Dvärgschnauzervalp, tips på belöningsgodis, tuggpinnar, klotång...?

lillavovven

Trådstartare
Jag är ny här på forumet men har läst mängder av rasvalstrådar och valptips här genom åren (jag är uppvuxen med hund, men har inte själv varit hundägare i vuxen ålder). Då vi nu snart äntligen får hem en liten dvärgschnauzervalp (som då är 9 veckor) tänkte jag att det är dags att be om lite skräddarsydda råd :-).

Jag har redan inhandlat canvasbur, biabädd och diverse fällar, ullkam, diverse leksaker, mat- och vattenskål och bajspåsar. Det jag gärna skulle vilja ha tips på är följande:

- Klotång. Är det någon modell som skulle passa särskilt bra för en dvärgschnauzer? Någon modell att undvika?

- Belöningsgodis. Vilka sorter kan passa bra för en valp? Någon särskild sort ni rekommenderar/tycker att man bör undvika?

- Tuggpinnar. Vilken sort/storlek är lämplig för en dvärgschnauzervalp? Något man bör undvika (har för mig att vissa är lite giftiga för hunden?)

Jag undrar också om någon kan rekommendera något särskilt torrfoder som kan passa en växande dvärgschnauzer? Precis i början kommer valpen ju att få samma torrfoder som han får hos uppfödaren (minns just nu inte vilket det är), men jag skulle gärna vilja ha rekommendationer. Jag tror att jag så småningom kommer vilja kombinera ett torrfoder utan spannmål med någon form av färskfoder.

Det var det jag kom på just nu. Alla tips och erfarenheter mycket välkomna!

Åh vad roligt med en DS, men du måste ju posta biiiild! :love:

Millers klotång är den som jag ser rekommenderas precis överallt. Har haft såna till två små hundar nu och de fungerar utmärkt. Se till att byta ut den ofta bara för så fort en klotång blir slö så är det inte det minsta bra att använda den. Tränaren jag gick valpkurs hos rekommenderade att man helt enkelt köper en ny klotång i julklapp till hunden varje år så vet man att de är fräscha och vassa. :D

De andra frågorna är svårare för det är helt individuellt vad en hundmage funkar bra på. Generellt är jag för naturliga hundtugg som torkade muskler, hud, inälvor och liknande över konstgjorda saker som dentastix och annat med en massa olika ingredienser. Valpmagar är också generellt känsligare än vuxna vovvars så det kan vara en idé att leta efter sådant som anses vara "milt". Min vovve fick som valp främst lammhuds-"pinnar" som höll bra och aldrig gjorde magen upprörd.
Som godis är det rätt smart att börja med att ge av det vanliga valpfodret bara. Lägg en del av dagsransonen i fickan att belöna med under dagen så råkar du inte övergöda lillen eller få en hund som hellre äter det goda godiset än maten. ;)

Ropar på @Voff @Miao @Malibu_Stacy som har DS :) (vilket inte jag har).

Instämmer med @Elementary, Millers klotång rekommenderar många. Har den inte själv men tänkt köpa den. På just valpar föredrar jag dock en sån där nagelklippare, tycker de är behändiga och funkar bra så länge de är små och klorna "mjukare".

Godis och tugg är individuellt men även jag föredrar naturliga hundtugg som torkade muskler mm. Alltså inte rökta men olika tillsatser eller "rawhide". Jag är även mkt noga med att godis, tugg mm kommer från EU, dvs. att råvarorna kommer från EU samt att godiset/tugget har tillverkats i EU. Det har varit en del rapporter om att tugg/godis som har passerat Asien, särskilt Kina, har blivit behandlade med kemikalier m.m. Frånsett råaben så köper jag godis och tugg främst från tuggmästarna (hoppas detta inte anses vara reklam :nailbiting:) där man bla kan välja "naturligt hundtugg". Förutom "vanligt" tugg så kan horn (tugghorn) vara något som valpen gillar att gnaga på (i butik kan man fråga vilka som är lite mjukare och passar valpar och på internetbutiker anges det oftast). Hur mkt hundar uppskattar riktiga horn varierar dock.

Till våra valpar som har varit matglada har vi ofta använt en del av fodret som godis, ger dock färskfoder (samt lite torrfoder) så det blev emellanåt lite kladdigt :p så det gjorde vi främst under valp och unghundstiden då det behövdes mkt godis vid inlärningen.

Vad gäller foder så är det en riktig djungel där jag inte känner att jag har kunskap nog att ge råd när det gäller valpar. Vad som passar i foderväg är därtill mkt individuellt från hund till hund. Kan dock säga att vi gav Ascot som valp 50 % färskfoder och 50 % torrfoder tills han var ett år. Tills han var 8 månader fick han sundshundmat (färskfoder) vilket han även fick hos uppfödaren. Numera ger vi Nordic färskfoder samt några mushbollar plus extra kalk och fiskolja (tillskotten gav vi inte när han var valp utan var något vi noterade att han behövde senare). Han får även lite torrfoder (Acana lamb & okanagan apple) vid lunch (på dagis) då han vägrar äta frukost :p.

Tack båda för utförliga svar :)! Då blir det en Miller klotång så småningom. @Acto, är det en nagelklippare för smådjur (har sett sådan från Miller) du menar skulle kunna passa för valpar eller en vanlig för människor? (Jättedum fråga kanske, men bäst att dubbelkolla!)

Bra förslag att använda det vanliga fodret som godis i början, det hade jag dumt nog inte ens tänkt på. Och jättebra med tips på olika naturtugg, bra att veta att tex lamm kan vara skonsamt, det är så svårt nu i början att veta vad som anses milt och inte osv. Jag har också sett dovhjortshorn rekommenderat som lite mjukare tugghorn för valpar, det kanske kan vara något ...?

Ja, foder verkar verkligen vara en djungel. Förstår att man kan behöva pröva sig fram för att hitta det som passar. Hoppas att det kanske kan dyka upp något tips på vad som kan vara värt att börja med för en liten dvärgschnauzer... ;)

@Elementary, inga bilder än, får återkomma med det, men det är en mycket söt liten svart krabat :love:.

Jag är ny här på forumet men har läst mängder av rasvalstrådar och valptips här genom åren (jag är uppvuxen med hund, men har inte själv varit hundägare i vuxen ålder). Då vi nu snart äntligen får hem en liten dvärgschnauzervalp (som då är 9 veckor) tänkte jag att det är dags att be om lite skräddarsydda råd :-).

Jag har redan inhandlat canvasbur, biabädd och diverse fällar, ullkam, diverse leksaker, mat- och vattenskål och bajspåsar. Det jag gärna skulle vilja ha tips på är följande:

- Klotång. Är det någon modell som skulle passa särskilt bra för en dvärgschnauzer? Någon modell att undvika?

- Belöningsgodis. Vilka sorter kan passa bra för en valp? Någon särskild sort ni rekommenderar/tycker att man bör undvika?

- Tuggpinnar. Vilken sort/storlek är lämplig för en dvärgschnauzervalp? Något man bör undvika (har för mig att vissa är lite giftiga för hunden?)

Jag undrar också om någon kan rekommendera något särskilt torrfoder som kan passa en växande dvärgschnauzer? Precis i början kommer valpen ju att få samma torrfoder som han får hos uppfödaren (minns just nu inte vilket det är), men jag skulle gärna vilja ha rekommendationer. Jag tror att jag så småningom kommer vilja kombinera ett torrfoder utan spannmål med någon form av färskfoder.

Det var det jag kom på just nu. Alla tips och erfarenheter mycket välkomna!

Dina frågor är ju rätt generella överlag. En DS behöver sällan något "special".

Jag har Miller's klotång och tycker den fungerar jättebra till mina dvärgschnauzrar både valpar och vuxna.

Foder kan du ge vilket du vill, Dvärgschnauzern behöver inget speciellt där så välj ett foder som passar dina önskemål - ska det vara svenskt? ekologiskt? Så rent som möjligt? Etc etc etc. Mina hundar och valpar har fungerat på de flesta foder.
Färskfoder ger jag bara ibland för jag tycker att de blir missfärgade i skägget om de får "blött" foder dagligen. Färskfoder som är format som bollar - tex Mush eller VOM har sådana - är enkla att ge även till en liten valp.

Godis till valp behöver ju vara väldigt litet för att inte valpen ska få i sig för mycket. Jag brukar köpa såna där små mjuka miniben och dela på mitten till exempel från Star snack, Dogman eller Tuggmästaren. De brukar gå bra även under tandväxling.

Vad gäller tuggben så finns det smala råhudstugg, de är nog bara 3-4 mm i diameter men passar bra även till de riktigt små.

Åk till en djuraffär och botanisera lite, du ser ju vilken storlek som kan passa och kan även kika på vad det finns för lite olika fodersorter.

Kul med ett litet skägg till på Buke. Välkommen till Buke och grattis till en härlig ras.

Jag har en Svart/silverhane från Laness som blev 4 nu i mars.
Det är tåliga rackare och du behöver inte tänka på att nått ska vara special just för att det är en Ds. Det enda som min var lite petig med som liten var att han vägrade hårda godisar. Så jag körde på mjuka sorter. Tom Frolic som jag delade i mindre bitar. Tuggben har varit märgben här.

Du kommer behöva lite verktyg för pälsvården. En ullkamm/kniv som tunnar ut underullen är ett måste. Fråga i din hundbutik efter en bra kam för underull på strävhårig hund. Ska du trimma den själv sen så kommer du behöva lite mer grejer. Fingerkondomer använder jag för bra grepp.

Du måste bildbomba oss med den lille sen :)

Av torrfoder skulle jag välja Acana för små raser, Puppy small breed. Om du vill ha enbart svenska råvaror så finns Magnussons Meat & Biscuit Junior. Ev ha det ena som huvudfoder och det andra som godisfoder. Magnussons M & B är det enda godisfoder som min kräsna hund aldrig tröttnar på. Andra förslag är torrfoder från danska Kingsmoor.

Hundtugg som min kräsna gillar är allt från Pommys. Gå in på sidan och kika. Deras sortiment kan variera beroende på tillgång och efterfrågan. Tugget luktar en del, så jag brukar förvara öppnad påse i frysen och plocka ut efterhand.

Det finns flera olika tugg som inte har ursprung från Kina bla My Treat, men min kräsna gillar bara Pommys.

Jag beställer foder och tugg från nätbutiker; vetzoo, zooplus och bitiba. Tugg direkt från Pommys. Vetzoo har svenska fodertillverkare, men också märkesfoder från andra länder och olika tugg, medan de andra har märkesfoder till lägre priser. Lycka till med valpen!

Av torrfoder skulle jag välja Acana för små raser, Puppy small breed. Om du vill ha enbart svenska råvaror så finns Magnussons Meat & Biscuit Junior. Ev ha det ena som huvudfoder och det andra som godisfoder. Magnussons M & B är det enda godisfoder som min kräsna hund aldrig tröttnar på. Andra förslag är torrfoder från danska Kingsmoor.

Hundtugg som min kräsna gillar är allt från Pommys. Gå in på sidan och kika. Deras sortiment kan variera beroende på tillgång och efterfrågan. Tugget luktar en del, så jag brukar förvara öppnad påse i frysen och plocka ut efterhand.

Det finns flera olika tugg som inte har ursprung från Kina bla My Treat, men min kräsna gillar bara Pommys.

Jag beställer foder och tugg från nätbutiker; vetzoo, zooplus och bitiba. Tugg direkt från Pommys. Vetzoo har svenska fodertillverkare, men också märkesfoder från andra länder och olika tugg, medan de andra har märkesfoder till lägre priser. Lycka till med valpen!

Vad är det med dessa foder som gör dem optimala för Dvärgschnsuzers? (som frågan nu var)

Tack båda för utförliga svar :)! Då blir det en Miller klotång så småningom. @Acto, är det en nagelklippare för smådjur (har sett sådan från Miller) du menar skulle kunna passa för valpar eller en vanlig för människor? (Jättedum fråga kanske, men bäst att dubbelkolla!)

Bra förslag att använda det vanliga fodret som godis i början, det hade jag dumt nog inte ens tänkt på. Och jättebra med tips på olika naturtugg, bra att veta att tex lamm kan vara skonsamt, det är så svårt nu i början att veta vad som anses milt och inte osv. Jag har också sett dovhjortshorn rekommenderat som lite mjukare tugghorn för valpar, det kanske kan vara något ...?

Ja, foder verkar verkligen vara en djungel. Förstår att man kan behöva pröva sig fram för att hitta det som passar. Hoppas att det kanske kan dyka upp något tips på vad som kan vara värt att börja med för en liten dvärgschnauzer... ;)

@Elementary, inga bilder än, får återkomma med det, men det är en mycket söt liten svart krabat :love:.
Nagelklipparen jag menar är avsedd för människor, jag brukar säga att killar ofta använder en sådan istället för nagelsax :p. Har bara tyckt att det har varit enklare i början när valpen är lite men en vanlig klotång, tex Millers, går utmärkt till valpar också.

Vad är det med dessa foder som gör dem optimala för Dvärgschnsuzers? (som frågan nu var)
Som någon redan svarat, behövs det inte särskilda foder för olika raser. Däremot om hunden har risk för urinsten (5 % av alla dvärgschnauzrar) så kanske man ska välja något annat, men om urinsten inte finns i valpens linjer är Acana för små raser ett bra alternativ, tycker jag. Foder för små raser har mindre bitar vilket är bra. Små hundar kan vara kräsna, så man kan behöva växla mellan några olika foder för att det ska vara gott. T ex ge som omväxling Orijen för små raser. Innehållet är liknande så det bör inte vara så stor omställning att byta.

Som någon redan svarat, behövs det inte särskilda foder för olika raser. Däremot om hunden har risk för urinsten (5 % av alla dvärgschnauzrar) så kanske man ska välja något annat, men om urinsten inte finns i valpens linjer är Acana för små raser ett bra alternativ, tycker jag. Foder för små raser har mindre bitar vilket är bra. Små hundar kan vara kräsna, så man kan behöva växla mellan några olika foder för att det ska vara gott. T ex ge som omväxling Orijen för små raser. Innehållet är liknande så det bör inte vara så stor omställning att byta.
Jag undrade mest varför du rekomenderar just dessa foder till dvärgschnauzer specifikt?
Har du kunskap om foderråd till DS eller är är detta dina allmäna råd? Har sett att du gett dessa tips i en rad fodertådar oavsett ras.

Jag undrade mest varför du rekomenderar just dessa foder till dvärgschnauzer specifikt?
Har du kunskap om foderråd till DS eller är är detta dina allmäna råd? Har sett att du gett dessa tips i en rad fodertådar oavsett ras.
Hipp hipp hurra för @Voff idag!
ina_dance5.gif

TS vill ha tips och andras erfarenheter av foder. Jag har mycket god erfarenhet av Acana och Magnussons och rek därför dessa. TS har troligtvis inte läst alla trådar på forumet.

Jag har också god erfarenhet av Simpsons Premium spannmålsfria, men eftersom valpfodret är baserat på fisk, rek jag det inte eftersom jag själv inte skulle vilja ge fiskfoder.

Kingsmoor och Olivers spannmåsfria foder för små raser ser bra ut och jag skulle kunna tänka mig att ge dessa, men har ingen erfarenhet av dem.

TS kan gå in på sidan dogfoodadvisor och läsa om de 4- och 5-stjärniga fodren för fler tips. Alla finns inte i Sverige. Jag vet att en del rek Taste of the Wild, men efter deras stora återkallningar för några år sen, så är det inget jag själv vill ge. Många hundar blev dåliga i magarna då. Troligtvis är detta foder helt OK i dag.

Applaws ser bra ut så papperet, men eftersom de hämtar råvaror från bla Thailand så vill jag personligen inte ge det. Om man läser på engelskspråkiga hund- och kattsidor hittar man en del negativt, bl a om katter som dött av kattfodret. Applaws är annars gott för kräsna hundar och det har lägre pris än tex Acana.

Ang mat så är det något man ska tänka på är det att inte ge mat med för mycket fett då jag tror att det är minst lika vanligt med pankreatit som urinsten hos dvärgschnauzer. Vi får se efter att RAS enkäten varit ute och blivit sammanställd om mina tankar kring detta stämmer.

Orijen brukar inte alls fungera till de dvärgschnauzrar jag känner då de superlätt blir tjocka och behöver sån liten mängd av det fodret att de konstant är hungriga. De allra flesta dvärgschnauzrar är väldigt matglada, att hålla på att byta mellan olika foder är inget jag rekommenderar någon valpköpare att göra. Fungerar valpen på fodret den fått hos uppfödaren finns ingen anledning att byta innan det är dags att gå över till vuxenfoder runt 10-12 månaders ålder.

Min Ds är matglad och äter allt!
Att de skulle vara kräsna, lessna lätt osv håller jag inte alls med om. Jag har inte behövt byta mellan foder. Inte heller har jag gett foder för småhundar. Tvärt om. Min äter rätt stora bitar eftersom han får samma foder som Schäfrarna.

Däremot ger jag INTE spannmålsfria foder då min blir förstoppad på dessa. Men det är han som individ, inget specifikt för rasen.

Ang mat så är det något man ska tänka på är det att inte ge mat med för mycket fett då jag tror att det är minst lika vanligt med pankreatit som urinsten hos dvärgschnauzer. Vi får se efter att RAS enkäten varit ute och blivit sammanställd om mina tankar kring detta stämmer.

Orijen brukar inte alls fungera till de dvärgschnauzrar jag känner då de superlätt blir tjocka och behöver sån liten mängd av det fodret att de konstant är hungriga. De allra flesta dvärgschnauzrar är väldigt matglada, att hålla på att byta mellan olika foder är inget jag rekommenderar någon valpköpare att göra. Fungerar valpen på fodret den fått hos uppfödaren finns ingen anledning att byta innan det är dags att gå över till vuxenfoder runt 10-12 månaders ålder.
Ok, bra att du nämner det för TS, som också frågade om tuggben. Feta och rökta hundtugg är påfrestande för en hund med risk för pancreatit. Inga märgben eller grisöron alltså om hunden har såna problem i sina linjer. Inga feta matrester. Betr torrfoder så skulle jag i så fall välja t ex Magnussons foder, som inte är så feta. Junior har 14 % fett. Vuxenfodret bara 12 % fett och finns som spannmålsfritt (Magnussons Meat & Biscuit Grain-Free).
Visste inte att dvärgschnauzrar var så matglada. Andra småhundar brukar vara petiga i maten.

Ts. Vill du ge din hund märgben någon gång in emellanåt så gör det. Pancreatit är inget stort problem i rasen. Och den kommer inte bli fet av enstaka märgben. Min älskar sina långt efter de är tomma så de kan ha ett ben läääänge.
Att ge enstaka ben är heller inte alls samma sak som att utfodra regelbundet med feta foder.

Ge vilket foder du vill utan för hög fetthalt. Du kan ge matrester också när andan faller på. Ge då bara mindre foder. Och spannmål. Den lär tåla vilket som normalt sett. Sen kan enstaka individer precis som i alla raser drabbas av något som kan kräva mer speciell kost, men det är inget trastypiskt.

Dvärgschnauzers är rätt okomplicerade hundar i det mesta så känn ingen panik i att sitta och stirra på foderpåsar och procent.
Tuggleksaker duger lika bra som tuggben.

Ts, om du har Facebook så kan jag tipsa om attgå med i Dvärgschnauzergruppen. Där kan du få tips som gäller just Snuzzar och inte småhundar i allmänhet. Man kan inte klumpa ihop alla småhundar och ge generella tip. Bör man inte om någon ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 452
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar