dvärgschanuzer eller whippet?

D

Dalmatinen

Ja nu undrar jag vilken av demma raserna som skulle passa mig bäst: dvärgschnauzer eller whippet.
jag kommer träna och hålla på mycke med hunden tänker även satsa på tävlandet i agility. Då jag funderade över demma raserna är det att jag inte vill ha en fjantig nervös hund utan lite tuffare. Ja som sagt vill jag träna mycke med hhunden och tävla i agility och uttstälning. Om det blir en whippet vill jag tävla i lure coursning och whippet race. Så en tävlings karrier hade jag tänkt.
vilken ras av demma är bäst? Har hört att schnauzern är lite mer bruks/träningshund än whippeten stämmer det? Hur är dem med barn? Kan barn hålla på och träna med dem eller är det bara vuxna som gäller eller? Finns det kennel som tränar och tävlar i agility på raserna?

snälla ni kan väl skriva lite hur ni upplever raserna:laugh:

Sv: dvärgschanuzer eller whippet?

Nu är ju jag lite lätt partisk i frågan... :angel:

Men jag säger SJÄLVKLART Dvärgschnauzer, det är ju den bästa hund som finns! :love:

En whippet så klart! :)

Där har du en oerhört mångsidig hund. Det finns snygga hundar som fungerar lika bra på utställning som på whippetracebanan och på LC-fältet. Dessutom är det världens roligaste aktiviteter att hålla på med. Hunden är nämligen alltid träningssugen.

Sedan finns det många som även sysslar med agility, viltspår och lydnad med varierande framgångar. Hundar som har ck på utställning och WR-, kapp och/eller LC-licens samt minst två godkända lopp kan erhålla Whippetklubbens trippelpris. Då krävs det att man meriterar sig i en tredje gren: Viltspår, agility, lydnad eller bruksprov.

Tillägg: Är du väldigt intresserad av att ta dig väldigt långt inom agility så kanske en annan ras är att föredra framför whippet. Den är kvick och smidig. Dock kanske lite för snabb för att man ska hinna med att dirigera (säger de som jag känner som har whippet och provat agility).

Sedan är det vansinnigt vackra hundar som älskar att mysa och kura ihop sig inomhus. Soffpotatisar med en jädra massa fart i. Världens bästa kompisar!

Min vackra prinsessa:
81461_1319300431.jpg

Jagar trasa för första gången:
dsc_8053-copy.jpg

På whippetraceträning (min i täten så klart! ;)):
315836_2272876115179_1646946226_2328623_1086873384_n.jpg

Den enda nackdelen som jag ser det är att så snart man har skaffat en så börjar man direkt längta efter fler. Once you pop, you can't stop ...

Senast ändrad:

Om inte lure coursingen/whippetrace är viktigt för dig så säger jag alla gånger dvärgschnauzer efter det du skriver.
Lite tuffare - Japp
Komma långt i agility - Japp, på SM-nivå med rätt hund och förare.
Det går att köra agility med whippet också men du har inte alls samma samarbetsvilja och kämparglöd som en dvärgschnauzer, i alla fall inte om man skall döma av de jag haft på kurs/sett på träning och tävling. (Däremot kan jag tänka mig att de har en helt annan kämparanda på LC/race!)
Däremot finns väl en fördel med whippen om du vill ställa ut - den är ju bara att "damma av" och gå ut i ringen till skillnad från Ds som behöver trimmas/putsas på.

Om du vill träna agility så hade jag satsat på dvärgschnauzer. Men då efter linjer som presterat något mer än att bara vara vackra. Border terrier kanske också kan vara ett alternativ? Tror inte att whippeten är för snabb för agilityn, utan bara inte tillräckligt förig och arbetsvillig.

Om du kan tänka dig utanför de raser du nämnt så tror jag att Bedlington vore något för dig,
Där får du vinthundens snabbhet o smidihhet, terrierns vilja att jobba. Milda o mjuka till sättet med en ordentlig motor och arbetslust o samtidigt lätt för att slappna av... finns flera bedlisar som visat framfötterna i många grenar, LC, Agility, Lydnad, RL, Viltspår ect..
Ska själv gå agilitykurs med min egna när vi kommer med på nån..

LC är inte en officiell gren för Bedlington i Sverige. De är välkomna att träna, men de kan inte ta licens och därför heller ej delta i LC-prov.

Det finns inget som heter FÖR snabbt i agility ;).

Jag skulle helt klart ta en dvärgschnauzer om du ville hålla på med agility. Finns några stycken som är riktigt, riktigt duktiga och snabba!

Det är möjligt att det inte går att vara för snabb. :D

Jag tänker mig annars att whippet borde vara ypperlig för agility. Min provade att skutta över några agilityhinder inne på en bana i förra veckan och tjöt av iver när det var kompisens tur. Det är helt klart en självbelönande aktivitet och självbelönande aktiviteter gillas av whippar. Men det är klart, det handlar ju om att få dem att ta rätt hinder i rätt ordning också. :angel:

Sm nivå hade jag aldrig tänkt men det finns väl whippetar som tävlar i klass 3 i agility om jag inte minns frl. Men agility tävling hade jag tänkt ha som en hobby men att det är det vi kommer satsa på. Gå kurser tävla och så men jag hade inte räknat med AgCh utan kanske komma till klass två?!

jag ÄLSKAR ju hur whippetarna ser ut och jag har en fråga om raserna:

kan dem ta det lugnt om man inte hinner träna en viss dag? Nöjer dem sig med promenader om man inte har så mycket tid?

och en annan fråga som inte handlar om raserna:

får alla raser träna lc? Alltså om man kommer till en träningstävling får man ha med vilken ras som helst då eller gäller det bara vinthindar?
en av mina hundar ÄLSKAR att springa, springer som en gassel. Vissligen. Är det väl ingen jakthund i honom men tror ni det hade varit något att testa?( om man nu får träningstävla med andra raser)

Jo om bedlingtonterrier

blir tyvär aldrig en sådan hoss mig. Jag har inte räknat med temprament och så nu men jag kan värkligen inte se på en sådan. Rent ut sagt så tycker jag det är den fulaste hundrasen i världen

Senast ändrad av en moderator:

LC är inte en officiell gren för Bedlington i Sverige. De är välkomna att träna, men de kan inte ta licens och därför heller ej delta i LC-prov.
Tack för rättningen, glömde skriva det, hade dom jag känner till utomlands i huvudet när jag skrev det :)

Min dvärg, å de dvärgar jag känner har av och på knapp.
Inga problem att ta det lugnt en dag eller två och bara underhållas med promenader.

kan dem ta det lugnt om man inte hinner träna en viss dag? Nöjer dem sig med promenader om man inte har så mycket tid?

och en annan fråga som inte handlar om raserna:

får alla raser träna lc? Alltså om man kommer till en träningstävling får man ha med vilken ras som helst då eller gäller det bara vinthindar?
en av mina hundar ÄLSKAR att springa, springer som en gassel. Vissligen. Är det väl ingen jakthund i honom men tror ni det hade varit något att testa?( om man nu får träningstävla med andra raser)

En whippet nöjer sig absolut med promenader om man har dåligt med tid. Bara de får springa av sig några gånger i veckan. Däremot är en ung whippet väldigt full av hyss och upptåg, så de första åren är den rätt livlig och lite av en odåga. Men vad jag har sett av de dvärgskägg som vi har i släkten så är de rätt bra på bus de med. Jag tycker dock att båda hundraserna är väldigt trevliga och harmoniska! Jag misstänker att du blir nöjd vad du än väljer, även om de är rätt olika till sättet.

Nu har inte jag provat på LC än då min hund är så pass ung. Det är hög fart och tvära svängar så jag vill att hon ska blir ordentligt stark i senor och ligament först. Men alla raser är välkomna att träna LC i mån av plats. Dock är det på vissa håll i landet rätt ont om träningstillfällen, så det kan nog vara bra att kontakta ansvarig innan du åker ut (i år är säsongen dock mer eller mindre slut - kanske undantaget Skåne). Men det brukar inte vara några problem. De flesta hundar brukar tycka att det är jättekul att jaga trasa, men man ska komma ihåg att det är rätt stressande. Vinthundar är av naturen hetsjägare och varvar snabbt ner när jakten är över.

Var bor du någonstans förresten? I Jordbro har Stockholms hundkapplöpningssällskap träning på rakbana och i backe efter trasa varje lördagförmiddag så länge vädret tillåter. Bor du i närheten så är du hjärtligt välkommen att prova och se vad din hund säger om att jaga trasa! Skriv några rader i vinthundstråden eller PM:a om du har möjlighet att komma förbi. :) Då kan du dessutom få träffa ett gäng med whippar (och andra vinthundar).

En whippet nöjer sig absolut med promenader om man har dåligt med tid. Bara de får springa av sig några gånger i veckan. Däremot är en ung whippet väldigt full av hyss och upptåg, så de första åren är den rätt livlig och lite av en odåga. Men vad jag har sett av de dvärgskägg som vi har i släkten så är de rätt bra på bus de med. Jag tycker dock att båda hundraserna är väldigt trevliga och harmoniska! Jag misstänker att du blir nöjd vad du än väljer, även om de är rätt olika till sättet.

Nu har inte jag provat på LC än då min hund är så pass ung. Det är hög fart och tvära svängar så jag vill att hon ska blir ordentligt stark i senor och ligament först. Men alla raser är välkomna att träna LC i mån av plats. Dock är det på vissa håll i landet rätt ont om träningstillfällen, så det kan nog vara bra att kontakta ansvarig innan du åker ut (i år är säsongen dock mer eller mindre slut - kanske undantaget Skåne). Men det brukar inte vara några problem. De flesta hundar brukar tycka att det är jättekul att jaga trasa, men man ska komma ihåg att det är rätt stressande. Vinthundar är av naturen hetsjägare och varvar snabbt ner när jakten är över.

Var bor du någonstans förresten? I Jordbro har Stockholms hundkapplöpningssällskap träning på rakbana och i backe efter trasa varje lördagförmiddag så länge vädret tillåter. Bor du i närheten så är du hjärtligt välkommen att prova och se vad din hund säger om att jaga trasa! Skriv några rader i vinthundstråden eller PM:a om du har möjlighet att komma förbi. :) Då kan du dessutom få träffa ett gäng med whippar (och andra vinthundar).

Ja tyvär bor jag ju ganska långt ner i blekinge. Ja lc får man väl testa med han.
En annan fråga:
är det vanligt att dalmatiner gillar att springa mycke? Jag tror det på grund av ursprunget men vad säger ni? Och är dem mycket smidiga?

mina är ju dalmatiner och dem älskar att springa! Så om det blir en whippet tror jag den inte komma tycka det är tråkigt:) och den ena(han som springer som en gassel) han är smidigheten själv. Plus hoppar han över allting han ser, stolar tunnlar, bänkar ja allt möjligt så det är ganska lätt att träna agility med honom. Men brukar dallisar va så smidiga?

Ja nu undrar jag vilken av demma raserna som skulle passa mig bäst: dvärgschnauzer eller whippet.
jag kommer träna och hålla på mycke med hunden tänker även satsa på tävlandet i agility. Då jag funderade över demma raserna är det att jag inte vill ha en fjantig nervös hund utan lite tuffare. Ja som sagt vill jag träna mycke med hhunden och tävla i agility och uttstälning. Om det blir en whippet vill jag tävla i lure coursning och whippet race. Så en tävlings karrier hade jag tänkt.
vilken ras av demma är bäst? Har hört att schnauzern är lite mer bruks/träningshund än whippeten stämmer det? Hur är dem med barn? Kan barn hålla på och träna med dem eller är det bara vuxna som gäller eller? Finns det kennel som tränar och tävlar i agility på raserna?

Vad tycker du är viktigast? LC/kapp/WR eller agility?

Jag har tränat med både dv.schnauzer och många olika vinthundar (eftersom jag känner i princip bara vinthundar :p).
Den största skillnaden är att dvärgschnauzern kunde träna länge och ofta, även om den som jag lånade även tyckte det var underbart att få sova ihoprullad bredvid mig i sängen. En whippet gillar också att mysa, men har sällan tillräckligt med tålamod för att träna varken länge eller ofta. När jag tränar med mina salukis så blir det i träningspass på max 10-15 min, sedan paus och möjligtvis lite till igen. Och då är de vana vid att jag tränar med dem flera gånger i veckan. Varje dag kan jag dock inte träna, för även det gör att de tappar lusten.

När jag har kollat på dv.schanuzer-uppfödare (jag har själv varit väldigt inne på att skaffa den rasen som nästa hund ;)) så har jag sett flera uppfödare som verkat vara seriösa och trevliga och vill ha just arbetande dvärgschnauzers. På whippet finns det visserligen några som tävlar viltspår och någon enstaka person som tävlar agility eller lydnad, men whippet är en hetsjakthund i första taget och inte en brukshund. Just deras självständighet gör ju att de inte är optimala för den som vill ha en träningskompis, så de som är ute efter hundar att träna och tävla med i tex agility eller lydnad skaffar andra raser än vinthundsraser.

Ang lure coursing, så visst går det att träna med andra raser även om de inte får tävla, MEN det är ytterst sällan träningar och på dem är det i princip alltid väldigt mycket hundar som ska springa och då prioriteras vinthundar och hundar utan licens eftersom det är de som ska ut och tävla sedan. Man brukar få vara glad om ens vinthund utan licens har möjlighet att springa ett lopp per träningstillfälle, alltså skulle jag inte ha allt för stora förhoppningar på att en icke-vinthund ska få springa bara för skojs skull. Vill man prova att släppa sin hund efter trasa så är kapplöpningsklubbarna ett bättre alternativ, de har dessutom träningar mycket oftare.

Vad tycker du är viktigast? LC/kapp/WR eller agility?

Jag har tränat med både dv.schnauzer och många olika vinthundar (eftersom jag känner i princip bara vinthundar :p).
Den största skillnaden är att dvärgschnauzern kunde träna länge och ofta, även om den som jag lånade även tyckte det var underbart att få sova ihoprullad bredvid mig i sängen. En whippet gillar också att mysa, men har sällan tillräckligt med tålamod för att träna varken länge eller ofta. När jag tränar med mina salukis så blir det i träningspass på max 10-15 min, sedan paus och möjligtvis lite till igen. Och då är de vana vid att jag tränar med dem flera gånger i veckan. Varje dag kan jag dock inte träna, för även det gör att de tappar lusten.

När jag har kollat på dv.schanuzer-uppfödare (jag har själv varit väldigt inne på att skaffa den rasen som nästa hund ;)) så har jag sett flera uppfödare som verkat vara seriösa och trevliga och vill ha just arbetande dvärgschnauzers. På whippet finns det visserligen några som tävlar viltspår och någon enstaka person som tävlar agility eller lydnad, men whippet är en hetsjakthund i första taget och inte en brukshund. Just deras självständighet gör ju att de inte är optimala för den som vill ha en träningskompis, så de som är ute efter hundar att träna och tävla med i tex agility eller lydnad skaffar andra raser än vinthundsraser.

Ang lure coursing, så visst går det att träna med andra raser även om de inte får tävla, MEN det är ytterst sällan träningar och på dem är det i princip alltid väldigt mycket hundar som ska springa och då prioriteras vinthundar och hundar utan licens eftersom det är de som ska ut och tävla sedan. Man brukar få vara glad om ens vinthund utan licens har möjlighet att springa ett lopp per träningstillfälle, alltså skulle jag inte ha allt för stora förhoppningar på att en icke-vinthund ska få springa bara för skojs skull. Vill man prova att släppa sin hund efter trasa så är kapplöpningsklubbarna ett bättre alternativ, de har dessutom träningar mycket oftare.

så man kan inte träna en whippet flera tillfällen per dag? Eller för jag hade ju tänkt träna mycke men inte mer än sådär 10-20 min max 25min då jag inte känner dör att träna timmar i sträck. Men den klubben jag går kurser på äär kurstillfällena 2 timmar per gång. Tror ni en whippet skulle klara det? En timme går åt till teori men sedan är det en timmes träning. Sen får man ju ta vila och så men tror ni en whippwt skulle klara det?

Ja alltså, hunden dör ju inte om du tränar längre ;) Men jag tex vill alltid avsluta träningspassen med att det går bra, för att hunden ska vara motiverad till att träna nästa gång igen. Märker jag att hunden börjar bli trött så gör jag alltid så att jag kör något lätt trick eller liknande och sedan slutar, för annars blir det bara pannkaka av allting. Och då brukar det vara lagom att bryta efter 10-15 minuter.

Samma sak så KAN du ju träna flera gånger per dag, men vill du ha så effektiv träning som möjligt med en riktigt motiverad hund så rekommenderar i alla fall inte jag det.

Kan ta en väns greyhound som exempel. Hon har nu gått på klickerkurs med den. Kurstillfällena är lite över en timme långa. Visst, de är med hela tiden och gör sitt bästa, men dagen efter fungerar det inte heller att träna någonting, han är för trött, ofokuserad och omotiverad då. Två dagar efter kurstillfället, då börjar det väl gå att träna lite, men det går inte på topp då heller. Om de däremot tränar ca 10 min åt gången så kan de träna i princip varje dag, fast med någon vilodag från träningen ibland då. Däremot vill han gärna gå långpromenader och springa och busa med andra hundar varje dag ;)

Den fysiska träningen är så mycket viktigare för en vinthund än den mentala träningen. En vinthund kan vara lycklig utan mental träning bara den får fysisk träning. Om du däremot inte tränar den fysiskt utan bara tränar lydnad, tricks osv så kommer den absolut inte vara lycklig.

Visst KAN det vara så att du får en ovanligt träningsvillig whippet, och visst är whippet mer "arbetsglada" än tex saluki (som jag har), men vill du ha en hund att träna mycket agility, lydnad osv med så tror jag ändå att det är större chans att du blir gladare med en dvärgschnauzer.

Jag har varit med på ett par kurser i agility med min dvschnauzer och han älskade det!

Jag kan bidra med denna länk där ett hängivet par tävlar agility på SM-nivå med två av sina tre dvärgschnauzrar.

http://www.nogg.se/blogg.asp?idHomepage=82422

OOm du vill träna och tävla så tror jag att du kommer ha roligast med en dvärgschnauzer - även om jag också tycker att whippeten är en urtjusig, vig och snabb hund.

De hanar som är i bloggen kanske används i aveln? Håll i så fall utkik efter dem.

Ja tyvär bor jag ju ganska långt ner i blekinge. Ja lc får man väl testa med han.
En annan fråga:
är det vanligt att dalmatiner gillar att springa mycke? Jag tror det på grund av ursprunget men vad säger ni? Och är dem mycket smidiga?

mina är ju dalmatiner och dem älskar att springa! Så om det blir en whippet tror jag den inte komma tycka det är tråkigt:) och den ena(han som springer som en gassel) han är smidigheten själv. Plus hoppar han över allting han ser, stolar tunnlar, bänkar ja allt möjligt så det är ganska lätt att träna agility med honom. Men brukar dallisar va så smidiga?

Jag har ju både dalmatiner och whippet! Har du dalmatiner kommer du garanterat gilla en whippet! Nu är ju min dalmatiner skadad, men innan hade dom väldigt roligt ihop och sprang tillsammans :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 931
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka