Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet och har många uppfödarkompisar/kollegor som vet vad de pratar om. Är inte sjukdomsbilden viktig. Är det bra att bara fortsätta
med samma linjer hela tiden. Så klart man har en röd tråd i sin uppfödning och jag har bara använt svart med s/s som fungerat utmärkt.
Färgmässigt fick vi sämst med en känd svart SUCH från Boråstrakten och vår egen svarta tik som bara gett svart. Fick med en s/s hane med samma tik mycket bättre pälsar, färg samt temperament. OBS båda hennes föräldrar är svarta. Vad vill man ha är frågan:
Friska, sunda hundar och så klart en bonus om de också blir snygga. Lätt att skriva en massa saker när man här är anonym.
Den kände domaren och uppfödare av dvärgschnauzer sedan många många år Nina Karlström kennel Impact's tillfrågades av SKK om detta med att stänga böckerna. Hon om någon som ser så mycket hundar över hela världen hade en som jag tycker bra åsikt om att inte stänga pga genpolen. Upp till var och en att avla på ett regelmässingt bra sätt och inte använda avkommor till anlagsbärare och förstöra
rasen. Snacka sedan om färg det är en bagatell i sammanhanget. Friska hundar fås bara med stor genpol. Linjeavla ett par gånger och sedan är det kanske kört. Falukorw är du uppfödare eller ?????????? Verkar veta en massa iallafall !!!!!!!!!!!!!
Bra päls = bra färg hänger ihop. Brun-grå ull som lyser igenom är inte bra på de svarta & s/s. Finns de med bara samma färg i stamtavlorna i flera led bakåt och ändå har dålig färg hur förklarar du det du som vet.
Har en god vän som i stort sett känner till alla linjer och ligger bakom detta med färgparningar, vad hon kan och vet är det ingen i Sverige som slår. Tom de "stora" ringer till henne om de får problem med hälsa. Har du någon egen erfarenhet av uppfödning under flera år. Har du själv provat att färgpara ?? Tror gör man i kyrkan, erfarenhet ger kunskap. Lyssna på vad någon som man ser upp till är bra men behöver inte alltid vara rätt. Hoppas att uppfödare har rasens bästa framför ögonen och inte bara detta med snygga vinstrika hundar.
Ursäkta mig som tar i men jag har kanske störrre inblick i rasen en gemene man.
Det finns mycket mer problem än vad som syns på hemsidan och man blir mörkrädd när en del linjeavlar på anlagsbärare som nu börjar synas om man går in och tittar på ögonsjukdomar på Dvärgschnauzerringens hemsida. finns från samma föräldrar flera avkommor som fått PRA eller total katarakt och det är så tråkigt.
Jag älskar dvärgar och är rädd om rasen så ursäkta igen för att jag blir så frustrerad om vad vissa tycker. Så klart har alla rätt att tycka till men alla måste få säga sitt och ibland om man inte vet så mycket så blir det lite konstigt. När det gäller uppfödning så är nog det värsta när "fru Svensson" eller "fröken Johansson" som bara måste para sin tik för hon är ju så "trevlig" inte kollar upp stamtavlor eller sjukdomar, ögonlyser inte heller utan lånar grannens Fido av samma ras och så blir det en kull. Många kullar blir tyvärr till på det viset och ds föds nu upp av allt fler utan någon större kunskap. "Vi ska ju bara ta en kull det är ju så roligt och vi vill ha en till hund" men vad gör man för rasen och resten av kullen ska ju säljas till några andra valpköpare. Seriöst eller hur.
Ber om ursäkt för jag gick igång på detta ämne....................