Egen musik

Anna-panna

Trådstartare
Hej, jag har lite frågor om att ha med sig egen musik till dressyrtävlingar, skulle vara kul om ni som anordnar tävlingar kan skriva vad ni tycker om att vissa har med sig egen musik.
1.När ni har med egen musik, lämnar ni skivan i sekretariatet, eller i "speakerbåset"?
2.Hur noga märker ni skivan, räcker det med ryttarens namn och hästens namn, eller också klass och startnr.
/anna

Sv: Egen musik

De som kommer med egen musik (då ska alla i klassen ha möjlighet med samma hjälpmedel dvs musikval)

Märk väl med klass, hästens namn, ryttarens namn och vilken låt på skivan.

Startnummer är mindre viktigt pga strykningar och efteranmälningar.

Kom i håg att låten bör vara lika lång som programmet, många missar det! är programmet 4 1/2 min lång gör musiken minst 5 1/2min lång beroende på hur arr gör vid musiken, sätter de på vid startsignal eller vid halten? etc

Lycka till!

Okej!:bow:
Tror dom flesta sätter på musiken vid halten, iaf där jag har varit. Men låten måste väl inte vara längre än programmet, det är väl bara att låta nästa låt fortsätta, el bränna 2 st efter varann(bränna? jag?:angel: :angel: )
/anna

Jag tycker man alltid ska leva med goda marginaler, man jobbar med djur.. Det kan hända att ni rider fel, hästen står och vägrar etc då ska ni inte störas över massa knaster i högtalarna för det är ny musik på g.

Jag har varit med om musik som går hela tiden, vid startsignal och vid halt- hälsning. Kan kolla mitt TR imorgon och se vad det står men på senaste tävlingen jag red Lokal på hippologum (Umeå) var musiken på hela tiden.

Lycka till!
Elin Å

Måste säga att jag aldrig hört talas om att man har egen musik med sig till sitt program på en dressyrtävling (om det inte är kür det rör sig om naturligtvis). Har ändå tävlat regelbundet de senaste 15 åren på allt från lokala till nationella tävlingar och dessutom varit med och arrangerat ett antal regionala och nationella dressyrtävlingar. Funderar på om detta kan vara något som förekommer mer uppåt landet eftersom jag själv hållit mig i den södra halvan...?

Antar också att det i så fall rör sig om mindre tävlingar med ett mindre antal starter som bara går på en bana? Låter helt omöjligt att hantera annars... Är själv van vid att det spelas bakgrundsmusik som den arrangerande klubben står för (numera, tack och lov, av typen "radioskval", pop och ballader, och inte uteslutande panflöjt och instrumental ABBA som fortfarande kan ge mig allergiska utslag efter att ha varit utsatt för det i flera år!).

Kan också säga att om du hade kommit till mig med en önskan om att spela din cd under din ritt så hade jag sagt klart nej. Inte för att vara otrevlig utan för att det hade varit helt omöjligt att genomföra. Hos oss är det de som sitter i sekretariatet som har hand om musiken och det är ingen som hade haft tid och möjlighet att sitta och hålla koll på när det var din tur att starta (eftersom man också räknar protokoll, lägger in poäng i datasystemet, tar betalt, kollar licenser och vaccinationsintyg, har hand om strykningar, efteranmälningar, frågor, start- och resultatlistor, borttappade prylar, ev. klagomål, mm, mm...). Tror det är ytterst få klubbar som har en funktionär som endast har hand om musiken.

Sen är det möjligt att det bara är jag som inte hört talas om det här med att ha med sig egen musik, det låter jag vara osagt...

Vilken låt hade du tänkt rida till förresten? (nyfiken ;) )

Jag brukar ha med mig egen musik ibland, eftersom man kan känna sig "tryggare" mitt i tävlingsnerverna att rida till en låt man känner igen. Och sen så är det ju roligare att rida till en egen låt istället för Abba-låtar på panflöjt (som faktiskt förekommer här i norr också...);)

På vår klubb brukar det oftast inte vara något problem för de få som vill ha egen musik, då speakern sköter musiken.

Det beror nog på vilken som arr tävlingen, har varit på tävling i Halland när det var ngr som tog med sig egen musik...

Har heller inte varit med om egen musik men det e ju helt underbart! Jag gör ju inget annat än att lyssna på musik å visst skulle det bli mer effektfullt! Det tycker jag man ska slå ett slag för i hela hästsverige, varför sker det inte här?

nancy skrev:
Måste säga att jag aldrig hört talas om att man har egen musik med sig till sitt program på en dressyrtävling (om det inte är kür det rör sig om naturligtvis). Har ändå tävlat regelbundet de senaste 15 åren på allt från lokala till nationella tävlingar och dessutom varit med och arrangerat ett antal regionala och nationella dressyrtävlingar. Funderar på om detta kan vara något som förekommer mer uppåt landet eftersom jag själv hållit mig i den södra halvan...?

Antar också att det i så fall rör sig om mindre tävlingar med ett mindre antal starter som bara går på en bana? Låter helt omöjligt att hantera annars... Är själv van vid att det spelas bakgrundsmusik som den arrangerande klubben står för (numera, tack och lov, av typen "radioskval", pop och ballader, och inte uteslutande panflöjt och instrumental ABBA som fortfarande kan ge mig allergiska utslag efter att ha varit utsatt för det i flera år!).

Kan också säga att om du hade kommit till mig med en önskan om att spela din cd under din ritt så hade jag sagt klart nej. Inte för att vara otrevlig utan för att det hade varit helt omöjligt att genomföra. Hos oss är det de som sitter i sekretariatet som har hand om musiken och det är ingen som hade haft tid och möjlighet att sitta och hålla koll på när det var din tur att starta (eftersom man också räknar protokoll, lägger in poäng i datasystemet, tar betalt, kollar licenser och vaccinationsintyg, har hand om strykningar, efteranmälningar, frågor, start- och resultatlistor, borttappade prylar, ev. klagomål, mm, mm...). Tror det är ytterst få klubbar som har en funktionär som endast har hand om musiken.

Sen är det möjligt att det bara är jag som inte hört talas om det här med att ha med sig egen musik, det låter jag vara osagt...

Håller med. Hos oss är det speakern som sköter musiken och det skulle aldrig funka att vara ansvarig för att rätt ryttare får rätt musik samtidigt som man skall påannonsera ekipage på ett trevligt sätt. Jag skulle säja nej (jag är ofta speaker på våra tävlingar) pga att jag antagligen skulle virra bort mig totalt mellan påannonsering och cd hantering och skulle då göra klubben besviken genom mitt totalt imbecilla "och vi hälsar Carola och Främling in på banan!" samtidigt som jag stoppar in nationalsången i CD-spelaren och får en ryttare på banan som visar fingret när hon/han rider förbi. :(

Senast ändrad:

nancy skrev:

Jag vet inte riktigt, kanske James Blunt-So long,Jimmy, eller nån lite "roligare" typ Hellacopters eller nåt...

Svar till dom andra: Det händer ganska ofta att vissa har med sig egen musik på dressyrtävlingar här i norrland. På min ridskolas regionala dressyrtävlingar så var det typ 5-7st som hade egen musik(jag satt med min kompis i speakerbåset och skötte musiken...) och det var inget problem för oss att byta låtarna. Så jag fattar inte varför alla blev så negativa till att ha med sig egen musik:angel: .
Men det var kul med alla svar och synpunkter:bow: och hoppas att fler kommer svara!:banana:
/anna

nancy skrev:
Antar också att det i så fall rör sig om mindre tävlingar med ett mindre antal starter som bara går på en bana? Låter helt omöjligt att hantera annars...
Aa. Det skulle nog vara omöjligt, men jag är bara på lokala(några reg) tävlingar just nu, och på dom ä det typ aldrig dubbla banor:bump:
/anna

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka