Eget flugmedel

Sv: Eget flugmedel

Alla verkar glömma den viktigaste ingrediensen, citronella.

Vi har använt det här receptet i ett par år och det fungerar alldeles utmärkt. Med xanthangumsmängden kan man bestämma vilken typ av flugmedel man vill ha (inget = spraylösning, lite = lös kräm på burk, mycket = fastare kräm på burk)

ca 1l Äppelcidervinäger som bas.
10 droppar vitlök (essens)
20 droppar citronella.
xanthangum efter önskemål.
åsså några droppar paraben som konserveringsmedel så håller det hela sommaren.

(Men så länge räcker det inte när man har 21 hästar - jag brukar göra 3-4 storladdningar per sommarsäsong och fylla på i massor av burkar och dunkar)

Senast ändrad:

Alla verkar glömma den viktigaste ingrediensen, citronella.

Vi har använt det här receptet i ett par år och det fungerar alldeles utmärkt. Med xanthangumsmängden kan man bestämma vilken typ av flugmedel man vill ha (inget = spraylösning, lite = lös kräm på burk, mycket = fastare kräm på burk)

ca 1l Äppelcidervinäger som bas.
10 droppar vitlök (essens)
20 droppar citronella.
xanthangum efter önskemål.
åsså några droppar paraben som konserveringsmedel så håller det hela sommaren.

Och så lite förklaringar ...
Vad är xanthangum? Och citronella? Och paraben?
Var köper man det?
Och var köper man vitlöksessens?

Är det giftfritt (för alla utom insekterna!)?

Och så lite förklaringar ...
Vad är xanthangum? Och citronella? Och paraben?
Var köper man det?
Och var köper man vitlöksessens?

Är det giftfritt (för alla utom insekterna!)?

Xantangum är förtjockningsmedel
Mixas med vatten. En polysackarid som produceras av speciella bakterier (ej farliga för människan och naturen) vid fermentering (jäsning) av glykos. Normal dosering 0,1-2%. Bildar snabbt ett gelé som ej blir helt klart/genomskinligt.

Citronella
Kraftig citrusdoft. Passar fet hud. Kan vara hudirriterande. Kan användas i insektsavvisande produkter.

Paraben - konserveringsmedel
Olika parabener med stark effekt på mikroorganismer. Tåls av de flesta. E 216/E 218, flytande. Dosera 0,5%, ca 10 droppar.

Vitlök
Används med försiktighet, sätt dig in i oljans verkningar. Kan användas i livsmedel. Mycket kraftig, riktigt stinkande vitlöksdoft med svavelnot. Stark verkan. Undvik att öppna flaskan inomhus. Bra mot rådjur som invaderar tomten.

Citronella kan vara irriterande och framkalla allergier - det är dock också ingrediensen som har den stora insektsavvisande effekten. Enklast är att vara försiktig vid appliceringen och observant de första gångerna.

Jag har beställt allt från www.crearome.se

Förtydligande: Citronella är konstaterat irriterande på vissa människor. Så det bör man hantera försiktigt och i rimlig mängd.

Nu har jag inte provat - men många av häxdekokterna som omnämns i den här tråden ställer jag mig extremt tveksam till i insektsrepellerande förmåga. Men vad vet man - några av dem kanske ändå har stöd i gammal kunskap?

Att använda olja som bas ser jag som direkt olämpligt, eftersom det kan ge stora brännskador just på sommaren.

jag trodde att citronella var förbjudet men så är det tydligen inte?

Det är förbjudet att inkludera som ingrediens i flugmedel som säljs. Det är inte förbjudet att sälja som råvara.

Läs gärna denna artikel:
http://www.horsemagazine.co.uk/news/EU_bans_citronella_in_fly_sprays_article_82881.html

Det är lite motsägelsefullt - risken är förmodligen mycket större för allergiska problem om var och en blandar sina egna än om företag industriellt producerar medel med hög kvalitet.

Det gäller helt enkelt att vara försiktig med mängden.

Än så länge säljs Renons....

Ja, det verkar så. Läste produktbladet och visst innehöll det citronella.

Frågan är om man har lyckats bevisa att citronella inte är så farligt som det påståtts (det har ju heller aldrig visats att citronella är farligt - utan det förbjöds under parollen "guilty until proven innocent")

Tack för artikeln. Jag förstår det som att det kommer att förbjudas from september. Lite konstigt att de lägger ner pengar på att ta fram ett alternativ i stället för att försöka få produkten godkänd med citronellan. Jag tycker att alla insektsmedel borde testas lika mkt men de kommer kanske att använda ngt som redan är godkänt.

Renons är ett medel som i alla fall fungerar lite grand. Min häst är superkänslig mot alla insekter. Hon blir fullständigt galen. Jag har aldrig haft ngn som reagerat som hon. Nu får hon in några i nosen också. Det är inte bara fördelar med sommar.

Jag håller med, men problemet är att för ett godkännande krävs £89.000 vilket är mer än en miljon. De flesta tillverkare av hästprodukter är ganska små och har inte samma resurser som de stora kemibolagen.

Jag har använt citronellabaserade medel länge - aldrig haft några problem.

Jag tror inte alternativen blir bättre testade - men det dröjer väl några år innan EU får för sig att förbjuda dem.

Detta är mitt recept. Det har fungerat superbra!

1 pkt Cocosfett
1 helt vitlökshuvud
ca 3 msk citron på flaska
ca 2 tsk djungel olja

Smält cocosfettet i en kastrull (ej för hög värme) Krossa vitlöken och låt den stå och dra en stund i det smälta cocosfettet. Låt sedan vitlöken dra under natten. Detta gör att cocosfettet stelnar igen. Värm således upp blandningen nästa dag och sila bort vitlöks resterna.
Blanda sedan i övriga ingredienser, man kan ta mer djungelolja om det är jävligt mycket ohyra. Låt sedan blandningen stelna i exempelvis en glassbytta i kylskåpet. Innan den stelnat helt så skär upp cocosfettet "myggmedlet" i lagom stora bitar, mina är typ 3x3cm. Sedan är det bara att ta en sådan bit i handen och dra över hästen så smälter cocosfettet av värmen från hästen och handen och på så vis blir det inget spill. Eftersom man då även måste dra med handen över hela hästen så blir den ju samtidigt väl visiterad :)

Ibland har jag även haft andra saker i så som odon, timjan, rosmarin, lite vinäger osv osv. Men vissa saker som tex citon och vinäger kan göra att cococfettet ej stelnar så bra igen.
Ibland ids jag ej sila blandningen, men det gör egentligen ingenting för alla bitar faller ju av hästen när väl fettet smälter, det som kan vara bra med att spara bitarna i är att man får ett något mer illa luktande medel.

Jag har aldrig haft problem med brännskador eller allergier då jag gjort detta, då har jag ändå haft en hudhäst tidigare. Men inga reaktioner.

Tips kan dock vara att ha kirurkhandskar eller gummihandskar när man applicerar på det för dofterna SÄTTER sig verkligen i händerna.

Blanda vatten och äppelcidervinäger, halva av varje :) funkar perfekt och sitter i länge :D

Jag brukade blanda vitlök och äppelcidervinäger,
funkade faktiskt halvbra och var billigt!

Prova det undre receptet. Det verkar i alla fall fungera på mina hästar som verkligen suuuuuger åt sig insekter. Det första har jag inte hunnit prova än.

Det har jag redan provat:p men eftersom det är olja i det vågar jag inte använda det under sommaren. Oljan kan göra att huden börjar "koka" när det blir för varmt.

Det var konstigt för de läskiga djuren försvann.

Beror det inte lite på årstiden om det är mycket älgflugor eller ej? Jag märker aldrig av älgflugor på sommaren, men mer på vintern/hösten.

Alla älgflugor bits inte, av alla äckliga älgflugor jag själv fått i håret har jag bara blivit biten av en enda. Men kan ju ioförsig tänka mig lite att de kanske inte gillade lukten av flugmedlet ;)

Finns det inget annat man kan använda istället för djungelolja? Hade tänkt att mixa ihop något ikväll och djungelolja har vi inte hemma.. om ' Eller det kanske är dte viktigaste i receptet ;)
/U

Jag har för mig att djungeloljan är förbjuden den också och att den inte får användas på djur :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 012
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 547
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka