Efter inspektionen.

Sv: Efter inspektionen.

kl

takhöjden är väl inte bara till för ventilationen?
hästen ska väl endå kunna lyfta på huvet o sträcka på sej utan att slå i de i taket..

Tänk, det tycker jag att takhöjden oxå ska vara till för:confused:
Man kan ha lågt tak & bra ventilation, i mitt fall hade vi ganska lågt i förra stallet då jag hade islandshästar men det kunde inte slå huvudet i taket & dessutom hade vi en ventilationsanläggning som många inte har i sina stall.Var aldrig dålig luft där.Till & med veterinären rekommenderade mitt stall till folk som hade bronkit & kvickdragshästar(jag hade en själv då men den hade blivit dålig i ett annat stall den stått i), så ngt måste man ha gjort rätt:angel:

har runt 10 meters takhojd i stallet och pa sina stallen runt 3 -4 meter.

Fast det kommer nog ingen djuskyddsinspektor till mitt stall :rofl: Hara sa saljer var stallpersonal den daliga hast maten (havre) till andra att ata.

varlden ar bra sjuk.

Ibland är de dock lite konstiga. När vi byggde om vårt förra stall kom de och skulle inspektera och det enda de hade att anmärka på var hur mycket det skiljde mellan galler och takhöjd. Det ska ju vara mindre 15cm eller mer än 45 cm om jag inte minns fel för att hästen inte ska kunna fastna. Vi hade kanske 30 cm så det var ju inte godkänt. Nu till det lustiga i det hela. Det var väldigt högt i tak och väggarna var så höga att en häst omöjligt skulle kunna ta sig dit upp och fastna med huvudet. Vi påpekade givetvis detta men inspektören sa då att det spelade ingen roll för regler var regler och det stod ingenstans att det kunde finnas omständigheter som gjorde de här reglerna onödiga. Vi fick helt enkelt förlänga gallret helt i onödan.

Nädå, trådarna låg inte på marken, dom slackade bara lite. När hon påpekade detta sa jag att hagarna inte användes och att jag går över staketen inna jag släpper i ny hage. Men ändå påpekade hon detta i brevet jag fick sen. Samma med spindelnätet, jag sa att stallet skulle tvättas när alla hästarna var ute dygnet runt.

En annan sak jag tycker är konstigt är att det inte tas någon hänsyn till boxstorlek beroende på hur mycket hästen är ute. Förstår att det är svårt att kontrollera detta.
Å sen är det ju skillnad på hur hästar ser ut. Dom kan ju ha väldigt mycket manke, lågställd och kort eller knappt nån manke alls, högrest och lång. Även om dom har samma mankhöjd så kräver dom ju olika mycket plats.

Självklart behövs det regler men hästar är ju levande varelser och då tycker jag att mer hänsyn ska tas till helheten.

*Lånar knapp*

Jag förstår inte varför folk klagar & gnäller så mycket? Varför inte bara hålla sig till det regler som finns så slipper man gå runt och spy galla över den där kärring som kom med tumstocken och tycke till?:confused:

Kan förstå att det är svårt för det stallägare som köpte redan befintlig byggnad - men såg inte ni när ni köpte gården/byggnaden att taket var för lågt för högre hästar? Eller att man kanske får göra en box till ponnyarea?

Ni tycker att en cm hit och en cm dit inte är något att bry sig om för hästarna mår ju bra ändå, och det håller jag fullständligt med om. Tro knappast att ens hästs välbefinnande ligger i den där förlorade cm i takhöjden, stallgången, box/spiltbredden osv.

Däremot så tro jag att vi alla kan komma överrens om att just dessa mått finns av en anledning, eller?
För vars ska man annars dra gränsen; Vars börjar det spela någon roll om taket är för lågt?

När mitt sto förut tycke det var askalasigt att jävlas med lilla mig vid tränsning, så var det verkligen på cm att hon inte nådde taket med mulen. Hon är 1.51 och takhöjden 2.58 (om man ska vara exakt).

Har även haft en häst här i stallet som var lite huvudskygg, och en gång smällde hon upp huvudet i "lunchboxen" så att nosryggen fick sig en ordentligt törn. Det gjorde automatiskt att hon fortsatte kasta med huvudet, och hade jag haft under min.måtten eller ens det rekomenderade - så hade nog hennes halskotpelare fått sig en tango den sent skulle glömma...

Så jag förstår inte hur vissa kan resonera när dom tycker det är okej för hästar att vistast i stall som ligger under minimum, oavsett om det handlar om nån cm... Visst, luften är bra ändå och hästen bry sig inte - men måttbestämmelserna finns av en anledning, en ganska vettig sådan också.

KL

Jag undrar om vårt ''stall'' hade gått igenom..
Inte pga storleken (tror boxarna är ca 4x6 meter och riklig takhöjd) men.. det ser knappt ut som ett stall.. :rofl: dels får man leda igenom den ena boxen för att komma till den andra, dels består skiljeväggen mellan boxarna bara av 3 kraftiga brädor (tänk på ett trä staket) och ena kortsidan är inte ens en vägg utan bara brädor ut mot nästa ''rum''.. Det enda negativa ur häst synpunkt är egentligen ljuset.. det kan bli lite mörkt när ena porten är stängd. Blir helt mörkt om båda är stängda, men det är de aldrig)...
Det är en gammal lada som vi slog upp boxar i när halva hagen blev översvämmad. Vi har eg. inte hästarna uppstallade, de får komma in och äta och ibland stå över natten. Om det regnar mkt får de gå in och torka några timmar.
Vi ska bygga ligghall så snart vi kan och sen antagligen uteboxar/sjukboxar..eller nåt. Men de får helt enkelt klara sig med detta nu i vinter, jag är rätt säker på att de mår bra båda två.
De har ju stor plats om inget annat :rofl:
Men jag är inte säker på att en inspektör hade godkänt vår lösning. Trots att det egentligen är ett rätt bra stall.

Jag har bara runt 3 m
Jag har sett för många hosthästar/avlivningsfall för att tycka att takhöjdsregler är löjliga.
Alla dessa 50-60 år gamla koladugårdar med skitlågt tak är inte ok vare sig till kor eller hästar!!!!!!!!
Skaffar man ett sånt ställe måste det ingå i kalkylen att åtgärda.
PL

I så fall är det väl krav på luftkvalitet som behövs, eller hur?

Förresten skulle det vara kul att veta hur många som har tillräckigt bra luftkvlitet i sina sovrum.:devil: Uppfyller era hus BBR? med tanke på hur astma och allergier hos människor utvecklats så borde väl det också inspekteras?

kl

Vilka stall åker de ut och gör sådana här mätningar i?
Vet att de åker runt till alla stall, men inte har de gjort några mätningar i mitt bara kikat in...
Eller är det bara inakorderingsstall de kollar så noga?

Våran inspektör är väldigt trevlig och bra hon är inte så jävla petig men kunde ändå inte låta bli att kommentera att vi kan ju inte ha någon shirehäst, tänk att det fattar ju jag med.

Men annars retar jag mej på att dom inte bryr sej ett skit om kvalitet på foder, kollar aldrig hovvården, kollar överhuvudtaget aldrig på hästarn närmare än 200 m.....

I år hade jag tagit in hästarna för dom stod inne några timmar på dagarna och vilade i somras och det var första gången hon tittade på dom och då kommenterade hon att hovarna var jättefina och att det luktade gott om höet men det har hon aldrig brytt sej om förut och det tycker jag är viktigt.

Jag har en kompis som har varit runt i lite olika stall häromkring och flera av dom har haft jättedåligt foder och strö det är ju skrämmande att inte folk bryr sej om att höet dammar och halmen med för den delen. Där tycker jag att inspektörerna skulle ha mkt att göra mäta galler och sånt är inte alls lika viktigt tycker jag om det inte är extrema missförhållanden förståss.

Lillkumpula
:bow::bow::bow:
Tack

Tokmaja: Inspektörerna åker ut till alla stall i den mån de hinner. Kanske har de mått på ditt stall och vet hur stora hästar som finns där?

Senast ändrad av en moderator:

Nja, de har ju sett hästarna i hagen iof, men de har aldrig mätt, de har heller aldrig sett shettisens box då den inte syns utifrån, eller hennes förra box, den nya syns numer, de har bara stått i dörren.
Har i o f en stor box och 2,50 i tak så de antar kanske att den andra är lika stor...
Men de har som sagt bara stått i dörren och sen har det kommit en trevlig räkning. :smirk: (ja fast det är klart, det är ju skönt att de inte har mätt och hittat en massa fel å andra sidan, har måtten på min sida också iof)

Fast det finns de som tar hänsyn till avvikelser.Jag känner en som har ganska många hästar & taket är lite för lågt för största hästen som är ett hbl, men inspektören tyckte boxen var stor & stallet hade trevlig miljö i övrigt så det kompenserade upp det hela.

Det finns inget krav på at ha stallgång, man kan ha 3 bxar i rad, bara båxarna har godkända mått samt att dörrarna har godkända mått.Jag har haft så i ett annat stall jag hade & jag prioriterade hellre större boxar man gick igenom när man skulle in än mindre boxar & en stallgång.

*kl*

Varför klaga egentligen? Det är väl BRA att det finns lagar om hur stora (små..) utrymmen vi får ha till våra hästar?
Personligen tycker jag inte att minimimåtten är speciellt stora heller så jag tycker inte man ska klaga på det.
Och man ska ju definitivt inte klaga på de som enbart gör sitt jobb, utan vill man klaga så får man nog gå till "högre makter".

Däremot tycker jag det är fel att de enbart kollar på antal cm och liknande. De borde även (som några nämnt) kolla på foder, stallrutiner osv för det är ju inte bara cm:rarna som berör hästarna/miljön.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behöver ha lite råd från Buke :) Jag har blivit erbjuden en ny box i stallet. Och vet inte riktigt om jag ska säga ja eller nej tack...
2
Svar
26
· Visningar
2 715
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17