Efter inspektionen.

O

Orzon

Mitt stall har nu blivitt kollat och mätt.
Vad tycker ni om måtten som begärs för att stallet ska bli godkänt?

Jag fick på nåder godkänt när det gäller takhöjd och med blotta ögat tycker jag att det är högt i tak i mitt stall.
Boxarna är dock mindre än jag hade önskat.....men dom klarade mätningenoch var tydligen SKITSTORA!

Mäts våra stall för hästarna eller för att se bra ut på papperet? :cool:

Sv: Efter inspektionen.

alltså om de e Nybygtgt så går de ju efter minimi måtten och sedan förstås om de e ponny box eller häst box. så va det förut iaf.

Stallet är ungefär 100 år men väldigt bra enligt mej. Bred stallgång, hyfsat stora boxar och ett bra stall.

Det jag hakar upp mej på är HUR dom mäter stall.
Mitt stall är bra enligt mej men fick knappt godkänt i alla fall. :crazy:

Ser man mer till cm än till hur hästarna har det? :eek:

Ser man mer till cm än till hur hästarna har det? :eek:

Där slog du huvudet på spiken! Många kontrollanter kan inte skilja fram och bak på en häst så då har de ju bara måtten i boken att gå på. Har själv blivit tvungen att byta stall pga en sådan "följa boken tant" som till och med mätte ljusinsläppet i stallet med luxmätare. Hon struntade i att hästarna var ute dygnets alla ljusa timmar.

Jag hade nog en ganska smäll och smart tant men funderar fortfarande över dom mått dom ska gå efter. :cool:

Takhöjden är ju, förutom det självklara, ett sätt för ickekunniga att enkelt se till att luftvolymen räcker. Annars är det lite krångligare att mäta luften.

Jag håller med dej och fattar vad du snackar om.....Men: Vi har bra takhöjd i stallet och stänger aldrig dörren. Så det finns mer luft än i dom flesta stall. :)
Dessutom har vi våra hästar mer ute än inne och anpassar oss till det vi tror hästarna vill.

(vilket våran smarta inspektör verkade fatta)

Mitt stall har också kollats.
Gamla stalldelen dög inte alls. På tok för lågt i tak.
Nya stalldelen fick godkännt men bara för hästar upp till 160 cm.
Så nu vet jag inte hur jag ska göra. En av hästarna här är nästan 170 cm i mankhöjd och måste troligtvis flytta. Synd. För den trivs bra.

Om man själv undersöker varenda regel som finns så vet man ju själv om stallet är godkänt eller ej, sen när kontrollanten kommer kan dom inte säga mer än att det är godkänt (om man nu kommit fram till det) och om dom säger något annat se till att dom får sparken.

Så ser jag det iaf :D för JAG är en sån som tar reda på ALLT så INGEN kan komma och klaga sen - inte ens hästarna :D för dom är värda det allra bästa..*

Vad finns det för regler gällande takhöjden då? Boxmått har jag lyckats hitta men inte för takhöjden.

Senast ändrad av en moderator:

Där slog du huvudet på spiken! Många kontrollanter kan inte skilja fram och bak på en häst så då har de ju bara måtten i boken att gå på. Har själv blivit tvungen att byta stall pga en sådan "följa boken tant" som till och med mätte ljusinsläppet i stallet med luxmätare. Hon struntade i att hästarna var ute dygnets alla ljusa timmar.

Anledningen till det är ju för att folk som ev hyr/köper stallet efter dig kankse inte har sina hästar ute lika mycket. (Där slog jag huvudet på spiken)

Hästens mankhöjd x 1½ sa våran inspektör.
Alltså 2,4 för en häst på 160 cm.

ja det stämmer, så sa våran inspek. oxå!

*Kul att se dig igen föresten, gumman!* :love:

Då måste ditt gamla stall ha varit väääldigt lågt i tak? Det finns nämnligen ett stall här i närheten som har fått godkänt för hästar upp till 160 cm, och det taket anser jag vara på tok för lågt egentligen. De hästar som är 160 kan inte bli spända och stå med huvudet högt utan att öronen viks ner.

Hästens mankhöjd x 1½ sa våran inspektör.
Alltså 2,4 för en häst på 160 cm.

VAA?? Kan det stämma :crazy:
Jag menar, när stallets största häst (175cm) står i stallgången och rycker upp huvudet så viks hans öron mot taket.
Vem är det som gör såna här mätningar, och NÄR gör de såna?

Det är en från kommunen som åker ut och kollar i alla stall.
Fastighetsägaren får ett brev i brevlådan med tid....och en räkning efter inspektionen.

Dom småsaker som hon anmärkte på i mitt stall har jag 2 månader på mej att fixa.

När stallet väl är mätt och godkänt tror jag att dom åker ut ibland och kollar att det inte bytts till större hästar eller att någonting annat ändrats till det sämre.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behöver ha lite råd från Buke :) Jag har blivit erbjuden en ny box i stallet. Och vet inte riktigt om jag ska säga ja eller nej tack...
2
Svar
26
· Visningar
2 715
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar