Easyboot Glove användare!

L

Lassi

Jag skulle vilja veta om någon rider i Easyboot glove och vad ni tycker om dem. Jag använder Easyboot bare när det behövs men skall köpa nya då de börjar bli slut och såg att det kommit ny modell. Känner mig lite tarv på info det är ju helg och hon jag handlar av går väl inte att få tag på förrens på Tisdag.
// Lassi

Sv: Easyboot Glove användare!

Tja, det verkar inte som någon har något att berätta. Har kollat med storlek och de kan gå att använda Glove modellen på bakhovarna, så jag provar väl.
Jag hittade så många positiva användare i USA, får lita på dem.
Hälsningar Lassi

Det finns ju provkit att ta hem först så man får en tillräckligt tajt passform.
Jag provade till min ena häst som har runda t o m 0,5cm kortare hov än lång och till honom fungerade det inte då det blev för lite kontakt med främre väggen på "skon"
Lycka till!

Tja, jag tänkte lösa det så att jag köper två ( glue- on) i de storlekar som ligger närmast och returnerar den som inte passar och får den andra halvan av paret skickat med två stycken överdelar och några nya comfort paddar, pust...
Den jag köper av har slutat att skicka ut prov -kit då de ibland inte kommer tillbaka. Sånt är ju tråkigt, men allt går att lösa. Använder du också Easy boots?

Oj då, jag har bara sett en firma av två som säljer glove som har provboots och det känns som ett måste till den modellen. Den måst sitta tajt. Det går ju att lösa som du skriver också. Provkiten låg väl kvar på hemsidan?

Jag har använt easyboot epic till båda mina hästar. De passar bättre till min ena, min andra fungerar super i renegade boots som är lätta och enkla, billigast från USA mot de svenska som sålt. Sitter bra och stadigt och ger snabb överrullning.

Jag har kollat in Renegade boots, de ser ut som att man kan få en massa pinnar och skräp med sig i dom. Fast de verkar ju helt klart bättre för hästar som har låga trakter som just mina. Jag får ju ha comfort paddar i mina Easyboot bare för att det skall funka och de tar ju inte lång tid innan de är slut och man måste köpa nya. Köpte du dina Renegade från nån hemsida i USA? Hur stor var prisskillnaden inkl frakt jämfört med de man köper i Sverige? Vad jag förstår är det knappt nån prisskillnad när det gäller Easyboots. De har samma pris här som där. Viktigast är ju trots allt att man hittar det som fungerar bäst. Jag hann inte mäta och skicka best. idag så allt får vänta till nästa vecka. // Ha de´

Jag har beställt på tillverkarens hemsida och det kostade ca 1700-1800:- inkl tull för ett par. Det kommer inte in smuts för de är så öppna så inget fastnar. Min häst är också väldigt låg i trakterna då han aldrig varit skodd. De är mjukare, lättare och mer följsamma än man tror och jag kunde även beställa sulan kortare utan extra kostnad (1cm kortare ger rund sko) Jag är väldigt nöjd än så länge men har inte ridit i så svår risig terräng än. Köpte dem i höstas. Jag har ju islandshäst och de är väldigt bra töltskor. Sitter ju lite som islandstyngdbootsen brukar göra men är troligen lättare.
I och med heelcaptivatorn så får man ju fram tån långt fram i skon och det tycker jag ger bättre överrullning än easyboot epic tex som man knäpper fram och då trycker hoven lite bakåt = lite längre överrullning om hoven är kort.
Obs det gäller bara om hoven är rund som min hästs hovar är då easyboots form är något oval.
Easyboot är bra annars till hovar som är lite ovala.

Får man smita in med en fråga?!

Hur gjorde du med betalningen när du beställde renegade bootsen, var det "säkert"?

Marie

Jag köpte 4 st Glove-boots till min Islänning tidigt i våras och var lite tveksam under de första två prov veckorna då en framboot vid flera tillfällen lossade vid "fri galopp" på gräs ( de sitter ju dock kvar via själva "gaitern" runt benet så man tappar aldrig bort dem eller behöver vända,rida/köra tillbaks & plocka upp ) men då de är mkt lätta att trä på igen så är de klart OK bortsett från själva irritationsmomentet att man måste stanna & avbryta det man höll på med ... .
Jag kör & rider mina djur i varierad terräng men att jogga längre sträckor på hårda grusvägar & asfalt funkar de suveränt till.Min ena Islänning älskar att bli körd och de ger en fin-fin känsla på just hårt underlag , hon blir dubbelt så pigg & dragvillig då ( även om hon gillar det annars oxå ) ! Även om inte passformen är 100%-ig pga vinkeln som just den booten har utan ger ett par mm glipa på ena sidan så har dom numera "passat in sig " , de används regelbundet , ibland flera mil i veckan och har fram tills nu inte slitits så mkt som man skulle kunna tro,de har alltså redan sparat in sin kostnad och jag räknar med att de håller minst ett år , troligtvis längre ?
Har även sedan minst 6 år tillbaks Boa boots , Easyboot Epic samt Easy boot original hemma att jämföra med och dessa nya Glove är totalt överlägsna beträffande enkelhet,följsamhet & comfort för just mina djur,dessutom väger de minimalt vilket jag personligen tycker är så nära naturlig hov man ändå kan komma om man väljer just barfota djur.Min nyinridna 5-åring ( Islänning ) har i princip gått barfota sedan födseln ( bortsett från en enda 6v. provskoning vid körning ) och jag eftersträvar att försöka hålla honom så.Hans mor har nu gått barfota 19 månader och rids helt utan skyddsboots i skogen men Glove-bootsen har suttit kvar även genom lera & vattendrag de gånger det ej gått att undvika och hon har aldrig fått tendens till skav. Rent generellt försöker jag undvika djup lera /vatten ner i Glove dels för att de ej är själv- dränerade som Boabootsen är ( men man kan ju borra små egna utsläppshål för tex vatten ) men även då jag inbillar mig att kvarvarande lera inuti bootsen kanske kan orsaka skav vid långvarig fortsatt tur ?
Ikväll ska jag prova mina nyköpta Glove även till min valack som verkar välja tölten före trav , han har fått prova de andra bootsen jag nämnt tidigare men ingen av dessa känner jag mig lika nöjd med som just Glove så jag har höga förväntningar att dessa ska fungera lika bra på honom ! Vill verkligen rekommendera Glove till den som rider minst tid i skogen och mer på grusvägar eller fast underlag , i skog har jag mestadels haft mina helt barfota med vissa undantag för lite fastare/torrare/hårdare skogsstigar där Glove har suttit på.
Nu har jag just köpt maxigrip dubb till som broddning men har ännu ingen erfarenhet av dessa eller om greppet kan bli så bra att Glove-bootsen rycks av ( ? ) det finns ju trots allt inga spännen som hjälper dem att sitta på plats men det är oxå det som-om de fungerar för din hästs hovform-är det mest kostnads effektiva rent ekonomiskt ( inga direkta slitdelar att byta ) ,lättaste & följsamma att hantera enligt mina erfarenheter ( och efter de jag provat/har hemma ) .Det tog dock ca 2 v för mig & gnägglan att komma överrens med dem , få dem att sitta kvar och framförallt sätta på dem snabbt & lätt men med lite "sick-sack teknik" faller de ögonblickligen på korrekt plats å tar minimalt med tid i anspråk på en ren hov.Tror att de,som med alla nyköpta boots,behöver lite tid " att passa till sig " bara.På min hemsida finns många kör-bilder med min(-a) Islänning/djur och vid ngt tillfälle har hon då Boaboots i trav på en bild oxå;-) Dock inga bilder med Glove ännu men det kanske kommer framöver.

Marita:laugh:

Nu har jag inte ett par Glove själv (än ;) ) men det ska ju finnas något som kallar "Power Strap" till Glove, dessa låser öppningen framtill och gör därmed att booten sitter stabilare! Något att testa och greppet blir så bra med dubben att booten åker av tänker jag då.

Förövrigt, fantastisk redogörelse, tack! :D

Har Glove ute i skogen. De funkar skitbra!! Kan varmt rekomendera.
Dock viktigt att prova ut rätt storlek, annars åker de av.

Hej , har du hunnit prova några Glove boots ännu ? Eftersom det är mitt i vintern nu och hela Sverige i princip har is & snö just nu så ville jag bara flika in att jag har 10st maxigrip-brodd skruv per boot ( alltså 40 st runt om totalt ) och allt har fungerat långt,långt över förväntan:bump:

Bootsen blir jämnare belastade med bra greppförmåga utan att vara så bra att själva bootsen rycks av som jag befarade innan jag provat,med andra ord så hindrar de inte överrullningen i hästens aktion på något vis , verkar därmed inte heller slita onödigt på hästens leder/ligament som det kan göra med kraftiga brodd som greppar "för bra" ...

Är så imponerad av lättheten & smidigheten i dessa boots , väljer man rätt storlek så de verkligen sitter tajt behövs inga extra straps men jag har ändå provat även dessa på bakhovarna .Tycker det försvårar en del att sätta på men jag har heller aldrig tappat någon bak boot under någon omständighet,vilket jag i och för sig inte gjort före heller men då Glove bootsen ( liksom andra ridboots ) inte skiljer på djurens varierande hovform fram & bak så skruvade jag på dessa "band" för att tajta till glipan, men som sagt de satt OK även utan.

Idag har vi ridit långa sträckor i djup,djup ospårad snö ( i skogen & klättrat ) i eländig terräng men ingen snö kan ju tränga in någonstans , kotan är ju oxå som skyddad av neopren-gaitern ( eller vad det kallas för ? ) så åter igen , enklare ridboots finns inte på marknaden beträffande vikt & minimalt med slitdelar ( tänker på spännen ,stålvajrar,rattar o dyl ) och det finns numera flertalet rid & körbilder på mina gnägglor med dessa boots på hovarna .
Den som önskar se några bilder på detta kan maila mig på : ms@snuffla.eu :rofl:
Jag har räknat ut att de hittills sparat in 5.500 kr i helskoningskostnader hittills under de 9 månader som jag använt dem på mitt sto ( räknar man min valack oxå blir det mer ) och jag ser redan nu att de kommer hålla i minst ett år eftersom de inte sliter något direkt på snötäckt mark just nu fast det beror ju såklart på vad ens hovslagare tar för en helskoning vilket kan variera enormt genom landet.Om jag räknar enkelt blir det 1.300 x 6 = 7800-2260 kr (4st glove+frakt) =5.540 kr billigare på 1 gnäggla baserat på omskoning varannan månad ( ibland behövs det ju oftare än så ) . Ibland hittar man inte boots som fungerar till just sin individ och beroende på omständigheterna kan man kanske ändå vara tvungen att sko om djuret är ömfotat eller har andra problem ? Jag tycker inte det ena måste utesluta det andra men just mina islänningar kommer jag nog fortsätta ha barfota så länge djur & hovar mår bra utav det och då blir mitt tips till alla er som funderar på att prova att testa just Easy Glove ! Vill även önska alla en god fortsättning på det nya året 2011 :banana:

KL

Har epic till mina.

Får nog säga att de lika gärna kunde säljas som byggsats, för det har varit mycket meckande med dem. Sömmar på geitern som fick sys om, spännen som var så råa i tillverkningen så att de hadde av vajern samt att jag fick byta till en storlek mindre strap för att ballarna skulle få plats dessutom så passar de då hovarnas form. Vajer och spänne tycks vara förbrukningsvaror på de nyare, får man tag i äldre tycks de vara bättre.

Men sen sitter de! Har tillochmed dragit snöplogen med ena hästen utan alltför stora problem. Vilket grepp! Likaså att kunna rida i blidväder som nyårsnatten utan snöklampar, underbart.

Tycker det är en bra produkt med en i förhållande till priset dålig ihopsättning.

Ska bli intresant att läsa om den här variante och hur den funkar! Men på körhäst kanske man behöver spännen.

Ptr

Skriver i en befintlig tråd istället för att starta en ny. Funderar på att testa Glove, då jag har Epics bak nu men drog sönder en wire och har meckat lite med det innan den gick sönder med. Har Renegades fram, men hästen får skav av dem om jag inte har glidselm i karleden.

Hur fungerar det med Glove när det inte är några spännen? Sitter de riktigt bra ändå (under förutsättning att man har rätt storlek)? Kan man brodda dem? Detta med power strap, hur fungerar det? Måste man montera på och av den när man tar på bootsen på hästen? Eller blir det bara lite tightare att få på bootsen och den sitter där hela tiden?

Jag använder easyboot Glove till mitt halvblod som tidigare haft stora problem med tappskor.
Jag har fått dem utprovade och sitter de helt rätt så lossnar aldrig, spelar ingen roll om man badar med hästen, rider i lera, på is eller i nysnö.

Att brodda dem går utmärkt och fästet blir bra, det blir inte lika stumt som med vanliga skor och broddar så överrullningen blir bättre och det skonar lederna på hästen.

Det enda negativa är att de är svårare att få på om det är kallt i stallet då de blir lite stumma. Jag har provat massor med andra boot och kan varmt rekommendera dessa. Jag använder inga poverstraps och de sitter utmärkt.

Lossnar de så är det troligtvis inte riktigt rätt storlek.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 018
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 308
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 474
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka