Eftersök på skadeskjutet rådjur

TantAgda

Trådstartare
Blev uppringd av min pappa för en halvtimma sedan då han ber mej komma ut till jaktmarkerna med Ebun för de hade skadeskjutit ett rådjur. De hade ingen hund med sig och kände lite panik över att det skulle ta lång tid att åka hem och hämta för det höll på att bli mörkt.

Dock kunde jag inte komma då jag är på andra sidan Sverige på kurs idag.

Fick lite att fundera över..
Om jag hade haft möjlighet att åka dit och hjälpa dom. Hade detta varit ok? Med tanke på att vi inte har gått varken kurs eller startat ett anlagsprov i viltspår? Bara spårat själva med gott resultat.
Är det tillåtet överhuvudtaget? Finns det lagar eller regler som styr över detta eller får vem som helst ge sig ut i skogen på eftersöksuppdrag?

Hade detta kunnat skada Ebuns spårkarriär på något vis? Om det inte hade gått bra menar jag eller hade hon tagit det som ett misslyckat träningsspår (vilket vi aldrig ens har haft något)?
Hur brukar hundar som är ovana vid äkta vara så att säga reagera första gången de träffar på ett skadat/dött vilt?

När jag nu skrivit den här tråden inser jag att det var nog tur att jag inte var hemma, alldeles för mycket frågor och funderingar som jag borde få svar på först innan vi ger oss ut på riktigt..

Och just det, rådjuret hittades ganska direkt efter att jag pratat med pappa.

Sv: Eftersök på skadeskjutet rådjur

Hunden ska vara "en tränad eftersökshund", det finns inga krav på meriter på papper.

För egen del har jag sagt att Camaro ska ha tagit sin titel innan hon får gå eftersök, har hört om så många hundar som inte vill ta fejkade spår när de har gått på riktigt.
Sen skulle jag också vilja att hon fick chansen att träna en gång på ett djur som redan är dött, att jägarna släpar iväg det en bit och hon sen får gå på det spåret. Dels för att jag vill vara 100% på att hon ska lyckas men också för att vara säker på att man inte möter ett arg och skadat djur så där första gången.

Det har pratats om att reglerna ska ändras nästa år, så att även hundförare måste ha jaktlicens? Men vet inte om det stämmer.

Sambo är förövrigt inte lika försiktig som jag, han vill helst kasta ut henne i verkligheten direkt och har lyckats övertala jägarna om att hon ska få vara med på jakten imorgon :angel:
Hon har redan tränat och stått med ståndskall på älgen som hänger upp och ner i ladan här hemma :D:p

I dagsläget finns det inga papperskrav för att göra eftersök på sånt som ett jaktlag har skjutit. Däremot så börjar man prata om att man ska kräva meriter för att kunna gå eftersök på trafikskadat vilt, men det finns än så länge inget beslut på det.

Hur hunden reagerar, det är väldigt individuellt, våra som är/har varit jakthundar tycker att det är betydligt roligare att hitta ett helt djur istället för ett ben och istället blir slarvarigare på att verkligen ta klöven när man går ett preparerat eftersök. Men de har inte slutat spåra oavsett hur många riktiga eftersök de har gått.
Att ha ett misslyckat spår ska normalt inte sätta sig i huvudet på en hund, en del av det trafikskadade viltets eftersök innebär att man försöker följa dess väg för att avgöra om det är skadat eller inte, vilket betyder att rätt många gånger hittar man aldrig något djur.
Med gamelhunden gjorde husse oxå missen att inte lita på hunden och följde inte med honom när han gick över på andra sidan av vägen mot vad bilföraren hade sagt att djuret hade gått, utan skällde lite och försökte få honom att ta upp spåret på den sidan de trodde. Ösregn och kolsvart gjorde att de gav upp på natten och gick ut när det ljusna igen, mycket riktigt låg djuret på den sidan hunden hade velat gå ner, det hade tack och lov dött ganska så snart så det slapp lida men det blev en rejäl tankeställare för husse som inte riktig litade på hundens spårförmåga.

Fast de eftersökjägare jag känner menar att just trafikskadat är det värsta man kan gå, ffa med ung hund just för att de så ofta misslyckas. Inget de rekommenderar direkt.

Ja nog är det svårt, det har jag väl aldrig sagt att det inte är? Men att man inte hittar djuret ska inte behöva sätta sig i huvudet på hunden, om man tycker att ens hund är osäker så kan man ju dagen efter lägga ett relativt enkelt spår själv så hunden får lyckas.

Med våran nuvarande huligan har vi inte gått på några trafikskadat än, men det kommer nog att bli. Våran kontaktperson har tyckt att vi har nog ändå än springa ute på nätterna så han har ringt till andra med hund som har lite enklare att komma ut. Med förra gick vi desto mer, speciellt eftersom han visade sig var duktig på att hitta djuren i alla lägen där de var döda, (och husse inte förstörde ;) )

Fast min poäng var att det är oerhört icke-belönande för hunden att så ofta misslyckas, klart att det sätter sina spår. Annat vore konstigt.

Så ofta? Om man nu har haft ett flertal icke skadade djur som man har gått på, får man väl ta sitt ansvar som förare och lägga ett spår med slut? Sorgligt nog så duggar viltolyckorna tätt och i de flesta fall med dödlig utgång för djuret så % sett så är det nog fler djur som hittas döda än de som anses oskadda...

Men jag är ganska övertygad om att hunden har stenkoll på om den går på naturligt eller lagt spår. Även om man kompenserar med lagda spår har man ändå kvar misslyckandet i det riktiga eftersöket.

Nu är inte jag jägare själv men de jag har pratat med är oerhört rutinerade och duktiga på området, och detta är deras synpunkter. Jag tycker det låter fullt rimligt.

Att man misslyckas beror ju inte bara på om djuret överlevt eller ej. Det hänger väl mer på att man ofta inte har en specifik utgångsplats (folk minns inte vart djuret tog vägen), att det ofta är väldigt lite blod samt att förhållandena kring de stora vägarna försvårar.

Senast ändrad:

Det är klart att hunden märker skillnad på ett lagt spår och ett naturligt, men eftersom ett naturligt spår ofta är mycket roligare än ett lagt så tror jag också att utgången spelar mindre roll. Själva sökarbetet i sig blir tillräckligt kul, även om det såklart är en stor bonus att hitta ett djur i slutet.

Min hund är nöjd så länge jag är nöjd, och om jag väljer att avbryta honom i sitt eftersök så är det ju jag som bestämmer att här är det slut, nu har vi kommit i mål - och får ju berömma honom utefter det, som i all annan träning.

Problemet kan ju också vara att det är alldeles för mycket blod, en hund som är van vid att det finns en viss mängd blod på en utmätt sträcka kan bli väldigt förvirrad om det helt plötsligt finns en hel pöl på samma ställe.

Jag tycker inte att man ska låta en hund som enbart gått på lagda spår gå ut i en 'riktig' situation utan att bli inskolad på vilt först.
Nu i jakttider finns det ju bra möjligheter att gå naturliga spår, det första min hund gick på som var naturligt var en bock jag skjutit, den studsade iväg 60 meter på ett fält innan den dog.
Jag visste på ett ungefär vart skottplatsen var, och jag visste definitivt att djuret låg i slutet av spåret. Har man en hund som blir riktigt nere utav att inte hitta något vilt att 'avsluta' spåret med så kan man ju utnyttja ett sådant tillfälle för att muntra upp hunden.

Tack för era svar!

Min första tanke när pappa ringde var -shit också, att jag inte kunde varit hemma så vi fick ge oss ut och prova. Hann tänka lite till efter att vi lagt på och därav min trådstart. Ska definitivt gå kurs så fort vi bara få möjlighet och därefter ge oss på åtminstone anlagstestet innan vi ger oss ut i skogen "på riktigt".

Men som du säger Line, det hade varit ganska skönt att få prova ett preparerat eftersök första gången, ett som jag vet kan lyckas bara hunden gör som vid träningen.
Nu hade detta dock varit ett klockrent första spår då rådjuret låg 50m från plasten där det blev skjutet och dessutom var dött. Men det kan man ju omöjligt veta innan.

AraSlei -för min hund gäller detsamma, själva spårandet är tillräcklig belöning för henne men får hon också lyckas hitta klöven är liksom dagen gjord för henne. Finns inget bättre. Därför vill jag vekligen hon ska lyckas första gången det är på riktigt.

Inte ett dugg förvånande. Tänk bara på TS ursprungsinlägg (no offens TS) där de uppenbarligen jagar utan att ha tillgång till en utbildad hund. Det är många som gör det med det klassiska "det händer inte mig".

Bara att jämföra med när vi jagar på godsen och det finns minst 3 eftersöksteam som går i par på varje skott som kan ha träffat. Hälften av spåren ger ingenting och ibland spårar hundarna kilometervis.

En annan sak som är av vikt är att djuren inte vet om vilka markgränser vi har, man ska underrätta den andra markägaren om man gör eftersök på dennes mark och det kan vara besvärligt för vissa ibland.

Och för ursprungsinlägget: Man ska aldrig gå ett eftersök utan att ha tränat hunden väl. Man måste kunna läsa hunden och se om den verkligen vet vad den spårar. När vi jagar kan det påskjutna djuret försvinna i en flock med 100 andra, där räcker det inte med en hund som klarat anlagsklass och gått ett par 600 meters spår med 3 dl blod...

Ja jag har sett den och tyvärr var det lite luddigt, om den är tjuvskjuten så är det väldigt många fel. Är det däremot skjutet lovligt så hoppas jag att de skyldig tar på sig ansvaret. Men tyvärr finns det idioter även inom jägarkåren, jag vet att en grannjaktlag fick ta hand om ett eftersök åt några storstadsjägare som var och jaga på sin lilla mark, sköt en älgkalv som gick... De hade ingen hund, orkade inte kolla med grannar vem som hade hund utan sket i det... Grannlaget som oxå var ute och jagade fick syn på den skadeskjutna kalven och kunde avsluta dess lidande. Men fruktansvärt onödigt och lagbrott att inte ha till gång till eftersökshund.

Fast att gå ett eftersök på hjort i flock är ju skillnad mot att gå på ett påskjutet rådjur som ofta rör sig ensamt. Nu hade de ju desutom hittat det på en gång så det hade så här i efterhand varit ett utmärkt tillfälle att göra ett eftersök för första gången på riktigt.

Delvis kl.

Det skulle ju vara som att släppa en unghuds BC efter får på rymmen i skogen/naturen, en unghund som aldrig sett får tidigare, hej o hå vad det går!

Blir nog ganska svårt att utbilda den hunden att valla!

KL
Det var en av anledningarna till att jag inte gick vidare efter Viltspårkursen, som jag planerat, till eftersöket, jag tyckte helt enkelt det kändes för allvarligt och svårt. Jag hörde berättelser av våra instruktörer om eftersök som pågått två nätter i sträck! Om bilister som påstått att de kört på rådjuret på plats X, men sedan visade det sig att olycksplatsen låg 2 km längre ner efter vägen, vilket hunden måst hitta. Osv osv. Jag kände att pressen och kravet på mig och min hund var gigantiskt och var inte säker på att vi skulle klara en så allvarlig uppgift.
Jag har inte släppt tanken ännu, eftersom han är så otroligt bra, men själv är jag skraj inför ansvaret.......

Men som du säger Line, det hade varit ganska skönt att få prova ett preparerat eftersök första gången, ett som jag vet kan lyckas bara hunden gör som vid träningen.
Nu hade detta dock varit ett klockrent första spår då rådjuret låg 50m från plasten där det blev skjutet och dessutom var dött. Men det kan man ju omöjligt veta innan.

Ett tips är att slänga ut några trådar om att du har en unghund som vill träna. Så erbjuds man gå ett "säkert" eftersök där man vet på ett ungefär vart djuret ligger men kanske framförallt att det är dött.
Nu jagar ju vi vildsvin, ett skadeskjutet rådjur skadar nog inte en hund på samma sätt men man vet ju aldrig.

Sen vet man ju aldrig. Första egna eftersöket våran hund gick på så var han helt uppspeedad och husse kände de som om hunden var överallt men inte på spåret. Försökte en bra stund innan de gav upp och en meriterad spårhund fick gå, och faktiskt tappade där vår unghund tappade.

None taken;)

Jaktlaget har tillgång till en/flera utbildade hundar men av någon anledning (som jag inte har en aning om) så var de inte med igår. Dumt? Ja givetvis!

Vallhund, bra jämförelse om nu situationen hade varit lite annorlunda -med helt annat vilt..

Får nu tillgång till nya klövar och dessutom huden från detta rådjur. Bara att ge sig ut och spåra mer!
För att OffT mej själv, har ni några bra tips på vad jag kan göra med huden? Hur används den i träningen?

Vi har lagt släpspår med en del hudar, dvs dragit dem x antal meter och sen lagt dem i 'mål'.
Vill man förbereda dom för eftersök på vilt så kan man ju hänga upp den i en lina, och rycka i den när hunden kommer fram. Blir lite mer verklighetstroget när det faktiskt rör sig i slutet, och inte bara är någon död klöv som ligger där :)
Kan ju ge en fingervisning om hundens reaktion på skadat vilt som ej är dött också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX