Dvärgschnauzer/schnauzer

Halali

Trådstartare
Hur är de?

(Senaste budet på eventuella raser att överväga inför valpköpet :angel: Svårt att få en bra bild som utomstående då de ju är lite avvaktande mot främlingar, vad jag förstått.. eller iaf rätt ointresserade av främlingar :D Men av det jag läst/hört verkar de passa mig bra, bortsett från att en del verkar vara lite väl skälliga av sig, men ingen är ju perfekt :angel: )

Sv: Dvärgschnauzer/schnauzer

De dvärgschnauzers jag träffat har varit tämligen ointresserade av mig, men desto mer intresserade av min hund. Den senaste gruffade dock en del åt honom. ;)

De dvärgschnauzers jag träffat har varit tämligen ointresserade av mig, men desto mer intresserade av min hund. Den senaste gruffade dock en del åt honom. ;)

Haha, precis så har jag också upplevt det, svårt att få en klar bild över hur de är hemma hos matte & husse då :D

ojdå, min och alla andra jag känner är snarare tvärtom. är intresserad av människor (dock inte som tex spaniels brukar vara) och är ganska ointresserad av hundar.

DV Schnauzer är toppenhundar!!! :bump:

Jag skulle inte säga att de är ointresserade av främlingar, mer avvaktande... de är inte som en Golden som slänger sig på rygg för vem som helst (:eek: nu får jag massa Golden motståndare... ta det lugnt jag gillar alla raser, jag försöker bara lyfta fram olika karaktärsdrag på mitt eget fördomsfulla sätt ;)). Men det lite avvaktande är något jag verkligen uppskattar i en hund. Jag tror i och för sig att det är en träningssak hur reserverade de blir. Jag försöker låta min valp träffa många snälla barn, hundar mm så att den inte blir alltför reserverad... Vi får se hur det går!

Det där med skällandet är högst individuellt. Schnauzern óch dv schnauzern har rykte om sig som skälliga... men det har väl alla hundar med lite vakt i sig... Min valp markerar att någon kommer med ett par skall. Men eftersom den är väldigt lättlärd så är det inga problem att få den att nöja sig med det.

Det enda negativa som jag ser är att dv schnauzern inte vill vara ensam... det är en hund som vill vara med och det är något man måste vara medveten om. Jag kämpar verkligen med ensamhetsträningen. Han är 15 v och gnäller en bra stund om han inte får vara i samma rum (han har precis somnat i sin bädd i hallen på andra sidan kompostgallret :bow:), om jag går ut genom ytterdörren ylar han... det blir en lååång kamp att få honom avslappnad ensam och går det inte så blir det hundvakt och hunddagis till hösten när jag börjar jobba (lärare) samt fortsatt arbete för att få honom att vara lugn med sig själv... Men jag tror också att detta är högst individuellt, kanske någon på forumet har en dv som klarar ensamheten super...

Väljer du dv så får du iallafall en hund som älskar dig gränslöst för inom familjen finns det inget avvaktande - och det gäller också släkt och vänner man träffar regelbundet...

Måste avsluta med en bild på min lilla kille Wilton (underst) och hans brorsa Eddie (överst) som bodde med oss en helg...

Bilderfrnkamera040.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade inga alls problem med att vänja vår kille med att vara ensam.
Han har inte varit skällig heller.
Han är alltid lös och har aldrig smitit från gården trots löptikar i närheten.

Han är glad över alla människor, men bryr de sig inte om honom så går han och lägger sig. Visar de intresse för honom så stannar han så gärna bredvid dem så de får klia på honom.

Han har kunnat umgås med alla hundar. Han är högt i rang men har aldrig behövt hävda den än i alla fall. Han har aldrig varit i slagsmål eller gruff. Vi har deltagit i schnauzerträffar där han sprungit lös tillsammans med 20talet andra dvärgar av båda kön, inklusive en lika gammal hane (då 11 år). Inga problem.
Enligt en uppfödare där så är rasen kända för att kunna umgås utan bråk.

Det finns flera trådar här om dvärgschanuzer för övrigt.

Min granne har dvärgschnauzer, som aldrig visat minsta intresse av mig, men väldigt gärna vill äta upp min hund..... Och ljudligt protesterar när husse och matte inte låter honom göra det! Han går lös på deras gård, och det verkar gå bra så länge inte jag och min hund kommer förbi - det har hänt att han sprungit efter oss även ganska långt efter att vi passerat....

Har själv haft en riesenschnauzer i mitt föräldrahem. Glad och snäll mot "flocken" (=familjen) och en del utomstående, men mycket känslig för människor som inte betedde sig "rätt" i hundögon - dem var han mycket avvaktande emot. MYCKET vaktig, både gentemot huset/tomten och "sina" människor. Arbetsvillig, stort motionsbehov, tillräckligt lydig för att gå omkring lös (fast det är väl mest en träningsgrej).... När vi köpte vår riesen, menade uppfödaren att de i temperament var lika dvärgschnauzern (hon hade sådana också). Vet dock inte om det stämmer...?

Hmm, Joo vår dv.schnauzer här hemma skäller på allt o lite till! :angel: Men det går ju förvisso att lära bort! Vi har dock inte tagit tag i det. Men det är mest att de vaktar sitt "revir".

Dv.schnauzer jag har här hemma gnäller så fort man låst dörren och ska gå, även när hon är i ett annat rum och vi i ett annat när familjen är hemma. Att hon gnäller vid dörren när vi går hemifrån varar i ungefär 3 minuter, (Tack gode gud inte mer :bow:) sen går hon och lägger sejj i sin korg. Sover sedan tills man kommer hem och möts av en glädjespridare! :D

Tova är resarverad både mot främmande människor och andra hundar! Skäller och morrar på dem! :crazy: Men om hon känner människan eller hunden då blir där fart och massa pussar! ;)

En lättlärd hund är det iaf! :D och mkt energi!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 482
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 510
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 241
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar