästarna som lager (som bland annat min verksamhet för hästarna som går i verksamheten). Det påverkar möjligheten till avskrivning av värdet, till enligt praxis max 20%.

.

Det är inte bra för verksamhet som ALDRIG tänker sälja en häst att behöva föra hästarna som lager (som bland annat min verksamhet för hästarna som går i verksamheten). Det påverkar möjligheten till avskrivning av värdet, till enligt praxis max 20%.

Men det känns fel att skriva av hästar som inte minskar i värde. Och om en häst minskar i värde av någon anledning kan du skreiva ner lagervärdet. Lagervärdet behöver aldrig vara högre än marknadsvärdet. För vuxna hästar håller jag lagervärdet ganska konstan sendan skriver jag ner värdet på gamla hästar.

Men det här med avskrivningar speglar ju inte verkligheten. tex har jag en traktor som är helt avskriven nu men den är värd lika mycket som när jag köpte den.

Men det här med avskrivningar speglar ju inte verkligheten. tex har jag en traktor som är helt avskriven nu men den är värd lika mycket som när jag köpte den.

Precis, avskrivningar är inte verklighetsbaserade på det sättet, utan ger bättre möjligheter att investera i en verksamhet på lite längre sikt än ett år. I slutändan spelar det ingen roll vilken avskrivningstid man har, det är ett sätt att fördela skatten för att öka investeringsgraden.

Och mitt resonemang bygger på att din traktor är EXAKT att jämställa med mina hästar (som går i verksamheten). De används enbart till att producera tjänster och produkter som säljs, hos oss förekommer ingen försäljningsverksamhet alls.

Detta verkar vara jättekrångligt. Vilken tur att man är kriminell moderat!!!?

?

Att driva företag är inte någon rocket-science om det är det du menar, även om det alltid finns regler som går att göra enklare. Det finns till och med prisvärda tjänster att köpa om man inte vill hålla på med denna del av företagandet i så stor grad.

Vad det hela har med politisk åskådning att göra, förstår jag inte..

Det räcker att konstatera att någon är kriminell, och därmed förtjänar ett omedelbart lagförande, gäller det omfattande organiserad brottslighet (vilket ett långvarigt svart företagande utgör) så är ett längre fängelsestraff och full återbetalning det enda tänkbara. Vad det har med tråden i övrigt att göra är svårt att förstå.....

?

Att driva företag är inte någon rocket-science om det är det du menar, även om det alltid finns regler som går att göra enklare. Det finns till och med prisvärda tjänster att köpa om man inte vill hålla på med denna del av företagandet i så stor grad.

Vad det hela har med politisk åskådning att göra, förstår jag inte..

Det räcker att konstatera att någon är kriminell, och därmed förtjänar ett omedelbart lagförande, gäller det omfattande organiserad brottslighet (vilket ett långvarigt svart företagande utgör) så är ett längre fängelsestraff och full återbetalning det enda tänkbara. Vad det har med tråden i övrigt att göra är svårt att förstå.....
jag tycket inte heller det är så där väldigt krångligt.

Jag tror mer det är viljan än förmågan som saknas för de som kör svart.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 923
Senast: Andromedae
·
Skola & Jobb Alltså är det någon ny era med arbetsmoral som möglar nere i källaren nuförtiden?! Jag är så in i hela helsiket trött på företag som...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Aliche
·
Skola & Jobb Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar...
Svar
17
· Visningar
2 491
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama