Eget eller inackorderad?

Sv: Eget eller inackorderad?

Jag föredrar iaf just nu att stå inackorderad.

Har hittat ett underbart stall med go stämmning och trevliga människor, dom bangar aldrig för att hänga med ut och rida.

Enda jag skulle önska är att det fanns någon som är lite mer "tränings" inriktad på dressyr...Alltid kul att ha någon att träna med.

Dock har jag inte långt till ridhus och en jättefin utebana där det finns fler träningsgalningar precis som jag....;)

Jag har helservice på mina hästar och för mej med lite halvkrackelerad kropp är det perfekt, jag kan inrikta mej på ridningen och att orka med det istället för att oroa mej för om jag kommer att komma upp i sadeln efter att ha mockat 2 boxar....

Sen har jag turen att inte betala hutlöst för 2 hästar helinackordering....:D

//Domino_s

jo det är sant, kan nog bli lite ensamt om man inte hittar ngn i närheten som man kan rida ut ihop med och planera roliga kurser ihop med etc - kanske får fundera på inackordering ändå... och alltid hålla på och åka iväg för att kunna rida ihop med folk blir nog rätt jobbigt i längden.

Saken är den att jag vet inte vad kontraktet säger och ber jag dom om hjälp om ngt så vill dom inte. Sen är det så att alla hästar går i samma hage så om jag vill att min häst ska ha vatten , mat och rent hos sig så måste jag ju göra det :crazy: Vet inte vad kontraktet säger men dom betalar bara ca 2000kr för 2 hästar :O Får ofta höra att det är ju bara sååååå dyrt :crazy: Sen har man en pappa som är en riktig besserwisser (stavning?) så säger jag att jag inte orkar med så säger han bara att det är för att jag är för lat eller lliknande :crazy:

Jag har hästen inackorderad med fullservice(ut-insläpp, mockning, hö, täckesservice ingår). Det är väldigt bekvämt!
Stallet har ca 14 hästar inackorderade totalt. Det är tyvärr inte så ofta vi hästägare träffas ändå. När vi är i stallet samtidigt, har de flesta ändå lagt upp sin egen träning och fullföljer den, snarare än att ta en gemensam spontansväng i skogen. Sammanhållningen är ganska "luddig i kanten".
Likaväl som det för vissa kan kännas som en dröm att ha eget stall hemma på gården, kan det för andra kännas som en dröm att stå inackorderad och ha ett gäng trevliga kompisar man får umgås med. Inget av det är nog helt sant...
Undrar lite om det ekonomiska i att ha eget stall kontra stå inackorderad (bortsett arbetet)?

Jag är inackorderad men skulle utan att tveka välja att ha ett eget stall om jag fick möjlighet. Inte för att det är mycket tjaffs här direkt, men det är ju hela tiden många olika viljor att ta hänsyn till och förvisso har vi rätt så bra rutiner kring utfodring osv.

Men gud så skönt att kunna bestämma själv precis hur man ska ha det, både med rutinerna i stallet, kring utfodring, med vilka hagar man vill ha sin häst i osv.

Visst kanske det skulle kunna bli lite ensamt men då skulle jag hellre hyra in någon själv, eget stall vore toppen.

Har hästen vid ett privatstall ca 200 m härifrån så det är ju nästan som att ha stall hemma :love:

Ha hästen vid privatstallet
+ Världens bästa stallägare
+ Stallägaren sköter in/ut släpp, all fodring
+ Billigt då jag hjälper till väldigt mycket där
+ Ridplan
+ Stallägaren tar hand om hästen om jag reser bort/ blir jätte sjuk

- Inget ridhus

Tycker det är bra om man får ha ett privatstall nära, mycket enklare än att börja måsta ta hem egen torv, hö, bygga stall, slääa ut tidigt, ta in hästarna. Så är glad som jag har det :)

Man har inte alltid sällskap när man är inackorderad kan jag lova. Jag tycker att alla hästägare verkar rida dagtid medan jag själv har ett normalt 8-till-17-jobb och måste rida på kvällen. Vad folk jobbar med vet jag ej, eller om dom jobbar övht.

Jag har hållt i driften av en lösdrift som jag hade kollektiv. Det var väldigt mycket jobb faktiskt. Det skulle planeras, alla problem skulle lösas, folks önskemål skulle uppfyllas och staket skulle gås igenom och lagas hela tiden. Allt har sina för och nackdelar. Jag ägde dock inte denna lösdrift så jag stod inte för alla kostnader och så och hade ju inte heller då arbetet med att vara på plats när de kom med grovfoder och liknande.

Men mitt val hade nog ändå blivit eget stall. 4-5 boxar, 20-30 hektar står hage och där skulle jag ha två egna och sen hyra ut 3 platser. Det hade varit aldeles lagom mycket jobb, jag kan välja mina inackorderingar med omsorg, jag hade haft lite sällskap att rida med och jag skulle slippa vara beroende av snäla stallägare som inte har samma syn på djurhållning som en själv.

Så eget stall är mitt val. Sålänge det går runt ekonomiskt.

Precis så skulle jag vilja ha det! Min absoluta dröm. Kan inte du flytta långt norrut och öppna ett sådant ställe?;)

Eget tycker jag är helt klart bäst! Fast då får man vara beredd på att kanske jobba lite mer än vad man måste som inackorderad.

Med eget stall kan man välja helt hur man vill ha det, och tycker man att det blir ensamt så är det bara att fixa inhyrda - 2 in 1 alltså;)

Efter att ha hästar inackorderad på ett antal ställen under åren (och dessutom ridit andras inackorderad hästar) så är jag numera lycklig med eget stall.
Numera är det jag som bestämmer när mina hästar ska gå ut och när de ska tas in. Jag bestämmer vad de ska äta, och när de ska äta. Jag bestämmer vilka täcken de eventuellt ska ha ute, och ser till att täckena kommer av när de tas in.
Och det är lugnt i mitt stall.

Immer

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 042
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar