Sv: Easyboot Glove användare!
Jag köpte 4 st Glove-boots till min Islänning tidigt i våras och var lite tveksam under de första två prov veckorna då en framboot vid flera tillfällen lossade vid "fri galopp" på gräs ( de sitter ju dock kvar via själva "gaitern" runt benet så man tappar aldrig bort dem eller behöver vända,rida/köra tillbaks & plocka upp ) men då de är mkt lätta att trä på igen så är de klart OK bortsett från själva irritationsmomentet att man måste stanna & avbryta det man höll på med ... .
Jag kör & rider mina djur i varierad terräng men att jogga längre sträckor på hårda grusvägar & asfalt funkar de suveränt till.Min ena Islänning älskar att bli körd och de ger en fin-fin känsla på just hårt underlag , hon blir dubbelt så pigg & dragvillig då ( även om hon gillar det annars oxå ) ! Även om inte passformen är 100%-ig pga vinkeln som just den booten har utan ger ett par mm glipa på ena sidan så har dom numera "passat in sig " , de används regelbundet , ibland flera mil i veckan och har fram tills nu inte slitits så mkt som man skulle kunna tro,de har alltså redan sparat in sin kostnad och jag räknar med att de håller minst ett år , troligtvis längre ?
Har även sedan minst 6 år tillbaks Boa boots , Easyboot Epic samt Easy boot original hemma att jämföra med och dessa nya Glove är totalt överlägsna beträffande enkelhet,följsamhet & comfort för just mina djur,dessutom väger de minimalt vilket jag personligen tycker är så nära naturlig hov man ändå kan komma om man väljer just barfota djur.Min nyinridna 5-åring ( Islänning ) har i princip gått barfota sedan födseln ( bortsett från en enda 6v. provskoning vid körning ) och jag eftersträvar att försöka hålla honom så.Hans mor har nu gått barfota 19 månader och rids helt utan skyddsboots i skogen men Glove-bootsen har suttit kvar även genom lera & vattendrag de gånger det ej gått att undvika och hon har aldrig fått tendens till skav. Rent generellt försöker jag undvika djup lera /vatten ner i Glove dels för att de ej är själv- dränerade som Boabootsen är ( men man kan ju borra små egna utsläppshål för tex vatten ) men även då jag inbillar mig att kvarvarande lera inuti bootsen kanske kan orsaka skav vid långvarig fortsatt tur ?
Ikväll ska jag prova mina nyköpta Glove även till min valack som verkar välja tölten före trav , han har fått prova de andra bootsen jag nämnt tidigare men ingen av dessa känner jag mig lika nöjd med som just Glove så jag har höga förväntningar att dessa ska fungera lika bra på honom ! Vill verkligen rekommendera Glove till den som rider minst tid i skogen och mer på grusvägar eller fast underlag , i skog har jag mestadels haft mina helt barfota med vissa undantag för lite fastare/torrare/hårdare skogsstigar där Glove har suttit på.
Nu har jag just köpt maxigrip dubb till som broddning men har ännu ingen erfarenhet av dessa eller om greppet kan bli så bra att Glove-bootsen rycks av ( ? ) det finns ju trots allt inga spännen som hjälper dem att sitta på plats men det är oxå det som-om de fungerar för din hästs hovform-är det mest kostnads effektiva rent ekonomiskt ( inga direkta slitdelar att byta ) ,lättaste & följsamma att hantera enligt mina erfarenheter ( och efter de jag provat/har hemma ) .Det tog dock ca 2 v för mig & gnägglan att komma överrens med dem , få dem att sitta kvar och framförallt sätta på dem snabbt & lätt men med lite "sick-sack teknik" faller de ögonblickligen på korrekt plats å tar minimalt med tid i anspråk på en ren hov.Tror att de,som med alla nyköpta boots,behöver lite tid " att passa till sig " bara.På min hemsida finns många kör-bilder med min(-a) Islänning/djur och vid ngt tillfälle har hon då Boaboots i trav på en bild oxå;-) Dock inga bilder med Glove ännu men det kanske kommer framöver.
Marita