Sv: Dvärgschnauzer/schnauzer
DV Schnauzer är toppenhundar!!!
Jag skulle inte säga att de är ointresserade av främlingar, mer avvaktande... de är inte som en Golden som slänger sig på rygg för vem som helst (
nu får jag massa Golden motståndare... ta det lugnt jag gillar alla raser, jag försöker bara lyfta fram olika karaktärsdrag på mitt eget fördomsfulla sätt
). Men det lite avvaktande är något jag verkligen uppskattar i en hund. Jag tror i och för sig att det är en träningssak hur reserverade de blir. Jag försöker låta min valp träffa många snälla barn, hundar mm så att den inte blir alltför reserverad... Vi får se hur det går!
Det där med skällandet är högst individuellt. Schnauzern óch dv schnauzern har rykte om sig som skälliga... men det har väl alla hundar med lite vakt i sig... Min valp markerar att någon kommer med ett par skall. Men eftersom den är väldigt lättlärd så är det inga problem att få den att nöja sig med det.
Det enda negativa som jag ser är att dv schnauzern inte vill vara ensam... det är en hund som vill vara med och det är något man måste vara medveten om. Jag kämpar verkligen med ensamhetsträningen. Han är 15 v och gnäller en bra stund om han inte får vara i samma rum (han har precis somnat i sin bädd i hallen på andra sidan kompostgallret
), om jag går ut genom ytterdörren ylar han... det blir en lååång kamp att få honom avslappnad ensam och går det inte så blir det hundvakt och hunddagis till hösten när jag börjar jobba (lärare) samt fortsatt arbete för att få honom att vara lugn med sig själv... Men jag tror också att detta är högst individuellt, kanske någon på forumet har en dv som klarar ensamheten super...
Väljer du dv så får du iallafall en hund som älskar dig gränslöst för inom familjen finns det inget avvaktande - och det gäller också släkt och vänner man träffar regelbundet...
Måste avsluta med en bild på min lilla kille Wilton (underst) och hans brorsa Eddie (överst) som bodde med oss en helg...