DYRT hö- vad göra?

Sv: DYRT hö- vad göra?

Men va f.n! Nu blir jag riktigt upprörd! :devil: Vad är det för jubelidiot (uräkta uttrycket) till stallägare?? Det är väl klart som sjutton att du måste få tippa halm på dyngstacken. Skulle vara intressant att komma ut på ett "studiebesök" hos dej! PM:a om du vill ha lite stöttning. Tänkte ine slå ägaren på truten:D Alltså, din situation låter inte riktigt klok. Vet du vad ägaren betalar för höet? För mej lutar det ocker!!!

Nej vi får inte tippa halm där. Bara tov eftersom det säljs som jordsmån inte ens en liten tuss, då får vi ellre gå ut med det i skogen. Nej jag vet inte vad de betalar för höt, det som gör mig så irriterad är att de själva inte bryr sig eftersom deras hästar knappt äter hö utan bara masa kraft.

Nu är jag på jakt efter hösilage på småbal som får stå i trädgården eler på balkonen hemma om de inte får stå stallet.

Enklast och billigast att flytta.
Du har pm.

/P Döben

Knappast.. testa att stoppa det i småpåsar så kanske du inser jobbet bakom det. Maksininvestering, leverans osv. :D
Tänk sen att du säljer en sån påse då och då.

Måste bara svara på det här....
Våra djuraffär här i lilla stan....stod och kollade på grejer medans hon som jobbade där fick telefon. Varvid jag lyssnade lite...
Samtalet utspelade sig lite som så att hon berättade för ringaren att va bra att dom fått in det nyskördade hö't, kunde han inte bara springa ut och fylla några påsar med hö så hon kunde få in det i butiken senare under dagen när han ändå skulle in....
Låter inte som några dyra investeringar och leveranser direkt! :)

Men visst, det finns dom som säljer i fina märkta påsar och är ett "riktigt" företag, då kan man kanske får betala endel. Men det här kändes som riktigt utsugarpris... Eftersom jag har kanin själv så har jag ju tittat på priserna :eek: flera gånger och förasat mig och då när jag tjuvlyssnade så blev jag nästan lite sur... Men visst, folk betalar och finns det en marknad för det så!

Varvid jag lyssnade lite...
Samtalet utspelade sig lite som så att hon berättade för ringaren att va bra att dom fått in det nyskördade hö't, kunde han inte bara springa ut och fylla några påsar med hö så hon kunde få in det i butiken senare under dagen när han ändå skulle in....
Låter inte som några dyra investeringar och leveranser direkt! :)

men även om hon nu gjorde så här så fundera på vilken tid det tar och vilken omfattning hon säljer. Hon blir inte miljonär precis...
Hade det varit stora volymer hade det varit en annan sak. :D

i mitt förra stall kom bonden med 2-3 hösilagebalar i taget. allt analyserat och vi betalade 2 kr/kg. byt höleverantör. den där tar ju överpriser!

Pratade med stallägaren idag angående att ta hem hösilge själv. Jag får kanske ta hem och då bara 2-3 småbalar i taget dvs måste förvara resten hemma i hallen?

De tar 1 krona kilot själv berättade hon dag (utöver vår hyra som är på 2750). Vilket gjorde mig riktigt förbannad. Min häst äter 11 kg/dag alltså ger ag dem 11 kr om dagen, 400 kr månad extra utöver min stallhyra. Medans de som har ponnyer och ger sina hästar 4 kg om dagen endsat betalar 120 i månaden extra utöver stallhyran. NU ÄR DET KRIG!

Herregud så ruttet! Varför i herrans namn skall dom ha 1:-/kg? Om jag förstod rätt fick ni höet levererat och upplastat på loftet, eller? Har stallägaren egna hästar? Så praktiskt då att låta hyresgästerna betala fodret åt egna hästar. :devil: Jag tycker du betalar dyrt för stallplatsen. Vad ingår mer än box och hö? (Jag betalar 500:-/box). Köper mitt eget hö och strö. Nej du, det är verkligen läge att du flyttar därifrån. Stallägaren skall stå i skamvrån!

Otroligt dyrt! Är det Stockholmspriser eller? De flesta jag känner till har grovfoder inkluderat i stallhyran. Krångligt att göra en rimlig kostnadskalkyl på förbrukning annars.

jag blev helt paff när hon sa det. Ingen av oss inackorderingar vet heller detta, vi har alltid trott att höt kostade 3.30 men nu kostar det ju tydligen bara 2.30. Det ingår In-utsläpp och täckesbyten bara men läget är väldigt attraktivt och det finns ridhus hoppbana och dressyrvolt på gården.

Att jag betalar mkt för stallplatsen vet jag. Men kännde att höpriset inte var okej längre med denna höjning. Antagligen har ägarna bara börjat ta mer och mer själva.

Jo stallplatsen är dyr men det är vad det kostar i området. Det är detta med höt som gör mig förbannad.

Hur gick det med det andra stället du skulle kolla stallplats hos då? Om det ligger nära till stället du har hästen nu på så kan du ju ändå utnyttja ridhus och ridbanor mot anläggningavgift antar jag.

Grovfoder är ju ändå väldigt viktigt för hästarna. Vad ska de leva på menar jag ? :confused: och hur mycket hö får hennes egna hästar då?

Jag tycker det låter helt sjukt och hade flyttat ut bums. Då hade jag hellre betalt halva stallhyran men köpt foder till normala priser och strö själv och inte haft tillgång till något ridhus eller ridbana..

Åh fy satan:devil: jag är glad att jag inte bor i sthlm.
Jag betalade 1.70 :- med hemkörning men utan analys.:)

Hon ger sina halvblod på 1.70 i mnkh 5 kg/dag så hon tycker att jag är knäpp som ger min lilla arab på 156 10-11 kg om dagen..

Den andra platsen var redan tagen. Hon hade tre hästar som innan mig men skulle höra av sig om inga av dom passade in i flocken.
Det nya stallet ligger bara 5 min gångväg från mitt nuvarande och 5 minuter från ridskola med stor anläggning.

har inte ägarna till ditt stall rätt att sprida ut sig dom äger ju stallet:confused:

Du har din/dina häst/hästar i ett sånt stall som jag har. Fick göra min höanalys själv och det var inte så bra höet (28 g smältbar råprotein/kg foder..). Får inte heller köpa hösilage eller så. Det luktar illa :rofl: ;) Hoppas det fixar sig.

Kram

3.30/kg :eek:
herregud vad dyrt! det skulle nästan löna sig att fodra med lusern där man vet innehållet :crazy:

kan du inte köpa hö nån annanstans?

har inte ägarna till ditt stall rätt att sprida ut sig dom äger ju stallet:confused:

Jovisst har dom rätt att sprida ut sej. Grejen är bara den att jag hyr ett stall som jag har för mej själv. Ägarna står i ett annat stall som inte ens är i anslutning till mitt stall. Det finns höloft ovanpå deras stall, men dom har sitt hö och halm på loftet ovanpå mitt stall så jag inte har någonstans att förvara mitt hö och halm. Ursäkta att jag inte skrev fullständig redogörelse över situationen. :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·
Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 533
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 077
Foder & Strö Hur har det gått för er med hö skitsommaren 2012? Har ni fått tag på hö? Hur är kvalitén? Vad fick ni betala per kilo? Var i Sverige...
2
Svar
33
· Visningar
4 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat