Easyboot Glove användare!

Sv: Easyboot Glove användare!

Puttar upp denna tråd, min häst behöver nya boots och velar mellan Glove och Equine Fusion.

Finns det någon risk att skruvarna kan skava? Hur ofta måste man justera dem och är det svårt?

Hur mjuk och tjock är sulan? Är den i gummi? Går det bra att tex trampa på en stor vass sten eller reagerar de på sånt? Har en häst som behöver boots som skydd mot grus osv, inte bara slitskydd.

Puttar upp denna tråd, min häst behöver nya boots och velar mellan Glove och Equine Fusion.

Finns det någon risk att skruvarna kan skava? Hur ofta måste man justera dem och är det svårt?

Hur mjuk och tjock är sulan? Är den i gummi? Går det bra att tex trampa på en stor vass sten eller reagerar de på sånt? Har en häst som behöver boots som skydd mot grus osv, inte bara slitskydd.

Jag har glove, så jag kan bara svara för dem. Helnöjd, inga skruvar som kan skava. De är tjocka och greppar bra, t ex mycket bättre på vått underlag än barfota (definivt tusen gånger bättre än med skor). Han ömmar ingenstans. Jag har ett par broddade, funkar utmärkt! Inga justeringar nödvändiga. Har vridit sig så vi tappat dem i flänggalopp, men vid samlade rörelser, inga problem.

:)

Har Glove. Tycker sulan är ganska "tjock" i något mellanting mellan gummi och plast. Den fjädrar inte som gummi men spricker inte som plast, om du förstår hur jag menar. Vi har sprängsten här och jag märker inte av att hon trampar om för att hon kliver på sådana, däremot väljer hon alltid att gå ute i vägkanten men då hon är barfota bak är det troligtvis därför. Mina sitter bra, har bara haft en som lossnat men det var för att vägen var underminerad och det blev hål där hon gick, då drogs den av när hon slet upp sig men det är enda gången. Det som är negativt för vår del är själva "handsken", den är tyvärr lite för lång vilket gör att den buktar ut nertill och trampas på av bakhovarna. Jag skulle gissa att det problemet är mindre på en större häst, jag har en maxad b-ponny och minsta storleken på bootsen. Jag har dem när jag tömkör ute, rider inte på dessa vägar så iofs vet jag inte hur mycket sulan skyddar med ryttare på... går fort att sätta på och av.

Har också glove. Funkar helt okej, dock åker de av i galoppen men då är min häst en sådan som gärna slår på sig och jag misstänker att booten fastnar i benskyddet och därför åker av. Men kvaliteten är bra, hästen har tom klivit på dem utan att de går sönder. Tåliga sulor med grova mönster så stock och sten är inga problem. :-) Se bara till att de passar så har du en kanonsko till hästen!

Tack för era svar! Det låter väldigt lovande. Det är en stor d-ponny, en arab av den rejäla sorten. Han är väldigt säker på foten och brukar inte slå sig på benen.

Bra att sulan är tjock, det som jag ser som negativt med EF är nämligen att sulan är lite för tunn och mjuk för att skydda mot sten.

Har beställt hem provkit till frambenen nu, 1.5W. Provkit till bakbenen fanns inte i lager så får testa det senare.

Hur tight skall de sitta? Så att man får slita för att få på dem eller bara så de slutar om hoven?

Det finns ju som sagt var Power strap för bättre fastsättning. Pete Ramey värmer ofta upp Gloven med varmluftpistol för att de ska passa Hästar med fång eller om hoven av andra orsaker är ojämn i väggen. Han värmer upp bootsens utsida som ligger mot hovväggen alltså INTE baksidan som ligger mot ballarna. Medan bootsen fortfarande är varm så sätter han på den på hoven och låter den svalna där och forma sig. Dock har jag ingen aning om det förkortar livslängden på bootsen men å andra sidan är det väl oftast i sulan den nöts ut. Det kan vara värt att prova om det inte fungerar på annat sätt.

Vilka broddar använder ni som brukar brodda dom och tycker ni att bootsen sitter sämre då?

Nu har jag testat och de satt inget vidare. :(

1W satt ganska bra bak, trots att hovarna är avlånga, men fram satt ingen bra. 2 är alltför stort på alla håll, 1,5W stooort glapp framtill, 1W också stort glapp och dessutom mer än 1 cm från boots till hårrand och då passar de ju inte, får ju inte bli högklackat... 1W var den enda som satt fast ordentligt.

Vet inte om jag skall vänta på ett provkit i normal stl eller ge upp hoppet om att dessa boots skall fungera.

Glove bootsen ska sitta riktigt tajt runt hoven, och innan man blir van kan (SKA) de vara lite svåra att få på - är det lätt att få hoven i bootsen är de garanterat för stora. Trä in tån så lång det är möjligt, sen "banka" lite försiktigt så att tån verkligen hamnar längst fram i booten (viktigt) och dra sedan gaitern över ballarna.
När du tar av bootsen ska det vara motstånd - så att man får ta i lite.
Har du rätt storlek är de riktigt bra och de sitter kvar - även i full galopp!

Jag har även provat Equine Fusion bootsen. Jag tycker inte att de satt lika stadigt på hoven utan skruvade sig väldigt lätt och hamnade snett (kanske fel storlek?). Sålde dem rätt snart.
Cavallo sport boot är jag rätt nöjd med också. De sitter som berg, men lite större risk för skav dock.

Av de jag provade var det bara stl 1 som satt såpass hårt att den inte hade ramlat av om hästen gick iväg. Men den verkade som sagt för kort... Fick känslan av att han stod på kanten sas. Möjligt att jag inte fick tån tillräckligt långt in, kan testa igen i morgon.

Jag har redan Cavallo boots men har problem med att det kommer grus in i dem.

KL.
Jag har precis fått en ny häst. Han är lite öm - har inte testat hur öm än eftersom han funnits här i knappt en vecka och jag bara i stort sett har provsuttit honom än och behöver antagligen barfotaboots året runt.

Skälet till att han behöver boots är att han enligt förra ägaren ska vara i stort sett omöjlig att sko (min plan är att låta honom "landa" här, sedan se om min hovslagare vill testa att sko honom: funkar det så är det bra men det är risk för att det inte fungerar den här säsongen åtminstone och då behöver jag ha ett alternativ).

Vilka märken/modeller är det som är vanliga idag? Använde för några år sedan easy boots till en häst som skulle vara barfota men som var öm, funkade OK. Har för mig att modellen hette epic men minnet kan vara helt galet eftersom det är mer än tio år sedan vid det här laget.

Någon som har tips att dela med sig av? Behöver ha en broddbar modell för vintern.

Antar att du mätt undersidan av hoven innan du beställde provkitet och vet vilken storlek som "borde" passa? Du kan också ställa booten på hovens undersida när du håller upp hoven och kolla hur det överensstämmer. Jag stoppar i tån "längs med framväggen", ser till att båda hovsidorna kommer in "jämsides" i booten, knackar dit den som beskrivits ovan, men både i tån (först) och baktill under sulan (sedan jag fällt upp gaitern och kollat att den sitter rakt), sedan brukar jag trava några steg på hårt underlag så att de trycks fast ordentligt. Mäter hoven med jämna mellanrum så att jag ser att den fortfarande överensstämmer med måtten (eftersom vi varierar underlag och använder boots bara på vissa kan det ibland hända att hovarna slits mindre och då måste jag raspa mer istället, lätt att missa). Jag har ingen strap, mina glipar över hovväggen men sluter tätt nedtill.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 017
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 308
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 474
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka