Dyrare att rida islandshäst än annan hästras??

T

thought

Jag är en relativt ny islandshästryttare, och vill därför fråga om det är någon som vill ge mig en förklaring till varför det är dyrare att rida islandshäst än övriga hästraser?
Jag tänker främst på priset för ridlektioner. Men också att kostnaden för att att vara medryttare verkar vara betydligt högre??

Sv: Dyrare att rida islandshäst än annan hästras??

Jag har inte upplevt att varken letionerna är dyrare eller att det kostar mer att vara medryttare.
Jag rider 1-2 ggr i veckan och betalar 400/mån
Om jag rider lektion betalar jag 190:-/h samma som på den vanliga ridskolan.

inte något jag märkt heller.
jag själv rider otroligt billigt ;)
Rider mycket lektioner helt "gratis" då jag hjälper tränaren med hästar och skötsel m.m.

Dom privatlektioner jag rider, betalar jag 150-200:- beroende på om jag rider med någon annan eller själv.
Men då har jag ju egen häst. Om man ska hyra häst tillkommer 200:- har jag för mig.
rider då 45-60min.

tycker det är otroligt billigt jag!
Har vart med om MYCKET dyrare på vanlig häst.

Jag har inte heller märkt att det skulle vara dyrare att ta lektioner eller vara medryttare.

Men däremot så undrar jag varför det kostar 800 kr att få hästpass till islandshäst, medan det kostar 300 till en ardenner, och 200 till en connemara?! Av alla andra raser jag har jämfört med, så är det betydligt dyrare för islandshäst. Varför det? Passen är ju precis likadana.

Min medryttare betalar 500 kr i månaden för 2-4 dagar i veckan, beroende på vad man har tid med. Inga krav förutom de vanliga (lektioner och liknande (självklart får dom rida i paddock) är inte aktuellt för medryttare då jag själv skall komma igång med träning och tävling till våren, tills dess luffsar hon mest) Viktigaste kravet är att personen är en bra hästmänniska och är ödmjuk. :love:

Jag betalar 350 kr när jag rider lektion, till det tillkommer c:a 250 för transport samt bensin. När jag red halvblod så betalade jag 600 kr för 45 minuter men red då för en grymt bra tränare.

Jag tycker inte mina lektioner är dyra, jag rider 1,5 tim - 2 tim och jag betalar ca 205 kr lektion.

Jämför du ridlektioner på ridskola så kan en av anledningarna vara att SIF inte är med i Ridsportförbundet / Riksidrottsförbundet (något som önskats från SIF:s sida men inte lösts till dags dato) och att många av islandshästridskolorna är privata. Alltså inga kommunala bidrag och privata investeringar i hästar, stall, gårdar och banor.

Att priserna skiljer sig lite kanske är också att det är mer vanligt med en ridskola för halvblod än vad det är för islandshästar.
Tycker också att det varit lite dyrare att rida lektion på islandshäst. Men sen är det kanske så också att man inte oftast behöver betala en medlemsavgift och terminsavgift som du normalt sätt gör på en vanlig ridskola. Kan det vara så kanske?

/Emma

Ja, men priserna varierar ju också stort berornde på var i landet man bor. Här i stockholm är nog allting mycket dyrare än tex i norrland. Men egentligen borde det kosta lite mindre att rida islandshäst, eftersom de kostar mindre att försäkra om man jämför med andra raser. Men man ska inte haka upp sig på vad allting kostar, man ska istället se vad man får för sina investeringar :)

skulle nog inte påstå att det var billigare eller dyrare ..
ungeför lika dant som andra hästar, berond epå vem man rider för , och vad m.m
själv betalar jag 125 kr lektion i gång i veckan . då rider jag ensam för min tränare, som är jätte duktig.
/ clara

Skrauti, de kostar mindre att försäkra, visst. Men sen har du som jag skrev ett privat företag bakom - utan kommunalt stöd i form av anläggning, aktivitetsbidrag eller liknande. Så det ÄR ofta lite dyrare att rida på islandshästridskola, men kanske är även hästmaterialet dyrare att köpa in?!

Jag har ridit storhäst och islandshäst parallellt i två olika ridskolor. Det var dyrare räknat per timme med islandshäst, men om man räknade in att vi var hälften så många i gruppen (6 i stället för 12) och att islandshästarna bara gick 1 lektion per dag, i stället för 3, så tycker jag nästan att det var mer prisvärt.

Det beror ju på lite var i landet man bor. På ett ställe där jag red förut kostade det över 5000 kr (vanliga hästar)

det beror helt klart på vart man bor. men det är dyrare att köpa in islandshästar, även snälla skogsmullar är dyrare än "vanliga" ridskolehästar/ponnyer.
Det finns inte heller lika mycket islandshästridskolor som det finns vanliga därför kan man ha högre priser eftersom de saknar konkurrens. Sist men inte minst som andra redan nämt man är oftast hälften så många på lektionerna när man rider islandshästar och därför lär man sig mer och får ut mer av lektionen eftersom läraren hinner med bättre.
Men jag har svårt att förstå att medryttare på islandshästar betalar mer, känner så många som behöver hjälp med sina hästar och bara skulle vara glada om dom slapp betala för att någon skulle rida deras hästar. Jag har tre egna hästar plus att jag är medryttare på 4 st och får betalt för att rida deras hästar eftersom de inte hinner..

Men det är väll olika beroede på vart man bor..

Jag skulle se det som ett utbyte att vara medryttare. Man betalar en summa för att rida ett visst antal gånger per månad, men det är ju inte bara själva ridtiden och erfarenhet av hästar man vinner.

Ofta är ju möjligheten att vara medryttare en period då man kan känna på hur det är att ha egen häst, för att sedan kanske gå över till att bli fodervärd eller helt enkelt köpa egen häst.

Som medryttare får man ju också erfarenhet och kunskaper från hästens ägare, och det är ju inte helt gratis att ha häst, så varför skulle man inte behöva betala?

Har ingen uppfattning om det är dyrare/billigare att rida islandshäst framför att rida vanlig häst...

annax skrev:
Som medryttare får man ju också erfarenhet och kunskaper från hästens ägare, och det är ju inte helt gratis att ha häst, så varför skulle man inte behöva betala?

Självklart är det värt att betala men priser varierar i landet i vissa delar av Sverige har jag hört att det tas ut hutlösa priser... och det är inte schysst.. tycker att man som ägare till en häst även ska vara tacksam för att få hjälp med sin häst och att någon vill lägga ner arbete och kärlek på en häst man själv kanske inte har tid med!

Àsgrimur skrev:
Självklart är det värt att betala men priser varierar i landet i vissa delar av Sverige har jag hört att det tas ut hutlösa priser... och det är inte schysst.. tycker att man som ägare till en häst även ska vara tacksam för att få hjälp med sin häst och att någon vill lägga ner arbete och kärlek på en häst man själv kanske inte har tid med!

håller med! en bra medryttare är svår att få tag på, och att få behålla en och samma medryttare i en längre period är ett privilegium :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar