Hur gör ni med hö sommaren 2012...?

Sv: Hur gör ni med hö sommaren 2012...?

Vi tar eget grovfoder men på grund av vädret så fick vi göra hösilage istället för hö. Värderna blev iallafall helt ok. Bor i östra skåne.

Knapplån.
Här i Västmanland är det också katastrof på hö. Hösilage är det nog rekordår på det är det enda bönderna har kunna tagit in.
Men för oss med 1 häst kan man ju inte ha hösilage, om man inte köper småbal men det är ju hysteriskt dyrt.

Jag hade sådan tur att jag lyckades hitta ekoligiskt fjolårshö med kanonvärden.

Men jag fick leta bra länge och fick ge 1,65 kr kilot med moms riktigt billigt.

Men har hört att höet här omkring ligger på 2-4 kronor kilot pluss moms för de lilla hö som finns.

Tur man har ponny går inte åt så mkt per år=)

Bor i Dalarna, har köpt rundbal med hö för ca 2 kr kg, bra kvalitet och relativt bra värden. När det tar slut är det kallt ute, och då blir det övergång till hösilage istället.

Usch! Har bara en sak att säga: K A T A S T R O F A L T
Har redan fått slänga en hel del som varit mögligt, och även en del hö som sett bra ut, men hästarna har vägrat att äta av det, så något fel har det varit på det, fast man inte sett något. Som tur är så har jag en häst i stallet som TOTALVÄGRAR att äta hö om det inte är BRA KVALITE! Han kan stå en hel natt i stallet utan att så mycket som ens peta i det! Så är jag minsta osäker så provar jag att ge till den hästen först, äter han inte, så åker höet ut! Nu har jag dock funnit ett travstall som jag fick köpa hösilage från, och detta äts med god aptit och det har inte allt för dåliga värden heller. Har dock inte kunnat köpa hem för hela vintern, men de har en hel del, så har jag tur så kan jag hålla mig till detta hö hela vintern. Annars vet jag nog inte vad jag gör :/

Här i Karlstad med omnejd är det ont om både hö och silage. Har pratat med flera bönder som haft väldigt svårt att skörda och fått in väldigt lite. Min höbonde vet inte än hur kvaliteten på årets hö är så jag har köpt fjolårshö av honom. Han säger att folk ringer som tokiga i år från hela sverige och vill köpa hö och han kan inte ta emot nya kunder alls. Det verkar bli ett tufft år när det gäller grovfoder.

Usch... det verkar vara rätt illa på många ställen. Vi ska försöka få hem så att vi klarar oss över hela vintern men det är inte lätt. Varken att hitta bra hö eller att få plats med allt. Oron är att stå där i januari-februari och ha slut på hö och inte få tag på mer.

*kl*
:devil:#¤*#:devil:!!! säger jag bara. Har precis fått analysen för årets hö.:cry: Hela vinterns förbrukning har redan köpts in till stallet, finns ingen möjlighet att ha eget foder, de andra bryr sig inte om analys så jag får skicka in själv varje år.

Höet innehåller 0 gram smältbart råprotein. 0! NOLL! Ja, det stämmer tyvärr, jag har ringt och haft ett långt samtal med analysföretaget då jag var tvärsäker på att det måste stå fel på mitt papper. Men nejdå, de hade kört om provet för att vara säkra och det var 0. Både NIR-analys och kemisk analys hade de gjort. Väldigt väldigt lite mineraler.
Vi har alltså ett hö som är sämre än halm. Hade det varit mitt eget stall och bara mitt hö hade jag bränt skiten men risken är väl att det inte finns så mycket bättre hö att få tag på häromkring i år. Så bara att gilla läget och fodra pållan med Krafft Muskel hela vintern. :cry:

Oj det trodde jag inte ens var möjligt :crazy: Var är höet tagit någonstans och när? är det första eller andra skörden?

*kl*
Höet innehåller 0 gram smältbart råprotein. 0! NOLL! Ja, det stämmer tyvärr, jag har ringt och haft ett långt samtal med analysföretaget då jag var tvärsäker på att det måste stå fel på mitt papper. Men nejdå, de hade kört om provet för att vara säkra och det var 0. Både NIR-analys och kemisk analys hade de gjort.

Usch då. :( Gjorde du hygienisk analys också? Mögel och bakterier kalasar på de näringsämnen som finns i höet när de förökar sig...

Du kan inte köpa potatisprotein? Du lär ju få ge flera KG muskel per dag om det ska fungera. :eek:

Själv har jag köpt eget grovfoder till mina hästar i år. Svindyrt, men med mycket bra värden, vilket behövs till sto med föl.

Vi fick bara hösilage i år, men mycket. Höt gick inte att slå pga vädret.

Det trodde inte jag heller var möjligt. Det finns råprotein i höet men det är tydligen bundet till fibrer så inget av det är smältbart, dvs hästen kan inte utnyttja det proteinet. Höet är ganska grovt.
Det är förstaskörd taget i slutet på juli pga skitvädret i sommar(fick jag veta nu efter att jag fått värdena, hade jag vetat det innan höet kom hade jag försökt avstyra och försöka få stallet att köpa annat hö).
Hästen behöver få i sig ca 250 gram protein per dag så det är inte omöjligt att lösa med lucern och Muskel. Men roligare kunde man ju haft med en lättfödd islänning som ska leva på detta utan att bli smällfet eller få proteinbrist!
Nej, jag gjorde ingen hygienisk analys. Enligt bonden har höet inte fått regn på sig så jag hoppas att det är ok. Börjar det damma eller lukta konstigt får vi väl överväga om det ens är värt att kosta på hygienisk analys eller bara slänga skiten.

Senast ändrad:

Jag har köpt jättefint hö av en bonde i trakten. Han lyckades få in hö just den veckan i slutet på juni när det faktiskt var uppehåll sön-tors här. Jag betalade 25:-/bal o de vägde nog runt 10kg. Det var inga jättebalar, så 2.50kr/kg på ett cirka ungefär. Dock behöver jag bara torrhö en kort period innan vi kan öppna vårt egna hösilage. Han hade massor kvar att sälja...

Hösilaget tog vi på egna åkrar under samma dagar som ovanstående hö, den enda veckan på hela sommaren! Det var hyfsat torrt när det packades så jag tror det blir bra. Har dock inte öppnat någon bal än så jag vet inte! Men som sagt, det var toppfint o hade legat i tre dagar o blivit vänt i säkert tre ggr/dag. Jag tog in en som som löshö för hand o det var jättefint!

wpid-dsc_3803.jpg

Vi har precis förberett för att plöja en mark till som skall bli hö om två år(havre nästa år) och där har jag bestämt att vi skall göra hässjor! Både för att det är vackert och för att det är ett mycket praktiskt sätt att få torrt hö trots halvtaskigt väder. Grannen hässjar allt sitt hö och de fick in hö från samma dagar jag nämt innan, fast det hängde på hässjorna i säkert två veckor efter skördning.
wpid-dsc_3828.jpg

Hästen behöver få i sig ca 250 gram protein per dag så det är inte omöjligt att lösa med lucern och Muskel.

fy vilket hö :( . Bra att du tog analys, sådana extremdåliga värden hade man inte räknat med att få!

spannex/teknosan har lusernpellets på 160 gr smrp/kg foder. strax över 7 kr kilot. Lusern räknas iallafall som grovfoder :)
Blanda i lite potatisprotein i luserngröten så är du snabbt uppe i proteinmängden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 589
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka