Dvärgschnauzer eller mellanpudel?

lwt03001

Trådstartare
Mina svärföräldrar ska skaffa valp till sommaren och tittar på dessa raser. De har tidigare haft rottweiler, schäfer och labrador men vill nu ha en mindre hund som inte kräver så mycket när de är äldre. De bor på landet så den måste kunna vara lös utan att sticka. Aktivering blir skogspromenader och jag kommer träna lite lydnad med den ibland.

Sv: Dvärgschnauzer eller mellanpudel?

Mellanpudel skulle jag inte rekommendera i det här fallet. De kräver ganska mycket stimulans, särskilt för hjärnan. Om de inte får utlopp för sin intelligens mer eller mindre varje dag så blir de bananas. Den skulle nog iofs inte sticka från gården men det andra passar nog inte på en mellanpudel tyvärr.

Hahaha...kul. Precis de rasvalen jag stod och vacklade emellan!

Jag valde Dvärgschnauzern. Detta efter att ha träffat flera individer av raserna. För mig kändes pudeln för mycket "ping pongboll"....jag ville ha en mer robust och sansad hund. Givetvis finns det massvis med harmoniska pudlar, men pudeln kräver oftast mer än en Ds.

Jag har haft stora blandraser innan.....korsningar med Rottis, Labbe, Golden, Schäfer mm och ville ha en hund som kändes "stor" i sättet och inte småhundig. Dvärgschnauzern är verkligen en stor hund i liten förpackning. Över lag är det en hund som är väldigt nöjd och till freds med det mesta. Pigga, nyfikna men lugna. Det här är solklart mitt roligaste hundägande hittills pga att det är en så okomplicerad hund :)

En Ds är oftast nöjd med normalmotion och enklare aktiviteter för hjärnstimulansen i sin vardag. De klättrar inte på väggarna om det blir några dagar men mindre aktivitet än vanligt. De är lättlärda och funkar kanon till rallylydnad, spår och Agility...även om de kanske inte är den snabbaste rasen på banan alla gånger ;) De är ju en gårds och råtthund så de har vaktskallet utan att bli extremt skälliga ( finns givetvis alla individer) De har heller ingen jakt eller vallinstinkt. Pälsen är vädertålig och jag har inga problem att ha min ute i snö och kyla. Ute hänger de gärna med på det mesta och orkar massor, men egentligen är de rätt lata soffpotatisar :p

Utöver detta så är det fortfarande en rätt sund ras :)

Mina DS nöjer sig inte bara med normalmotion och enklare aktiviteter, men vet att många är så också.

Ska de ha en DS ska de vara noga och tydliga med att berätta hur de vill ha det för uppfödaren. Kanske inte välja en DS med tävlande föräldrar till exempel!

Normalmotion är nog ett lite för diffust ord kanske.......

Med det menar jag inte några 15-20 min promenader runt kvarteret dagligen, för det är inte motion...bara rastning även om många verkar tro att det räcker för en hund. Normalt för mig är iaf en längre promenad på timmen alternativt en cykeltur eller liknande per dag utöver de där kisspromenaderna i kvarteret. Och som jag nämnde, någon form av hjärngympa i vardagen.

Håller absolut med om att man ska välja rätt valp inför sina behov!!

Tack för alla svar! Låter som att det lutar åt Dvärgschnauzer. Om den nu inte kräver för mycket aktivering... andra rasförslag mottages också tacksamt! Inga långhåriga raser dock.

Jag menar att mina behöver mer än promenader eller spring för att må bra!

Lydnad, spårträning, agility, trickträning etc. Klart de kan ligga på soffan en dag, men ej i längden. Särskilt min äldre tjej (2 år) kommer från två högaktivt föräldrar, varav den ena är KORAD så hon behöver arbeta för att må bra, även om det inte är lika extremt som en brukshund. Och den lilla har en tendens till att bita sönder saker hemma om hon inte får stimulans. Men detta beror helt på vilka linjer man väljer. Det finns soffpotatisar också!

Glöm inte heller att räkna med trimningen av DS (och klippning om det blir en pudel). Det går ju att lämna bort till en riktig trimmare, men det är ju bra om man själv har den grundläggande kunskapen om hur DS-pälsen ska skötas för att hålla sig bra :).

Västgötaspets kan ju vara ett alternativ. Ingen pälsvård, liten jaktlust, friska och "lagom" stora. Lätt till skall men har ju haft schäfer :angel: så det borde de kunna träna bort utan problem.

Det blir nog svårt att hitta en ras som kräver mindre… Särskilt inte om den ska ha en lättskött päls och se normal ut i ansiktet. Jag tror nog att skogspromenader, lite näsövningar och lite lydandsträning någon gång ibland duger fint för både dvärgschnauzer och västgöte.

Bara för "further notice" och för argumentation mot mellanpudel så anses den vara den skarpaste av pudelstorlekarna och min enligt min erfarenhet så stämmer detta. Om man vill ha det snäppet lugnare, köp en toy ;)

Annars är pälsvården väldigt enkel att sköta. De luktar aldrig hund, om de är kortklippta så behöver de borstas ungefär 1 gång i veckan. Om man vill ha längre päls så är det ganska enkelt att lära sig klippa, finns mycket duktiga människor i rasklubben och på youtube. Det kostar ju dock en del med klippmaskiner, fön och saxar..

Det blir nog svårt att hitta en ras som kräver mindre… Särskilt inte om den ska ha en lättskött päls och se normal ut i ansiktet. Jag tror nog att skogspromenader, lite näsövningar och lite lydandsträning någon gång ibland duger fint för både dvärgschnauzer och västgöte.

Tror att du har rätt! Är själv sugen på dvärgschnauzer. Jag har dock mer aktivering att erbjuda och kommer leta efter en valp från arbetande föräldrar. Men inte aktuellt än då jag får hem min jaktlabbevalp om 6 veckor.

Måste bara tillägga för att hålla pudelpälsen kort krävs de en del pälsvård ändå, för att den just ska vara kort. Antingen att man lämnar in hunden minst en gång i månaden för klippning eller att man själv borstar, badar, klipper lika ofta:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 923
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror