Efter hovbölden - barfotahäst

Nixehen

Trådstartare
Idag kom veterinären och öppnade upp en nasty hovböld på min ena häst. Han är just nu skodd, planen var att sko av honom nu vid nästa omgång och gå över på barfotagång även på honom (han har varit barfotahäst förr).

Nu till min fråga:
Veterinären pratade om att man skulle sko med någon form av sjukbeslag, bland annat sula m.m. Det är väl det jag kommer att göra också, men: hur gör man på en häst som är barfotagångare på heltid? Vuxna som unghästar? Vad är alternativet till att slå på sko och sula och så vidare?

Jag har sysslat med hästar i över 20år men har aldrig (!!!) haft en häst med hovböld tidigare (peppar peppar!) så det är en helt ny upplevelse för mig. Så upplys mig gärna! :bump:

Sv: Efter hovbölden - barfotahäst

Hej,

Jag hade silvertejppaket på framfoten på min pålla - tillsammans med sko. När hon blev bättre slutade vi med silvertejpen och hon fick ha boots i hagen för hon var väldigt sulöm. Jag minns inte riktigt varför vi inte satte sulor på henne, men tror det var för att vi ville kunna rengöra och hålla koll på såret (spiktramp). Men silvertejp och boots fungerat på oskodda hästar, vi hade nyligen en i lösdriften som hade hovböld och gjorde så.

Jag hade bomulls/spritbandage med silvertejp och utan på det en sån jättestor sjukboot. Gick fint :idea: personligen tyckte jag det var trevligt då jag kunde kika hur det såg ut varje gång jag la om bandaget, skulle man slå på sko och sula så kan jag ju inte kika själv när som.

En bekant till mig använder en blöja närmast barfotahoven med nån form av spritlösning på. Sedan powerflex och silvertejp på det. Sitter som en smäck!:)

Nu till min fråga:
Veterinären pratade om att man skulle sko med någon form av sjukbeslag, bland annat sula m.m. Det är väl det jag kommer att göra också, men: hur gör man på en häst som är barfotagångare på heltid? Vuxna som unghästar? Vad är alternativet till att slå på sko och sula och så vidare?

Alltså - jag fattar ej - du skriver att den ska skos med sjukbeslag samtidigt som den är barfota..?
Hade min häst som går barfota fått hovböld hade jag bandagerat in hoven och sedan satt på en hovboot utanpå. Finns många bra sjukboots. Kkolla på tex www.hovbalans.com

Jag har aldrig skrivit att han är barfota?

Frågeställningen var vad man gör med en barfotahäst i samma situation.

Av vilken anledning skulle han skos med sula? Under hovböldens läkning bara eller pga at hästen behöver ständigt skydd mot underlaget?

När min dam som går barfota, fick hovböld i våras såbehövde jag inte lägga nå bandage om hoven enligt hovis. Fast då öppnades bölden av sig själv, men den kom ut både i kronranden och sulan.

Liknande trådar

H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Hallon
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 161
Senast: axel
·
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 870
Senast: ako
·
Hästvård Det var nog inte hovböld iaf... Idag var hovisen ute igen och vi skulle kolla om bölden har mognat, vilket vi väntat på sedan i tisdags...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka