Eftersök på skadeskjutet rådjur

Sv: Eftersök på skadeskjutet rådjur

När man ska jaga så måste man ha gjort upp med ett tränat eftersöksekipage, som inom två timmar kan komma och gå eftersök. Innan man ger sig ut å jagar överhuvudtaget. Hittar man ingen som kan ställa upp så får man faktiskt snällt stanna hemma.
Det är inget man ska komma på när skottet har fallit, att nu ringer vi efter nån. Och när vi går på eftersök på rådjur så vill jag ha en hund som kan gå ikapp och fälla/ta ihjäl ett skadat rådjur. Då man annars kan gå milstals, miltals utan att kunna skjuta, men rådjuret är ändå så skadat att det lider.
PÅ älg och vildsvin vill jag ha en hund som kan ställa djuret.

Är det rekommendationer eller finns det lag på det?

Som jag skrev tidigare har det aktuella jaktlaget tränad hund men den/de var inte med för dagen. Att åka hem och hämta hund och vara tillbaka inom 2 timmar skulle inte varit något problem i detta fall.

Enligt svensk lag ska en eftersökshund finnas tillgänglig inom två timmar efter skottet.

som squarepants säger så är det lag. Så om "deras" hund inte var med den dagen så skulle dom inte jagat. OM dom nu inte hade kollat med ett annat ekipage, vilket dom inte hade gjort. Förrän olyckan var framme. det är sånna här "olyckor" som göra att jägarna får så dåligt ryckte...

Fast ekipaget KUNDE vara på plats inom två timmar, utan problem. Det kvittar väl om det var deras egna hund eller ett annat ekipage som skulle åka ut? Eller vad är det jag inte förstår?

Jag försvarar verkligen inte det som hänt. Tycker att det ska finnas en hund med ut i skogen vid jakt men som ni säger så gäller två timmar enligt lag och det hade de som sagt klarat av.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX