Behöver ha lite råd från Buke
Jag har blivit erbjuden en ny box i stallet. Och vet inte riktigt om jag ska säga ja eller nej tack. Vårt stall är uppdelat i 3 avdelningar, avd 1 där ägarnas hästar står, avd. 2 stora pensionärsstallet där min häst står och avd 3 lilla pensionärsstallet.
Avd 2 och 3 hänger ihop med en gång imellan sig. Avd 3 har fyra boxar, stora ljusa nybyggda boxar med högt i tak och ett fantastiskt inneklimat. Det är här jag har blivit erbjuden en box. Avd 2, där min häst står i dag, har 11 boxar, mindre och inte så högt i tak och därför sämre stallmiljö.
Min häst är en varm stor kille, som inte tycker om att stå själv. Han älskar uppmärksamhet och står idag i en box där ryktplatserna ligger på andra sidan stallgången. Dvs det är alltid folk i närheten och ofta någon som står och hänger vid min hästs box, mysigt, så kan man alltid få lite uppmärksamhet. Och här är alltid hästar inne, så han står aldrig ensam. Det är sällan alla är ute och rider samtidigt. Så tror han trivs mycket bra i sin box. Men... han har lite problem med luftrören, och har hela vintern hostat en enkel gång vid igångsättning.
I den andra avdelningen är stallmiljön mycket bättre, men, han kan riskera att stå ensam i stallet ibland, då de rider om eftermiddagen och jag senare på kvällen. Det är ju inte varje dag han blir ensam, och oftast är det en häst kvar i stallet, då hon rider på förmiddagen. Jag vet bara att min blir väldigt knuten till sina stallkamrater när han står i ett mindre stall, än vad han gör i ett större stall. Han blir inte hysterisk, men vandrar runt och gnäggar.
Så psykiskt vill han ha det bäst i sin gamla box, men fysiskt mycket bättre i den nya?? Vad göra? Vad är viktigast? Psyket eller fysiken??