Sv: Egenmäktigt förfarande ...
Om personen i fråga vet att katten riskerar att avlivas av polisen så tycker jag att den personen är skyldig till kattens död ifall polisen väljer att avliva.
Eftersom utekatter har rätt att röra sig fritt finns det väl ingen vettig anledning att överlämna en katt till polisen. Det enda skäl jag kan se är ifall katten uppenbarligen far illa, men det verkar ju i alla fall inte vara fallet när det gäller TS.
Nej, du kan läsa mitt inlägg igen och se att det inte stod så någonstans. Däremot är det ett scenario som kan hända om en katt blir omhändertagen av svenska myndigheter tex. polisen. Det är bättre om myndigheter samarbetar med katthem och kan lösa det via katthem istället, men det händer att omhändertagna katter avlivas.
Om du blir förbannad på personen som lämnar in katten till polisen och polisen väljer att avliva katten menar jag att du rikar ilskan åt fel håll. Då är det polisen du ska kritisera. Inte personen som plockade in din katt. Den som tar beslutet för avlivning och den som avlvar är de som är ansvariga. Inga andra.
Om personen i fråga vet att katten riskerar att avlivas av polisen så tycker jag att den personen är skyldig till kattens död ifall polisen väljer att avliva.
Eftersom utekatter har rätt att röra sig fritt finns det väl ingen vettig anledning att överlämna en katt till polisen. Det enda skäl jag kan se är ifall katten uppenbarligen far illa, men det verkar ju i alla fall inte vara fallet när det gäller TS.