Sv: Egenmäktigt förfarande ...
TS skriver själv att hon tror katten tillhör någon av gårdarna på andra sidan vägen. Om hon trodde katten var en hemlös katt kunde hon fånga in den och lämna den till närmaste katthem, de skulle då följa sina rutiner för att försöka leta upp en eventuell ägare (jag tror det är så att de håller dem ca 3 månader och under tiden annonserar och sätter upp lappar i området, åtminstone är det så det fungerar här där jag bor). Om de inte finner en ägare kommer katten att vaccineras, kastreras och lämnas till en ny ägare.
Men så är inte fallet här TS verkar inte tro katten är hemlös i så fall skulle titeln på tråden vara en annan.
Sen förstår jag inte hur det kan vara "att höjja kattens status" genom att det står varje person fritt att gå till handgripligheter mot närmaste katt (göra medecinska ingrepp här, skjuta dem som det står i andra trådar). Tvärtom det är väll sådana saker som fortsätter att tala om att katten inte har ett eget värde, den är så lite värd att man inte ens behöver kontakta ägaren när man vill göra ett ingrepp.
Man kan tycka att kastrering är ett rutinmässigt ingrepp men alla ingrepp som innebär sövning är en risk, speciellt om man inte haft katten under bevakning innan, vad gör TS om katten inte vaknar upp från sövningen?
Jag tycker diskussionen är absurd, man gör inte ingrepp på andras djur, tror man att katten är hemlös tar man kontakt med närmaste katthem.