Sv: Efter inspektionen.
*Lånar knapp*
Jag förstår inte varför folk klagar & gnäller så mycket? Varför inte bara hålla sig till det regler som finns så slipper man gå runt och spy galla över den där kärring som kom med tumstocken och tycke till?
Kan förstå att det är svårt för det stallägare som köpte redan befintlig byggnad - men såg inte ni när ni köpte gården/byggnaden att taket var för lågt för högre hästar? Eller att man kanske får göra en box till ponnyarea?
Ni tycker att en cm hit och en cm dit inte är något att bry sig om för hästarna mår ju bra ändå, och det håller jag fullständligt med om. Tro knappast att ens hästs
välbefinnande ligger i den där förlorade cm i takhöjden, stallgången, box/spiltbredden osv.
Däremot så tro jag att vi alla kan komma överrens om att
just dessa mått finns av en anledning, eller?
För vars ska man annars dra gränsen; Vars börjar det spela någon roll om taket är för lågt?
När mitt sto förut tycke det var askalasigt att jävlas med lilla mig vid tränsning, så var det verkligen på cm att hon inte nådde taket med mulen. Hon är 1.51 och takhöjden 2.58 (om man ska vara exakt).
Har även haft en häst här i stallet som var lite huvudskygg, och en gång smällde hon upp huvudet i "lunchboxen" så att nosryggen fick sig en ordentligt törn. Det gjorde automatiskt att hon fortsatte kasta med huvudet, och hade jag haft under min.måtten eller ens det rekomenderade - så hade nog hennes halskotpelare fått sig en tango den sent skulle glömma...
Så jag förstår inte hur vissa kan resonera när dom tycker det är okej för hästar att vistast i stall som ligger under minimum, oavsett om det handlar om nån cm... Visst, luften är bra ändå och hästen bry sig inte - men måttbestämmelserna finns av en anledning, en ganska vettig sådan också.