Eget flugmedel

K

kaktusen

Hur gör man?
har hört att vitlök och öl kan fungera... :p
Vill ha nåt som verkligen fungerar, inget dyrt som tar slut på en vecka och inte fungerar ordentligt...

Har hört att medel till kor är starkare men då måste man prata med veterinär...

Sv: Eget flugmedel

Har hört att medel till kor är starkare men då måste man prata med veterinär...

Var har du hört det? Jag har satt Flusa på vår travare. Detta gjorde jag i ren desperation förra sommaren för att bli av med några fruktansvärt vidriga djur som sätter sig under svansen på honom älg.... någonting heter de. Jag förtränger hela tiden namnet, vill inte komma ihåg det. Det är bara honom dessa odjur är intresserade av-

Sedan har jag läst här att en del använder detta till sina hästar.

Jag sökte runt i trådarna här och hittade två recept som jag ska prova på våra. Observera att jag inte har provat dessa själv.

2 liter vatten
50 gr torr rosmarin
2 st vitlöks huvuden
Tea Tree Olja ( köps i hälsokost affären)

Vitlöken körs i en mixer med skal och allt, så att dom går sönder.
Lägg i rosmarin, vitlöken och låt det koka upp med vattnet, och låt det koka ett par minuter. Låt det kallna och dra. Sila av det genom en duk två gånger.
Häll upp på en spray flaska och tillsätt ett par droppar TEA TREE OLJA.
Och spruta på hästen.

Flugor, mygg, knott samt fästingar gillar inte detta.

Uppar denna tråden lite.
Vill också göra ett eget flugmedel, någon som har något mer recept?
Testade det första som deathslyna föreslog, men det funkade inte alls :/

Dom i mitt stall tog typ aloevera juice och vitlök + typ pressa citron eller vad det var.
Visst, de funkade, men efter någon dag lukta de spya :P

Jag har precis kokat färdigt recept nr 2 i deathslynas inlägg, ska bli intressant å se om det funkar....

Jag har gjort så här:

1 liter olivolja
1 burk timjan
1 burk rosmarin
ca 20 g lavendel (jag köpte sån som man har i tvål, finns i hobbyaffärer)
alla klyftor från en hel vitlök, lätt krossade
skalet från en citron och en lime

Blanda allt i en ungsfast form och ställ in i ugnen på 50 grader över natten, sila av och häll på flaska.

Jag duttar på lite där det inte syns så väl eftersom det tyvärr blir lite kladdigt av oljan, fördelen är att dofterna som krypen inte gillar lättare binds i oljan och oljan sitter kvar lite längre än vad vattenbaserade medel gör.

jag blandar vitlök och äppelcidervinäger
funkar ganksa bra och är billigt:P
pressar vitlöken och ägger det i kokat vatten så får det stå typ en dag så vattnet börjar lukta. sen silar jag det så att det inte blir massa klupar inte kul när det fastnar i spruten:P sen så äller jag i lite äppelcidervinäger så det luktar riktigt smarrigt (INTE):p

Det enda hemmagjorda medlet jag provat som funkade skitbra innehöll matolja och vitlök, men det går ju inte att ha olja på hästen under sommarvärme. Då kokar huden snart :crazy:

Jag har provat att putsa på lite vitlökspulver över pälsen och det har funkat litegrann men några insekter bet ändå.

jag kokar 1 liter vatten med ca 4 msk Timjan. Det får dra över natten. silas sen och så tillsätter jag ett par dl grönsåpa. Detta har jag använt i 5 år. Funkar bra, är billigt och miljövänligt.

Vi gör eget suveränt flugmedel jättenkelt!

Köp en flaska rapsolja, häll ut litegrann och pressa i ett par vitlöksklyftor och några droppar pressad citron.

Kan klabba en del när man ska smörja på, men sitter kvar och funkar alldeles utmärkt!:bump:

jag kokar 1 liter vatten med ca 4 msk Timjan. Det får dra över natten. silas sen och så tillsätter jag ett par dl grönsåpa. Detta har jag använt i 5 år. Funkar bra, är billigt och miljövänligt.

är det bara på mina hästar som det här inte funkar? :(

Det verkar som "Vitlök" är med i de flesta recepten, kanske inte så konstigt hi, hi, hi
;)

är det bara på mina hästar som det här inte funkar? :(

Det kanske beror på vilka typer av insekter som är vanliga där man bor. Sånt kan ju variera endel i landet. Hos oss har det funkat väldigt bra, men vi har heller inte haft någon invasion av insekter. Det brukar vara "normalt". (lite flugor, mygg, knott och lite broms senare under sommaren)

Var har du hört det? Jag har satt Flusa på vår travare. Detta gjorde jag i ren desperation förra sommaren för att bli av med några fruktansvärt vidriga djur som sätter sig under svansen på honom älg.... någonting heter de. Jag förtränger hela tiden namnet, vill inte komma ihåg det. Det är bara honom dessa odjur är intresserade av-

Sedan har jag läst här att en del använder detta till sina hästar.

Vill bara inflika att inga repellenter (flugmedel) hjälper mot älglus/fluga som jag antar att du menar.

Prova det undre receptet. Det verkar i alla fall fungera på mina hästar som verkligen suuuuuger åt sig insekter. Det första har jag inte hunnit prova än.

jag har hört att rosmarin ska vara bättre än timjan (inte provat, dock)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 012
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka