Sv: Eget flugmedel
Detta är mitt recept. Det har fungerat superbra!
1 pkt Cocosfett
1 helt vitlökshuvud
ca 3 msk citron på flaska
ca 2 tsk djungel olja
Smält cocosfettet i en kastrull (ej för hög värme) Krossa vitlöken och låt den stå och dra en stund i det smälta cocosfettet. Låt sedan vitlöken dra under natten. Detta gör att cocosfettet stelnar igen. Värm således upp blandningen nästa dag och sila bort vitlöks resterna.
Blanda sedan i övriga ingredienser, man kan ta mer djungelolja om det är jävligt mycket ohyra. Låt sedan blandningen stelna i exempelvis en glassbytta i kylskåpet. Innan den stelnat helt så skär upp cocosfettet "myggmedlet" i lagom stora bitar, mina är typ 3x3cm. Sedan är det bara att ta en sådan bit i handen och dra över hästen så smälter cocosfettet av värmen från hästen och handen och på så vis blir det inget spill. Eftersom man då även måste dra med handen över hela hästen så blir den ju samtidigt väl visiterad
Ibland har jag även haft andra saker i så som odon, timjan, rosmarin, lite vinäger osv osv. Men vissa saker som tex citon och vinäger kan göra att cococfettet ej stelnar så bra igen.
Ibland ids jag ej sila blandningen, men det gör egentligen ingenting för alla bitar faller ju av hästen när väl fettet smälter, det som kan vara bra med att spara bitarna i är att man får ett något mer illa luktande medel.
Jag har aldrig haft problem med brännskador eller allergier då jag gjort detta, då har jag ändå haft en hudhäst tidigare. Men inga reaktioner.
Tips kan dock vara att ha kirurkhandskar eller gummihandskar när man applicerar på det för dofterna SÄTTER sig verkligen i händerna.