Egen häst

M

Myszka

Nu är det så att jag ska få hem en häst om drygt en månad, jag ska hyra henne i några månader innan jag bestämmer mig för att köpa henne. Hon är ett 8 årigt Konik Polski/Halvblods sto, självgående utan att vara för ivrig och snäll ute i skogen. Det här bli då min första egna häst om vi köper henne. Vad ska jag tänka på? Hon är ganska het i hoppning och kan i princip hoppa hur högt som helst, det är bara att hon hoppar av lite för tidigt för det mesta och har lite svårt för att veta vilken skänkel som menar vad i galoppen, gäller mest högergalopp. Kul om någon kunde skriva lite om hur det var när du fick din första häst! :)

Sv: Egen häst

jag köpte min första häst den 23 februari iår, en varmblods vallack på 8 år , fyllde 9 den 31 mars :)
kommer ihåg att jag provred första gången på alla hjärtans dag, 14 februari och sedan en gång till på lördagen som kom då..
en gång i padock och en gång ut tsm med dåvarande ägaren.
Jag hade inte ridit varmblod så mkt , men jag kände att om jag tog hjälp av tränare så skulle det ändå funka, och trots allt skulle jag bara ha honom till skogsmulleridning, lite hoppning, samt dressyr, och som tur va fick jag tag i ett varmblod som var duktig :)
när vi hade hämtat Manne ställde vi in honom i boxen iaf, så han fick lite hö, sedan släppte vi ut honom i hagen tillsammans med de andra hästarna, det blev inte så mkt liv, bara lit spring :) men allt gick bra.
Sen har Manne & jag bara utvecklats tycker jag, speciellt jag.
Han har lärt mej mkt under dessa 5 månader :love:
Nu har vi bytt stall också, till ett som är jättenära mej, ca. 500m bara.
Vi red för tränare första gången för ca. 3 veckor sedan och senast i söndags och vi mår mkt beröm :)
Vi trivs tillsammans iaf å det är ju toppen!

21703103.jpg

21703233.jpg

22329705.jpg

Vad roligt! Han är otroligt fin! :) förstår inte hur endel kan säga att varmblod inte duger, dom är väl lika bra som vilken häst som helst kanske bara att man måste jobba mer med endel varmblod men det betyder ju inte att alla är dåliga? Jag hade ett varmblod på foder förut, men han kunde ingenting alls. Jag föll direkt för honom, helt underbar var han! Han var jätterädd för broar och paddockar, så det vart mest att vi red ut i skogen eller på vägen. Jag provred honom i en paddock och han var heltokig, har aldrig varit med om en häst som kunde slå bakut sådär. Mamma tyckte inte att vi skulle ta honom, men jag gav honom en chans till och red ut, jag vart helt chockad för han vart en helt annan häst! Det kom jättestora lastbilar som körde hur fort som helst och han lyfte inte ens huvudet. Jag hade honom nästan ett helt år, sen en dag när jag kom för att fodra var han borta. Ägaren hade sålt honom och köparna hade hämtat honom direkt. Utan att säga ett enda ord till mig och jag som var så fast vid honom liksom...

tack så mkt :)
men gud :mad: man blir ju förbannad när man läser sånt, fattade inte ägaren att du gillade/älskade hästen eller? :crazy:
Lycka till med nya hästen iaf!
Vad blir det för någon?

jag köpte min första häst i maj detta året :D
jag provred fem hästar innan jag bestämde mej för den jag ville provrida igen .
Sen va de jätte spännande när hon kom och självklart jätte kul :D
jag har mest ridit för skojs skull nu ibörjan så jag har lärt känna henne lite mer och i höst blir de tävlingar i hoppning:)
hoppas de går bra med din häst :D:D

Asså jag var helt tokig i hästen, jag älskade honom. Jag vart skit ledsen. Hon som hade honom sa så här när jag frågade vart han var : Jag sålde honom.
Sen gick hon in i sitt hus. Jag hade tagit hand om honom hela tiden, hon kom ut kanske två gånger och sa hej. När jag började med honom såg man revbenen, sen fick han mer hull. Jag fick honom att vänja sig vid broar och bara gå rakt över utan att bli tittig och springa iväg. Jag fick honom att galoppera lugnt utan att sparka bakut och skena iväg. Jag var ju så fäst vid honom, man kan väl bara inte göra så där?

Jag kan lägga in en bild på henne, men jag vet inte hur man gör xD hjälp?

köpte min häst i sep. kan säga att man tror ofta att man vet och kan mer än vad man gör... var iaf så i mitt fall. Men det mesta går ju att få hjälp med :) Står ju i ett stort prvatstall med människor att fråga om det skulle vara något, tror det är ävldigt bra iaf i början. Kan säga att jag typ inte visste nånting om foder då och ringde då till krafftsfoderrådgivning för att få en foderstat och fick rekomenderad att hanskulle äta 11 kg hösilage + kraffts mineraler och ponny. Iaf gick på fri tillgång i hagen och åt säkert 10 kg där och och fick ca 4-5 kg på kvällen, men han började fall ut och fick proteinbrist:crazy: och han gick ju då ändå på mer än vad de rekomenderat. Så började ge han mer hösialge fick minst 20 kg per dag och äter det annars med när han inte går på gräs. Har nu lärt mej mkt mer om foder och har bra koll på sånt och kan räkan ut e egen foderstat. Förösker lära mej om så mkt som möjligt tex hovar och sånt som har betydelse. ridningen har aldrig varit något problem för mej så att jag behövt tagit hjälp. Är mkt man inte tänkt på innan man får en egen häst. Lika utrustning är ju oxå väldigt viktigt att den passar.
Försök att lära dej så mkt som möjligt, läs här på buke elelr läs böcker :)
Lycka till :)

fy så elakt :confused: :cry:
du hade säkert gjort ett jättejobb, fattade inte ägaren att det var DU som hade lärt hästen allt?
så himla otacksam!! :mad: :confused:

Fick hem min nu 1.a maj (hela 3 månader sedan :love: ) Eller jag lånar henne som min egna då de inte vill ha tbx henne.
En hetmadamé med en jävla massa temperament..
På provridningen stack hon med mig och var allmänt svårflörtad ^^ Men trevlig och jag gav mig tusingen på att hon var perfekt inners inne :D Nu för att vara efterklok var hon nog inte den ultimata första hästen men det har blivit bra :)

Jag har försökt arbeta henne lite från marken men hon är ganska hårdhudad och värkligen ignorerar än, men hon följer än som en hund men såfort man ska arbeta henne löst så skiter hon i en, hon vill inte arbeta riktigt i dressyren men endå så funkar det, endå så tycker jag om henne :D Hon är helt jävla perfekt.. Om man bortser från att hon är sjukt stoig XD :angel:

Men gud vad takisgt fick de göra så ?? hade ni inget fodervärds avtal?
Travare är ju ofta vana med väldigt mkt, mitt varmblod är typ lugnaste i stallet, bra mkt luganre en de flesta ridskolehästarna där oxå. :grin:

Det är jätte bra att Buke finns, man lär sig massor som man kanske inte visste eller ville veta. Bara att kika runt lite liksom! =)

När jag fick hem min ponny som är den första, så var hon ganska tanig och var endast grund utbildad men nu så har hon musklat på sig och kan mer nu än för 4 år sedan när jag köpte henne och det är alltid lika kul att känna att man har format henne till den hon är idag även om det har tagit typ 4 år. En av mina stallkompisar har sagt att det är stor skillnad på henne nu än vad det var för ungefär 2 år sedan oh det är kul :laugh: och då känner man sig stolt :love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30