Efter inspektionen.

Sv: Efter inspektionen.

Dom kommer att göra nya inspektioner även efter. Dom kommer var 3:e-4:e år beroende på var man bor.

Till alla om takhöjden: Stämmer som TS sa. 1,5 x mankhöjden. Alltså 2.40 för en häst på 160. 2.55 för en häst på 170. (Vilka stall har då möjlighet att inhysa en häst på 170, inte många :crazy:)

Jag har fått order om att bygga om mitt stall som har takhöjden 2.20. Visst jag håller med om att det är lågt men hästarna kan sträcka sig ordentligt och ventilationen är mycket bra. Förra inspektören kollade att hästarna mådde bra och lät då takhöjden passera, men nu har vi fått en paragrafryttare som mäter åt alla håll o kanter och inte bryr sig om att hästarna har det hur bra som helst :( En av hästarna har bott i detta stall i 9 år så borde ju märkts på han om dom inte trivdes....

Vi har ingen som helst möjlighet att höja taket så blir bara att leta nytt... :cry:

Jag hade ute inspektör i slutet av juni. Jag hade tagit över stallet 1juni och förra hyresgästen hade inte städat/tvättat än eftersom hästarna fortfarande var installade. Jag fick anmärkning på att jag hade spindelnät i taket....
Inspektören mätte ALLT. Tackhöjden mätte hon inte från golv till tak utan från tio cm ovanför golvet för att bädden skulle vara inräknad.
En av boxarna var enligt henne 4,51m x 2,84m = 12,8m2. Det är snedtak i halva boxen, som lägst 2,2m, 2,38m till bjälke i taket och 2,54m som högst. Enligt inspektören får jag ha inte ha något större än D-ponny i den boxen.....
Jag fick även anmärkning på att trådarna i ett par av hagarna inte var spända. Detta var hagar jag inte använde men dom hagarna där hästarna gick kollade hon inte på.
Jag har alltid tyckt att det är bra med inspektörer men efter detta bli man lite trött.

Jag hade ute inspektör i slutet av juni. Jag hade tagit över stallet 1juni och förra hyresgästen hade inte städat/tvättat än eftersom hästarna fortfarande var installade. Jag fick anmärkning på att jag hade spindelnät i taket....
Inspektören mätte ALLT. Tackhöjden mätte hon inte från golv till tak utan från tio cm ovanför golvet för att bädden skulle vara inräknad.
En av boxarna var enligt henne 4,51m x 2,84m = 12,8m2. Det är snedtak i halva boxen, som lägst 2,2m, 2,38m till bjälke i taket och 2,54m som högst. Enligt inspektören får jag ha inte ha något större än D-ponny i den boxen.....
Jag fick även anmärkning på att trådarna i ett par av hagarna inte var spända. Detta var hagar jag inte använde men dom hagarna där hästarna gick kollade hon inte på.
Jag har alltid tyckt att det är bra med inspektörer men efter detta bli man lite trött.

det finns idioter överallt...:smirk:

varför för det inte finnas spindelväv? :confused: det blir det ju överallt och jättefort man kan inte ta bort sånt jämt

man kan ju dessutom inte ta bort 10 cm för att räkna med bädden, då får man ju göra en ändring i systemet och lägga till 10 cm i stället på måttbestämmelserna.

en fråga, hur är eg. vissa bestämmelser för kor då? kontrolleras deras förhållanden lika noga? får och alla andra djur oxå?

.

den boxarean får du till och med ha som fölningsbox tille en häst över 171 cm (enligt http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html).

270 cm är den minsta bredden för en sida i en box för en stor häst 171 eller högre). och det uppnår ju din box med råge....

det är väl takhöjden hon reagaerade på....

*kl*
Takhöjden i ett stall mäts ju dessutom till den lägsta bjälken.

Angående ljusinsläppet så var det på ett inackorderingsstall som aldrig kommer att säljas till någon annan. Men den inspektören var lite konstig. Taket räckte till 170cm, det fanns två hästar som var större. Då fick vi dispans för EN av dem genom att ta bort en bjälke i dennes box. Den andra var tvungen att flytta. Helt galet.

*kl*
Takhöjden i ett stall mäts ju dessutom till den lägsta bjälken.

Angående ljusinsläppet så var det på ett inackorderingsstall som aldrig kommer att säljas till någon annan. Men den inspektören var lite konstig. Taket räckte till 170cm, det fanns två hästar som var större. Då fick vi dispans för EN av dem genom att ta bort en bjälke i dennes box. Den andra var tvungen att flytta. Helt galet.

Man kan ju undra om alla inspektörer har egna regler eller hur detta egentligen fungerar...det låter inte riktigt vettigt att EN häst får dispans men inte den andra. Tror inte att de har riktigt koll på vilka regler som gäller, och det är trots allt hästarnas välmående som i slutändan räknas. Tycker att man i sådana fall ska/kan ta kontakt med en högre instans och fråga om det verkligen får gå till på detta sättet....Finns det regler skall det vara samma för alla.

Hade jag inte själv varit less på stallet hade jag sagt ifrån, eftersom min ena var den som var för stor. Men det är tydligen en riktig k*****g till inspektör, tur att jag aldrig hann träffa henne face to face!

Jag stod i ett stall där vissa boxar verkligen inte var godkända, rentav farliga för hästar med tanke på vilken skadorisk det fanns. NU var det ju så att den kommunens inspektör hade sin häst installad i stallet...så hon tittade i princip åt andra hållet dvs hon sa inget, så länge hennes häst hade det bra. Sen flyttade jag min häst men har nu i efterhand fått reda på att hon fått något annat jobb och att det hade kommit ut en annan inspektör och sagt ifrån så att de var tvugna att bygga om halva stallet.

Vad finns det för regler gällande takhöjden då? Boxmått har jag lyckats hitta men inte för takhöjden.
såg att du fått en länk, där står det också om takhöjden :D

Senast ändrad av en moderator:

Dom kommer att göra nya inspektioner även efter. Dom kommer var 3:e-4:e år beroende på var man bor.

Till alla om takhöjden: Stämmer som TS sa. 1,5 x mankhöjden. Alltså 2.40 för en häst på 160. 2.55 för en häst på 170. (Vilka stall har då möjlighet att inhysa en häst på 170, inte många :crazy:)

jo jag, jag har 4,5 m i takhöjd :D

Jag har bara runt 3 m
Jag har sett för många hosthästar/avlivningsfall för att tycka att takhöjdsregler är löjliga.
Alla dessa 50-60 år gamla koladugårdar med skitlågt tak är inte ok vare sig till kor eller hästar!!!!!!!!
Skaffar man ett sånt ställe måste det ingå i kalkylen att åtgärda.
PL

Men det är ju självklart relativt till hur många hästar som står i stallet också. Eller hur? Vi har två till/frånluftsfläktar så det är jättebra luft trots att det är ett fd kostall.

Okej, jag är inte inspektör än, men har pluggat färdigt och söker jobb. Kan svara för min del hur jag tänker. Det är så att inspektörerna följer en bunt med lagar och bestämmelser som kommer uppifrån. Alltså följer man bara lagen och försöker vara så konsekvent som möjligt.

Skulle det vara något ärende som dras inför rätta kan det bli för jävliga konsekvenser om man t.ex. godkänt ett ställe men inte ett annat trots att det är ungefär samma förutsättningar. Nu tycker inte jag att man ska mäta minsta cm, oftast mäter man själva arean och kollar så att boxen inte är för smal trots att arena uppfylls.

Ang. takhöjden är det ju faktiskt för hästarnas bästa. Enligt djurskyddslagen ska hästens naturliga beteende främjas och då måste den kunna ha rörelsefrihet. Personligen skulle jag först och främst kolla så att djuren mår bra och att de inte kan utsättas för onödigt lidande. Så länge utrymmena inte är onaturligt små så kanske det skulle vara okej, beroende på omständigheter alltså.

Det finns de inspektörer som inte har "djuröga" och det är väldigt tragiskt, men alla försöker följa lagen för att inte begå tjänstefel.

Sänka golvet då?

Jo det skulle gå men vi får då problem med översvämningar när det regnar mkt :( Stallet ligger i en sluttning. Har sänkt golv hos en av hästarna och kommer det stora mängder regn räcker ibland inte dikerna till och hans box blir vattenfylld.

Känner ändå att jag behöver ett mer praktiskt och modernare stall så är väl lika bra att ta tag i det nu :idea: Bara att allt kostar pengar :smirk:

Personligen tycker jag att det är bra att det finns lagar och regler som ser till att hästarna i landet lever under drägliga omständigheter. Däremot ogillar jag att man stirrar sig blind på centimetrar hit och dit och inte tar hänsyn till helheten. Ett nytt stall med godkänd takhöjd kan ofta ha mycket sämre ventilation än ett äldre lite lägre exempelvis. Mitt stall är på gränsen, är en halv cm för lågt:eek:! Får ha hästen nyskodd när inspektör behagar dyka upp:p

Däremot har vi öppet ut från varje box, 16 m2 boxar utan galler, 3 meter bred stallgång, mycket god ventilation och sunda friska hästar. Så jag är inte orolig...

Däremot är jag förvånad över att många stall får godkänt? boxar av minimimått, trånga stallgångar, dåligt ljusinsläpp och framförallt - dålig ventilation! Hur många gånger har man inte kommit till ett stall på morgonen där det är kvavt, kondens på fönstrena, hästarna svettas under sina varma thermotäcken och man knappt kan andas i luften? Ofta dåligt stängslade hagar och alltid en och annan hosthäst... Samtidigt får en äldre omgjord ladugård med mycket god "självventilation" p.g.a. "dåligt" isolerad byggnad underkänt för det är ett par cm. för lågt? Det STÖR jag mig på! Ibland borde man se på helheten och kunna tumma lite på centimetrarna...

Kan tillägga att jag inte menar att man ska kunna ha flera decimeter för lågt, men ex. kunna ha 2,40 vid lägsta takbjälke / 2,50 till tak till häst på 161 exempelvis...

En inspektör som hade en dålig dag månne?:angel:
Spindelnäten tar jag inte bort i mitt stall om de inte stör, de är bra som flugfångare & jag vet att många håller med mej.
Löst spända trådar?låg den på backen eller vad?vet ingen som kollat sånt heller.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behöver ha lite råd från Buke :) Jag har blivit erbjuden en ny box i stallet. Och vet inte riktigt om jag ska säga ja eller nej tack...
2
Svar
26
· Visningar
2 715
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10