Sv: Egenmäktigt förfarande ...
Tack för den du
Jag som lade ned runt 11000 kr bara de första åren vi bodde här på att kastrera och få bukt med diverse åkommor hos veterinären som katter har kommit hit med. Jag slutade räkna sedan för jag ville helt enkelt inte veta. Att jag sedan väljer att låta dem leva fritt med fri tillgång på mat, vatten och ett varmt mysigt ställe att sova på gör jag väl av ren elakhet. Alla som har stallkatter struntar inte i att kastrera eller att ta katten till veterinären när de är sjuka. Bara för att man låter dem leva fritt innebär det inte att man inte bryr sig om dem utan jag låter dem leva fritt för att det är de liv de vet om och mår väl av. Jag gråter när jag måste ta bort en stallkatt hos veterinären när det inte går att rädda katten precis som jag gråter när ett annat av mina djur inte går att rädda.
De kattungar som har fötts här har jag skaffat bra hem till och jag har förklarat för de nya ägarna vikten av att kastrera så snart det går för att inte få ovälkomna kattungar. Jag hade inte kunnat ta hand om så många katter om jag skulle tagit in dem i huset och jag tror inte att de hade mått så bra heller utan blivit stressade och farit illa av de bråk som hade uppstått mellan de katter jag har valt att skaffa och de jag har tagit hand om efter att de bevisligen har flyttat in i mitt stall.
Visst finns det väldigt många rötägg som inte ska ha djur men att det skulle gälla alla som har stallkatter är verkligen inte sant.
Det enda jag tror du har rätt i är att katten som Ts funderar på att kastrera, dennes ägare bryr sig nog inte alls om ifall hon kastrerar den. Det har iallafall inte de ägare gjort vars katter jag har kastrerat och mycket senare fått veta vems de är. De har inte ens velat ta hand om sina katter utan tyckt att det var ju bra att någon tog hand om deras "problem".
Stall- och ladugårdskatter får leva sitt fria liv för att ägarna inte bryr sig. Katterna håller undan mössen, de får lite mat och sköter sig själva. Kattungar är ju söta och roliga, när man får för många katter på gården skjuter man av dem. Hankatterna försvinner efter hand, så dem behöver man inte bry sig om. Det gör däremot jägarna, som kör med skjut-gräv-tig, fast de gräver väl knappast ner en katt - den blir mat åt räv eller vildsvin.
Om en av katterna kommer hem skadad är det heller ingen som bryr sig -läker den är det bra, annars så finns det så många katter.
Jag undrar om kattens ägare inte bara ryckt på axlarna och tyckt TS var enidiot som lägger pengar på en katt...
Tack för den du
De kattungar som har fötts här har jag skaffat bra hem till och jag har förklarat för de nya ägarna vikten av att kastrera så snart det går för att inte få ovälkomna kattungar. Jag hade inte kunnat ta hand om så många katter om jag skulle tagit in dem i huset och jag tror inte att de hade mått så bra heller utan blivit stressade och farit illa av de bråk som hade uppstått mellan de katter jag har valt att skaffa och de jag har tagit hand om efter att de bevisligen har flyttat in i mitt stall.
Visst finns det väldigt många rötägg som inte ska ha djur men att det skulle gälla alla som har stallkatter är verkligen inte sant.
Det enda jag tror du har rätt i är att katten som Ts funderar på att kastrera, dennes ägare bryr sig nog inte alls om ifall hon kastrerar den. Det har iallafall inte de ägare gjort vars katter jag har kastrerat och mycket senare fått veta vems de är. De har inte ens velat ta hand om sina katter utan tyckt att det var ju bra att någon tog hand om deras "problem".
Senast ändrad: