Dvärgschnauzervalp, tips på belöningsgodis, tuggpinnar, klotång...?

TS här igen, tusen tack för alla hjälpsamma svar! Det är lite lätt förvirrande med allt man kan läsa sig till inför livet med valp, skönt att höra från er dvärgschnauzerägare att det inte behöver vara så komplicerat.

Fungerar valpen på fodret den fått hos uppfödaren finns ingen anledning att byta innan det är dags att gå över till vuxenfoder runt 10-12 månaders ålder.

Foder kan du ge vilket du vill, Dvärgschnauzern behöver inget speciellt där så välj ett foder som passar dina önskemål - ska det vara svenskt? ekologiskt? Så rent som möjligt? Etc etc etc. Mina hundar och valpar har fungerat på de flesta foder.
Färskfoder ger jag bara ibland för jag tycker att de blir missfärgade i skägget om de får "blött" foder dagligen. Färskfoder som är format som bollar - tex Mush eller VOM har sådana - är enkla att ge även till en liten valp.

Godis till valp behöver ju vara väldigt litet för att inte valpen ska få i sig för mycket. Jag brukar köpa såna där små mjuka miniben och dela på mitten till exempel från Star snack, Dogman eller Tuggmästaren. De brukar gå bra även under tandväxling.

Vad gäller tuggben så finns det smala råhudstugg, de är nog bara 3-4 mm i diameter men passar bra även till de riktigt små.

Dvärgschnauzers är rätt okomplicerade hundar i det mesta så känn ingen panik i att sitta och stirra på foderpåsar och procent.
Tuggleksaker duger lika bra som tuggben.

Som sagt, det låter mer okomplicerat än jag trodde med foder och allt, så jag satsar på att helt enkelt fortsätta med uppfödarens foder när valpen kommer hem och sedan får vi pröva oss fram med godis, leksaker och ben.

Ts, om du har Facebook så kan jag tipsa om attgå med i Dvärgschnauzergruppen. Där kan du få tips som gäller just Snuzzar och inte småhundar i allmänhet. Man kan inte klumpa ihop alla småhundar och ge generella tip. Bör man inte om någon ras.
Tack för tipset, jag ska absolut gå med där, bra att känna till!

TS här igen, tusen tack för alla hjälpsamma svar! Det är lite lätt förvirrande med allt man kan läsa sig till inför livet med valp, skönt att höra från er dvärgschnauzerägare att det inte behöver vara så komplicerat.

Som sagt, det låter mer okomplicerat än jag trodde med foder och allt, så jag satsar på att helt enkelt fortsätta med uppfödarens foder när valpen kommer hem och sedan får vi pröva oss fram med godis, leksaker och ben.

Tack för tipset, jag ska absolut gå med där, bra att känna till!

Läs inte hjäl dig på nätet och forum. Det finns lika många råd som nätanvändare. Gå på magkänslan och är din hund pigg och välmående så kör på.

Få foder är skadliga för hundar, speciellt om hunden är frisk. Oroa dig inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 452
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar