Eget eller inackorderad?

Sv: Eget eller inackorderad?

Har haft på inacordering och eget.. Och föredrar eget.. Hyr gärna ut.. '

Eget så får man sätta upp de regler som passar en själv. Man kan köra på sitt race. O veta att det är ok. Nu har inte jag mitt egna stall hemma.. Men ännu en fördel är ju oftast att man har sin häst nära.

Inacordering kan vara bra om mycket ingår. Så som in/ut släpp. Foder o strö osv. Men vill gärna sköta den biten då det den pyssliga o mycisga biten i stallet.

Har man hästen hemma kan man rida då man får tid över.. Har man hästen borta så måste man planera då man kan rida.

Lite spontana tankar som dök upp.

Slutsats... Eget!.

Jag har lång erfarnhet att vara inackorderad men sista 2 åren har jag haft eget stall/lösdrift.

Den absoluta fördelen med att vara inackorderad är att man har fler att rådfråga när man är osäker på något och att man givetvis har sällskap. Det som är jobbigt med att vara inack är att man egentligen inte har så mycket att säga till om. Sen så är det helt klart mycket lättare arbetsmässigt.

Nu när jag är helt själv så saknar jag att ha någon att prata/rida med samt att ha någon att diskutera eventuella frågor med. Däremot njuter jag av att själv få bestämma hur jag tycker är bäst. Det är ganska jobbigt att sköta två hästar helt själv och ibland ifrågasätter jag varför jag håller på. nu rider jag inte (pluggar heltid, lååång resväg till skolan och har 2 småbarn) men bara runt-omkring-sysslorna tar en väldig tid och är rätt så påfrestande.

Men till syvende och sist föredrar jag att ha pållarna hemma, det ska dock bli skönt när stallet är byggt till hösten så man har lite bekvämt när man pysslar med dem.

Jag skulle vilja ha ett par inack. som jag trivs med, då hade jag varit helt nöjd.

Man har inte alltid sällskap när man är inackorderad kan jag lova. Jag tycker att alla hästägare verkar rida dagtid medan jag själv har ett normalt 8-till-17-jobb och måste rida på kvällen. Vad folk jobbar med vet jag ej, eller om dom jobbar övht.

Jag har hållt i driften av en lösdrift som jag hade kollektiv. Det var väldigt mycket jobb faktiskt. Det skulle planeras, alla problem skulle lösas, folks önskemål skulle uppfyllas och staket skulle gås igenom och lagas hela tiden. Allt har sina för och nackdelar. Jag ägde dock inte denna lösdrift så jag stod inte för alla kostnader och så och hade ju inte heller då arbetet med att vara på plats när de kom med grovfoder och liknande.

Men mitt val hade nog ändå blivit eget stall. 4-5 boxar, 20-30 hektar står hage och där skulle jag ha två egna och sen hyra ut 3 platser. Det hade varit aldeles lagom mycket jobb, jag kan välja mina inackorderingar med omsorg, jag hade haft lite sällskap att rida med och jag skulle slippa vara beroende av snäla stallägare som inte har samma syn på djurhållning som en själv.

Så eget stall är mitt val. Sålänge det går runt ekonomiskt.

Jag är för tillfället inackorderad i ett stall med 20 hästar, ridbana och litet ridhus. Att ha stall hemma har alltid varit ngt av en dröm och nu har vi faktiskt skaffat en liten gård där man kan bygga ett litet lösdriftsstall. Förutom att jag kommer att sakna ridbanan/ridhuset lite grand så känns det nu jätteledsamt att flytta ifrån ridkompisarna :cry: Jag håller med tintilar om att även om det är många hästar i stallet (15 olika ägare), träffar man inte så många under veckan, men det är en tjej som jag nästan alltid rider ihop med och det kommer jag definitivt att sakna med eget stall!!! Man inspirerar varandra och kan diskutera och fråga ng om råd som ser hästen varje dag och känner den väl (svårt per telefon...).

Tror att jag kommer att åka till inackorderingsstallet och rida ut med dem på helgerna ibland, men det är inte samma sak - det är ofta mörka vinterkvällar som jag saknar sällskap som mest...

Suck, i min fantasi hade jag tänkt mig att ha det så som du beskriver; ett par inackorderingar för trevligt sällskap. Jag har haft några stycken inhyrda under ca 2 år nu och det är inte lätt att hitta ngn som "passar" en:( ALLA är trevliga i början, skriver under kontrakt, håller med om att rutinerna är bra och genomtänkta etc etc MEN efter ngt halvår brukar det falna för då kommer alla små ändringar man önskar göra...när man då påminner om kontrakt och regler så suras det.

Alla mina inackorderingar har dessutom antingen ridit på udda tider eller så rider de inte alls, av olika anledningar. Det är helt enkelt skittråkigt. Folk slarvar med grejer som de inte äger själva, ingen tycker det är kul med städdagar ( jag hade i min enfald tänkt att det kunde kombineras med trevlig fika efteråt ) sak samma med julpyntande ( är det jag som är barnslig tro? ), folk är bekväma, en del tycker ena dagen att hästen kan stå inne till tolv på dagen för att de ska slippa hämta hästen i hagen ( ofta inträder detta på helger när det ska nyktras till innan man kan köra till stallet ), nästa dag suras det för att hästen inte får gå ute länge nog på kvällen, ingen förstår min tanke om att hästar är flockdjur och bör äta på samma tider och komma in på samma tider såvida det inte är ngt alldeles särskilt på gång, som tävlingar eller träning m m.

Jag är LESS! Antagligen ursvår att ha med att göra:( Jag har säkert inte rätt i allt men väljer hellre bort sk ridkompisar ( som ändå inte rider ) för att få bestämma själv vad som ska gälla i mitt eget stall. En önsketanke är ju att man helt plötsligt ska få en förfrågan om boxplats av en; vuxen, trevlig, mogen, hästkunnig, inte lat, sällskapssjuk hästägare...

Jag har mycket hellre hästen i eget stall än inackorderad. Då slipper paranoida jag bekymra mig om hästen får sitt foder som den ska, om rätt täcke är på, om de verkligen fick komma ut idag.
Och så slipper man ev. tjafs och allmänt skitsnack.

Nu säger jag inte att alla stall med inackorderingar har det så här,men det är så jag upplevt det och nu har jag möjligheten igen att stå i eget och det har aldrig varit så skönt att bara vara jag och hästarna som nu.

Däremot brukar det komma en del hästar på sommarbete och det är jättemysigt och rätt trevligt med kompisar och nya hästar den tiden på året. :)

precis, av den anledningen vill jag inte ha några inackorderade i mitt (blivande) stall. om jag ska ha ngn vore det en kompis som jag redan känner sen länge och som jag kan lita på. men såna personer känner jag typ 2 st (hmm, antar att jag är jättekräsen och jobbig...) och den ena och de bor för långt bort. så då är jag hellre ensam i stallet och få ha det som jag vill och åker och tränar på ngn klubb och träffar människor där istället för i stallet...

Vi har eget stall, 2 egna hästar och 4 inackorderade.
Kan säga att det är väldigt skönt att ha hästarna utanför dörren, man får själv bestämma regler m.m.

MEN jag är så trött på allt arbete jag får göra ensam, ägarna till dom andra hästarna kommer inprincip bara och rider och sedan åker dom hem och dom kommer bara ca 3ggr/veckan. Så allt som inte dom gör, gör jag :( Alltså jag sköter själv hand om 6st hästar + att min pappa ändå gnäller på mig att jag inte hjälper till i skogen där han tar ner träd. Jag tkr att det är för mkt att göra för en 16åring!
Jag orkar snart inte mer med detta och då är enda utvägen att sälja min älskade häst :cry:

Vet att detta kanske inte har med tråden att göra men jag var bara tvungen att beklaga mig lite.. Någon som har ett bättre tips om vad jag kan göra förutom att sälja min älskling?

Ser till att era inackorderade går över till enbart kallhyra så att du slipper allt detta arbete! Jag höll själv på att slita ut mig på att ha fullservice förut. Fullservice verkar inbjuda till att man förutsätter att ingen behöver göra någonting ö h t, inte ens plocka upp efter sig + då att man kan ju skita i att åka till sin häst flera dagar i sträck.

Jag hade sagt till lilla pappa att; nu orkar jag inte mer! Vill ha tid till min egen häst!

Hmm, jag börjar också tänka i de banorna men saknar SÅ någon att rida ut på långturer med, någon som tycker det är kul att åka med på allehanda hästkurser och tävlingar, någon som är lika löjligt hästintresserad som jag:D Hästarna ( och familjen förstås ) är mitt liv!

Turligt nog bor man på en liten ort med en massa känningar. Jag ansvarade för att ta in inakorderingar till lösdriften och jag upplevde inte alls att det var några problem att få in några st som red och var bra att ha att göra med. Däremot när man ska ha ett större antal hästar så blev det svårare att få tag på ridande hästägare. Det fick vi erfara också.

Jag har dock häst med min äldre syster så om jag skaffar gård köper hon en egen så att vi är minst 2. Sen har jag ett par mkt nära vänner och lite andra kontakter. Jag tror nog att det skulle fungera, och annars skulle jag kunna nöja mig med systern. Bor i en liten hästtätkommun så här finns många gamla kompisar, kontakter och folk som önskar lösdriftsplats. :bow: Men jag kan förstå att det inte alltid är så lätt att hitta rätt folk. Absolut. Det är sånt man får ta i beräkningarna.

"vuxen, trevlig, mogen, hästkunnig, inte lat, sällskapssjuk hästägare..."
Jag är iaf vuxen, sällskapssjuk och lite lat. De övriga är ju relativt. Synd att du bor i skåne. :D

Senast ändrad:

Nå'ra mil hit eller dit:angel:

Annars återstår bara att invänta att min dotter, 4 år, bli gammal nog att haka på gamla morsan på ridturerna. Jag gör mitt bästa för att få henne "hooked" på hästar o ridning.

Helt OT så införskaffades en sjukt tjusig säkerhetsväst i rosa/cerise till dottern, går helt i ton med den cerise fälttävlanshjälmen hon redan har:D Hennes ponny är hela 89 cm hög så det är högt att falla:eek:

Ibland undrar jag vad man eg sysslar med - själv skumpade jag omkring i skogarna, barbacka med ( i bästa fall ) en stenhård kask och i 100 knutar:banana: Säkerhet hade vi inte hört så mycket om...

Slut på OT!

Haha.. helskönt! :D Jag fick minsann ingen rosa väst när jag var fyra!
Här är det varken sadel eller träns i regel nuförtiden. :angel:

Har hon egen häst o allt? Ja men då är hon väl fit for fight, eller hur? :D Bara att kasta sig ut i skogarna.

helt klart inackorderad. Att slippa g upp tidigt, kunna åka bort när man vill. Slippa en massa ansvar, har ridhus o ridbana utan att bli ruinerad.

Hej! Undrar bara vad ni tycker är bäst? Eget stall hemma eller vara inackorderad i ett stall? Vad är det som är bra och dåligt med dom?:)

Jag har stall hemma och just nu tycker jag det är ganksa tråkigt att alltid vara ensam..nån som känner igen sig?

Måste bara säga att det verkar så mysigt å vara inackorderad;Phaha
Alltid ha sällskap m.m.

Meya

Jovisst kan det vara kul att ha lite sällskap. :)

Men det är tyvärr inte alltid det fungerar att samsas och då är det inte så kul.

Vi har erfarenhet av hemska stall där det rådde totalt kaos - ingen tog ansvar och man kunde inte lita på att hästarna fått mat eller kommit ut. :(

Nu står vi i ett litet stall där var och en sköter sitt eget - mat och sånt och allt fungerar kanonfint. :bump:

Men jag skulle ändå hemskt gärna vilja ha eget stall.

Jag vill sitta och titta ut över hagar på pållen som går där och betar, jag vill kunna "fixa stallet" när som helst som andan faller på utan att behöva köra iväg. Jag vill kunna gå ut sent på kvällen och säga godnatt och få höra hans morgon-gnägg när man kommer och fodrar på morgonen.

På nåt sätt känns det inte riktigt till 100 % att han tillhör familjen när han bor någon annan stans.

Någon nämnde att man får hjälp med in och utsläpp - ja i och för sig. Men jag skulle i så fall ordna så pålle kunde gå ut och in i stallet som han ville så hade man inte varit så "låst" av det. Typ lösdrift fast i stallet. :)

Jag tror faktiskt att de allra flesta hästmänniskor när drömmen om att ha något eget. Jag hade eget stall när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Numera är jag dock en glad inackorderad som tycker det är trevligt med sällskap. Jag tycker att det är underbart att hösilaget, spånet och halmen dyker upp som genom ett trolleri:bump::rofl:
Hamnar man i ett bra kollektivstall där stallägaren inte är en petimeter med tusen regler utan att man tillsammans kan forma ett fungerande regelsystem så har man fått det väldigt bra.
Jag kräver dock en hög säkerhetsnivå och det enda jag egentligen kan klaga över är att kunaksapsnivån och nivån på hästskötsel är väldigt blandad vilket gör det till ett helt företag att få igenom vettiga avmaskningsrutiner etc. P.g.a. detta tycker jag att det är skönt med designerade hagar och beten, är man själv noga med standarden så vet man att hästen får det bra. Det är däremot inget roligt att få sitt bete nedsmittat av andras parasitet.

Fast det där är ju inte alltid sant. Jag håller med om att det oftast är billigare att ha 1-2 hästar uppstallad än att ha dem hemma men när man börjar ha en 4-5 stycken eller fler blir det inte billigare,jag som har 4 stycken och skulle stalla upp dem a´2000kr(genomsnittet för stallplats i närehten av mig)det blir ju 8000kr/månad och så mycket kostar de inte i foder och strö hemma:crazy:

jag har ockås eget stall på gården, men avundas alla inackoderade för att de alltid har sällskap. det jag inte avundas är de hutlösa priserna!!

Jag har min ponny inackorderad i ett stall med 11 hästar uppdelat på 7 hästägare. En av dessa hyr stallet och sköter allt som har med beställning av underlag/grov- och kraftfoder att göra och har även hand om in/utsläpp samt alla fodringar på vardagarna. På helgerna hjälps vi andra åt och detta fungerar jättebra. Avmaskningsmedel köps in gemensamt så där är det aldrig några problem.

För mig som har mycket i skolan och bor i stan är detta den optimala lösningen. Dock är jag väldigt tacksam för att jag haft tur och hamnat i ett kanonstall med trevliga hästägare som inte pratar bakom ryggen på varandra.
Visst hade det varit skönt att slippa en hyra på 2000kr+ i månaden och drömmen om att ha stallet precis utanför dörren kanske slår in en dag men i dagsläget är jag mer än nöjd med att vara inackorderad!:)

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 042
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar