Efter betäckningen

Elanor

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto i år. Första gången för oss båda! Har lite funderingar på hur jag ska göra med tiden efter betäckningen. Hur gör ni med era nybetäckta ston? Hur länge bör hästen ta det lugnt, och "varför"? (Alltså, vad kan gå snett om man anstränger dem?) Jag har hört att man ska vänta med att tävla eftersom stoet inte får bli stressat, men min häst är 100% cool på tävling och i transport, det är det roligaste hon vet! Hon blir bara pigg och glad på tävling, inte stressad alls?

Vore kul att kunna tävla denna säsongen också, eftersom nästa går bort helt.
Hur länge kan man rida dem, i tävlingskondition, innan fölningen?
Betäckningen kommer bli i slutet på april, så tar hon sig direkt blir det ju ett marsföl!

Tack för informativa svar!:bow:

Sv: Efter betäckningen

Ingen expert på detta men vi brukar hålla dom helt lugna en månad efter betäckning. Lite drygt faktiskt.... För att sedan rida som vanligt tills dom blir för tjocka och otympliga. En del går bra att promenad rida nästan enda fram men en del säger stopp när det är flera månader kvar.
Vad gäller tävlingar/ clinicar så ser jag ingen anledning till det alls med en dräktig pålle. Med tanke på infektionsrisken när så många hästar samlas på samma ställe.
Sen finns det ju regler oxå.... Tror att WRAS har ett stopp för dräktiga ston vid 4 månaders dräktighet. Kolla regelböcker!
Jag tycker att man får "offra" hårdare träning / tävling under en rätt lång tid om man betäcker ett sto. Det är rätt stor påfrestning för henne och det är ju hemskt tråkigt om det skulle hända något med sto el bebis.
Har man betäckt vill man ju att allt ska gå bra!!

Däremot tror jag att de flesta ston uppskattar lättare ridning innan dom blir för runda.

Bara mina tankar.....
Hälsningar Lena

Läste ditt inlägg igen.... Tror att det är så att "bebis" fastnar inte i livmodern förrän 28-45 dagar efter betäckning. Lite olika vad veterinärer säger om tiden.... Vad man är rädd för då är att fostret inte "sätter sej fast" när det ska och istället resorberas.

Vi har faktiskt bara låtit stona gå i hage den tiden men jag vet att inte alla tycker att man behöver göra så. Det är väl lite så att var och en blir salig på sin tro! Vi är väl helt enkelt för rädda att det ska hända något ;)

Det är ju ofta både mycket jobb, ( körningar, ultraljud osv) och pengar givetvis, inblandat.
Det är ju olika hur man betalar och det krävs ofta ultraljud tex vid 17 dagar och 90 dagar.

Du kommer säkert att få flera svar som är mycket bättre, det är bara att sålla och hitta det som passar dej och pållen!

Lena

Har jag nu betäckt ett sto så får hon vara mamma på heltid. Vill jag att ett sto ska tävlas så betäcker jag inte, i mina ögon får man bestämma vad som är viktigast. Självklart kan vissa ston motionsridas under dräktighet om man så vill, men att fara runt på tävlingar med hög smittorisk finns inte på världskartan. Det handlar om otroligt mycket tid, pengar och känslor när man betäcker så ett par tävlingar är inte värt det i mina ögon. Stoet bör inte fara omkring innan 45 dygns dräktighet, se svaret ovan, och sen finns det regler för hur sent i dräktigheten stoet får tävlas, så jättemånga starter handlar det inte om...

Jag som också står som hingsthållare vill att alla betäckta ston ska få föl. Hade jag inte velat det hade jag inte hållt på. Om jag nu försöker göra vad jag kan för att få stoet dräktigt tycker jag att stoägaren kan ta sitt ansvar och iaf försöka minimera riskerna för kastning och smittor. Att åka tävla med dräktigt sto tycker jag inte är att ta ansvar...

Sen finns det andra som inte tänker som jag!

Cyllene menar sådana som jag ;)
Tidigare har jag avlat på tävlingshästar,mao seminerat,ridit vidare,tävlat så länge TR medger och sen fortsatt träna stoet tills hon sagt ifrån,och börjat rida igen ca när fölis är 2-4 mån.

Nu avlar jag på en pensionerad tävlingshäst till allas stora glädje :)

Jag tänker som Cyllene. Har jag väl betäckt ett sto så får hon vara. Visst kan jag gå med på att motionsrida stoet på hemmaplan, men inte innan hon är konstaterad dräktig efter 40 dygn. Jag resonerar precis likadant med smittorisken. Jag vill inte att mitt sto ska kasta efter att jag jobbat på att få henne dräktig och betalat för att få henne dräktig, bara för att jag vill starta en eller två starter. Man har till och med 4:e månaden på sig att tävla stoet. Det innebär i realiteten att man inte vill tävla de första 45 dagarna efter betäckning eftersom det är väldigt känsligt. Så har man ungefär 2,5 månad på sig att tävla stoet innan det är för sent enligt reglerna. Visst kan det bli flertalet starter, men det brukar vara så att man hamnar i juni/juli någon gång när man kan tävla stoet och då är det inte så många intressanta tävlingar i alla fall.

Behöver man meritera stoet gör man det innan betäckning enligt mig. Inte under tiden hon är dräktig.

Jag red mitt sto två timmar innan hon fick sitt föl och tävlade i hoppning helgen innan. Tilläggas bör att jag inte hade en aning om att hon skulle föla, då hon tydligen blev tjuvbetäckt innan jag köpte henne. Sadeln gick på och gjorden kunde dras som vanligt ändå.. Hon gick superbra i ridningen och fölningen tog bara några minuter!

Om jag vetat att hon skulle föla skulle jag absolut inte rida så mycket så pass nära födseln, men jag tror inte att det är någon nackdel att de rids så länge det bara går. Tror snarare det är värre om de går och blir för feta!

Direkt efter betäckningen skulle jag nog låta stoet vilja en eller ett par veckor, men har ingen erfarenhet av betäckningar.

Tack för alla svar. Det svider ju lite att 2 säsonger går bort från tävlingsbanorna, men å andra sidan vill jag ha en avkomma efter mitt sto så.. Jag får ta mig en funderare på detta :)

Tack för alla svar. Det svider ju lite att 2 säsonger går bort från tävlingsbanorna, men å andra sidan vill jag ha en avkomma efter mitt sto så.. Jag får ta mig en funderare på detta :)
Man kan inte ha kakan och äta den också när det gäller avel. Om man inte gör en embryotransfer, men det kostar mer än det smakar på vanliga hästar. Det är liksom antingen eller som gäller. Antingen avlar man eller så tävlar man.

Jag har tagit mig en funderare och beslutat att vänta ett år med att betäcka :) Det känns bra, så hinner jag förbereda mig ekonomiskt, mentalt och på alla andra sätt inför ett föl! Jag vill ju ge både mitt sto och fölet bästa möjliga förutsättnignar.

För, det är väl inte för sent för ett sto att få sitt första föl som 11-åring? Hon är 9 i år, så hon blir ju 10 när hon betäcks. Hon är i utmärkt kondition och kommer hållas så så det är inget problem.

Då lär du dig nu att det är bra att de tar det lugnt i 40 dagar.

Ja, det är säkert att föredra!
Jag är evigt tacksam för att allt gick bra med mina två när jag nu inte ens visste om betäckningen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III