Egenskaper ni tittar efter?

M

mizz_perfect

Säg att ni letar efter en åring, framtida tävlingsämne eller bara familjehäst.

Vilka egenskaper och karaktärer önskar ni? eller helt enkelt vad letar ni efter om ni ska köpa en åring.
och vad skulle ni kunna tänka er att betala för en åring med skaplig stam?

ni med åringar, har den det ni söker efter? oavsett om ni köpt eller fött upp själva?

Sv: Egenskaper ni tittar efter?

Om jag skulle leta efter en söker jag en åring med bra stam och efter en bedömd mamma , med bra resultat på gångarterna och extriör och en total över 8,00. Då jag vill ha en tävlingshäst och ett bra avelssto.

Den ska ha stora rörelser , en extriör över medel och bra grundgångarter men lätt för de laterala rörelserna. 4 eller 5-gångare spelar ingen roll.

Jag , skulle nog ge max 60.000 kr

Senast ändrad:

Jag skulle kika på syskon, morfar, far, mor osv.
Jag skulle titta på röreler såklart, men är man osäker, satsa på en fölmönstrad/unghästmönstrad!

Om jag skulle leta efter en framtida tävlingshäst skulle jag titta på:
*Gångarterna
*Stammen
*Lynnet
*Kanske också om den har några meriter bakom sig

När jag köpte min åring så tittade jag först på hans utstrålning. När jag tog reda på stammen och såg att han hade samma blodslinjer som min Freyja, var jag övertygad! Jag tittade på hur han rörde sig i hagen, hur han betedde sig i flocken, hur hans temperament/lynne var, samt exteriör. Eftersom jag kände till stammen på båda sidor så visste jag hur de hästarna var redan innan, men annars hade jag tittat mer på dem också. Med Thytur fastnade jag mest för hans vackra ögon, resning och utstrålning.

Thytur är meningen att bli min framtida ridhäst som jag förhoppningsvis ska kunna tävla på. Jag håller tummarna för att han utvecklar en kanon pass.

//Julia

Svårare med just åringar, på dessa ser man ju inte så mkt än, men jag skulle i såna fall gå på stam & färg(ja jag vill ha en skäck eller silversvart/brun).
Vid 2 år kollar jag på rörelserna, har just fått hem ett fint skäcksto som har kanonlyft i hagen:bump:
På äldre hästar kollar jag mkt på rörelserna i fritt tillstånd, vill inte behöva använda boots som många gör, tycker hästarna ska gå naturligt & ska man ha en tävlingshäst kommer man ingenstans utan bra frambensaktion, riktig superaktion går inte att träna fram man måste kolla till hästens förutsättningar.

Glömde:jag är inte så hästgalen så jag skulle betala mer än 30 för en åring:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
958
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 773
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 692
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka